Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Allmänt forum
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Notiser

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2013-10-26, 14:18   #1
Emilia83 Emilia83 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2013
Inlägg: 4
Question Förbereda tyg

Hej alla erfarna!
Jag har just köpt min första symaskin (Janome Easy jeans), och tänkte ge mig på att börja sy för första gången sedan den obligatoriska syslöjden i högstadiet! Jag tänker främst sy kläder, leksaker etc till min lille son. Men nu har jag en enkel fråga, som jag antar att ni erfarna kommer att himla med ögonen åt. Jag får gömma mig bakom en skämskudde sen , men jag undrar om Alla tyger behöver sys längs kanterna innan tvätt, eller endast vävda tyger?
Det är nämligen så att jag redan har köpt på mig ett ganska rejält lager med fina ekologiska tyger och vill tvätta de innan jag ger mig på alla mina tänkta syprojekt för att se hur mycket de krymper. Jag har trikåer, velour, sweat, muddväv, ribb, flanell samt vanliga vävda bomullstyger. Jag tänker att om jag behöver sy alla, för att de inte ska fransa upp sig, så kommer det gå åt både mycket tid och tråd...
Jag skulle bli så tacksam för er hjälp!
Med vänliga hälsningar/ Emilia
Emilia83 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-10-26, 14:30   #2
syfantasten syfantasten är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2010
Inlägg: 878
trikåerna behöver du inte zicksacka så länge det inte är grovt stickade tyger, när det gäller vanliga tyger så zickzackar jag dem alltid före tvätt, men jag använder resttrådar, trådar i konstiga färger, overlocktråd, rester som finns på spolarna etc.
Jag fick ett tips en gång om att klippa hörnen på tygerna så skulle de inte fransa sig, har inte provat...
Jag har däremot tvättat tyg utan att zickzacka och det kan bli lite trassligt och det kanske fördärvar en del av tyget så jag skulle ta mig tid och tråd för säkerhets skull
syfantasten är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-10-26, 14:49   #3
Emilia83 Emilia83 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2013
Inlägg: 4
Tack!

Tack för snabbt svar! Det låter ju toppen att jag inte behöver sy trikåerna, då de är hälften av alla mina tyger! Att klippa kanter låter lite för läskigt för att våga prova med så dyra tyger... men tack för tipset!
Emilia83 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-10-27, 10:51   #4
krtek krtek är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2010
Inlägg: 347
Jag lägger nya tyger i en tvättpåse när jag tvättar och då brukar de inte fransa sig nämnvärt mycket.
Måste för övrig komma ihåg att slänga de tyger jag just köpt på syfestivalen i tvätten! Tack för påminnelsen. Jag brukar tvätta dem direkt så de är "redo" att användas den dagen inspirationen faller på.
krtek är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara

Taggar
nya tyger, tvätta


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 06:09.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons