Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Symaskiner > Allmänt om symaskiner

Notiser

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2013-01-05, 21:37   #1
evilyn evilyn är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2013
Inlägg: 5
Question Husqvarna CB-N, nålen rör sig inte

Köpte en fining på auktion för överkomliga 120 kr. Den är eldriven och allt verkar vara Ok förutom att nålen inte rör sig trots att hjulet snurrar.

Har jag missat ngt?

Är lite rudis på det här med symaskiner
evilyn är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-01-05, 21:41   #2
evilyn evilyn är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2013
Inlägg: 5
här är en bild på den.

Den lilla spaken (längst ner på den andra bilden) går inte att flytta till höger, kan det vara en del av problemet?
Bifogade bilder
  
evilyn är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-01-05, 21:46   #3
carlm carlm är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2011
Inlägg: 472
Är inte säker på att det finns på Husqvarna CB-N, men kolla om den har en låsskruv/ratt mitt på handhjulet. Den skruven/ratten ska i sådant fall vara åtdragen när man syr och när man spolar upp undertråden så lossar man på skruven för att undvika att nålen åker upp och ner.
carlm är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-01-05, 23:32   #4
Dahlia Dahlia är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2005
Inlägg: 4 350
Den lilla spaken på bilden är för att ställa in stygnlängen och att backa med.
Dahlia är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-01-06, 06:38   #5
ichigo ichigo är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2005
Inlägg: 3 988
Vet inte om ni pratar om samma spak. Den spak med svart kula är som Dahlia säger, dvs stygnlängd o backa.

Lycka till.
ichigo är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-01-06, 08:36   #6
EsNadisys EsNadisys är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2012
Inlägg: 564
Hej!

1)Mitt på hjulen finns en ganska stor skruv i silverfärg. Vrid den medurs. Den vrids moturs när spolen ska laddas.

2)Om det inte hjälpte och nålen inte rörde sig, vrid inte längre på hjulen. Det kan vara annat. Olja i maskiner blir kvar och med tiden torkas de ut och bli som tuggummi och hindrar maskinens funktioner. Genom att olja måttligt kan du lösa detta problem.

Här är en länk om din symaskins historia:
http://buisson.pagesperso-orange.fr/.../husqvarna.htm

MVH
EsNadisys är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-01-06, 17:17   #7
evilyn evilyn är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2013
Inlägg: 5
Citat:
ichigo skrev: Visa inlägg
Vet inte om ni pratar om samma spak. Den spak med svart kula är som Dahlia säger, dvs stygnlängd o backa.

Lycka till.
Jo den spaken med en liten kula på har jag förstått är till att atälla in stygnlängd med. jag syftade på den platta spaken nedanför den med kulan.
evilyn är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-01-06, 17:22   #8
evilyn evilyn är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2013
Inlägg: 5
Citat:
EsNadisys skrev: Visa inlägg
Hej!

1)Mitt på hjulen finns en ganska stor skruv i silverfärg. Vrid den medurs. Den vrids moturs när spolen ska laddas.

2)Om det inte hjälpte och nålen inte rörde sig, vrid inte längre på hjulen. Det kan vara annat. Olja i maskiner blir kvar och med tiden torkas de ut och bli som tuggummi och hindrar maskinens funktioner. Genom att olja måttligt kan du lösa detta problem.

Här är en länk om din symaskins historia:
http://buisson.pagesperso-orange.fr/.../husqvarna.htm

MVH
Tack för länken, ska kolla in den!

Har provat att ha den silverfärgade skruven/ratten i olika lägen. När den är skruvad moturs så snurrar stora hjulet men när jag drar åt den medurs så stannar hjulet oxå. Knske är det där med oljan som är problemet då. Ska undersöka saken.

Finns det speciella hål att droppa i olja i och vilken typ av olja ska jag använda?

Tack för hjälpen!
evilyn är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-01-06, 17:24   #9
ichigo ichigo är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2005
Inlägg: 3 988
Vanlig symaskinsolja. Och när det gäller ställen där man ska droppa får andra hjälpa till med. På vissa maskiner står det märkt med röd färg eller oil eller liknande ord men inte alla. I ditt fall ska man olja där det kärvar sig, dvs det viktigaste för att lösa grundproblemet, men en grundlig genomgång är bra. Olja inte på remmar eller el-delar.
ichigo är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-01-06, 17:34   #10
evilyn evilyn är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2013
Inlägg: 5
Citat:
ichigo skrev: Visa inlägg
Vanlig symaskinsolja. Och när det gäller ställen där man ska droppa får andra hjälpa till med. På vissa maskiner står det märkt med röd färg eller oil eller liknande ord men inte alla. I ditt fall ska man olja där det kärvar sig, dvs det viktigaste för att lösa grundproblemet, men en grundlig genomgång är bra. Olja inte på remmar eller el-delar.
Tack tack!
evilyn är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-01-06, 17:48   #11
carlm carlm är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2011
Inlägg: 472
Nålstången är ett ställe som behöver smörjas och kan vara orsak till att det kärvar och glöm inte lager m.m. på undersidan. Portionera oljan troppvis, det behövs inte så mycket på varje ställe.
carlm är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-01-06, 19:28   #12
Hempa Hempa är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2013
Inlägg: 1
Hej jag är ägare till en CB-N och jag misstänker att den stora ratten som snurrar när du syr,: i mitten på den finns ytterligare en blank skruv ratt och den har i uppgift att frigöra nålens arbete när du skall spola upp ny tråd på de små rullarna.
Jag hittade en länk till en bruksanvisning på engelska som beskriver detta.
Hoppas att detta löser ditt problem

http://sintheta.org/wordpress/wp-con...%20English.pdf
Hempa är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-01-06, 20:38   #13
EsNadisys EsNadisys är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2012
Inlägg: 564
De här vanliga snabbköpen brukar ha symaskinsolja.

Du ska tänka såhär att alla armar i maskinen ska oljas. Om du lyfter på maskinen( så att du ser inne i den trälådan) och lutar den bakåt från dig kan du se en del av maskinen. En annan del är i själva symaskinen.

Det finns några hål på den svarta kroppen. I alla de hålen ska du droppa ett par droppar av den oljan som du köper (på Ica t.ex).
Vrid inte på hjulen på några dagar efter att du oljat maskinen. Skruva den silverfärgade skruven medurs.
Efter några dagar när den torkade oljan blöttlagts kan du försiktigt röra på hjulen fram och tillbaka. Detta gör att nålarmen frigörs.

Du har en fin symaskin som tillverkades innan andra världskriget. Grattis till ett klokt köp.
EsNadisys är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-01-07, 00:02   #14
ichigo ichigo är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2005
Inlägg: 3 988
Det stämmer att man kan hitta symaskinsolja i många butiker även välsorterade mataffärer men för att förtydliga, det skall stå symaskinsolja och inte någonting annat. Så man inte går till lilla Ica Nära och köper matolja i brist på annat.
ichigo är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-01-07, 00:10   #15
carlm carlm är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2011
Inlägg: 472
Herdins kanske är vanligast i matafärer/stormarknader som har symaskinsolja, då de ofta har andra produkter från Herdins också.

http://www.herdins.se/sv/ovrigt/symaskinsolja__145
carlm är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg Sök i detta ämne
Sök i detta ämne:

Avancerad sökning
Visningsalternativ Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 16:33.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons