Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Mönster och klädsömnad > Mönster och mönsterkonstruktion

Notiser

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2008-10-21, 18:06   #1
kelina kelina är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2008
Inlägg: 8
Question Foder i motveck? mönster?

Hur sjutton gör man med fodret om man ska göra en kappa och har ett motveck mitt bak? Kappan är relativt kort så jag vill sy fast fodret i nederkanten. Grejen är att motvecket börjar i en skärning i midjan och jag vill inte gärna sy fast fodret i sömmen.
Nån som vet hur man ska göra?
kelina är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-10-21, 19:38   #2
Jimipe Jimipe är inte uppkopplad
Forumvärd
 
Medlem sedan: aug 2006
Inlägg: 1 011
Vilken söm vill du inte sy fast fodret i? Det man vanligtvis gör när man gör foder är att man gör i stort sett en "kopia" av yttertygsplagget och sedan helt enkelt syr ihop i ärmhål, ringning och ev. nedtill (beroende på plagg). När det ändå är en kappa hade du väl tänkt sy fast fodret nedtill, eller?
Jimipe är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-10-21, 19:43   #3
kelina kelina är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2008
Inlägg: 8
Jag vill inte sy fast fodret i skärningen i midjan.
Grejen är väl om man syr fast det (fodret) i nederkanten så kommer det lägga sig "runt" motvecket, det kommer väl se knasigt ut?
kelina är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-10-21, 19:46   #4
Jimipe Jimipe är inte uppkopplad
Forumvärd
 
Medlem sedan: aug 2006
Inlägg: 1 011
Men, varför skulle du behöva sy fast fodret i skärningen i midjan?

Fodret är ju tunt och följsamt. Jag antar att motvecket går hela vägen ner till fållen. I så fall så lär ju fodret följa motvecket. Om inte så kan man ju alltid pressa lite med strykjärn, men jag tror inte att den biten kommer att bli något problem.
Jimipe är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-10-21, 20:23   #5
kelina kelina är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2008
Inlägg: 8
hm, jag vet inte om vi är med på varandra nu. jag skall försöka förklara med en tjusig (?) bild hur jag menar att det blir problem. Om man gör så så blir det nog lite knöligt men jag kan inte komma på något bättre
Bifogade bilder
 
kelina är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-10-21, 20:26   #6
Jimipe Jimipe är inte uppkopplad
Forumvärd
 
Medlem sedan: aug 2006
Inlägg: 1 011
Det var precis sådär jag tänkte mig det hela också. Och, jag tror faktiskt inte att det blir så knöligt ändå. Fodret är väl rätt tunt jämfört med yttertyget, eller? I så fall så kommer det ju vara vecken och fållen på yttertyget som står för det mest av knöligheten och det skulle ju bli så oavsett hur du gör med själva fodret.

Upptill så fodrar du väl även ovanför midjan? Så, foderdelen med motveck där hänger väl ihop med fodret utan motveck ovanför? Och det fodret är ju i sin tur fäst upptill i kappan. Eftersom fodret ska vara mjukt och följsamt tror jag att din ritning då är den absolut bästa lösningen där. Att sy ihop fodret och yttertyg där blir nog bara krångligt och just knöggligt
Jimipe är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-10-22, 09:27   #7
Delfintua Delfintua är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2006
Inlägg: 3 987
Jag skulle nog inte lägga in fodret [FONT="Fixedsys"]i[/FONT] motvecket. Jag skulle sätta ihop det som den övre delen på din bild, vart och ett för sig.
Delfintua är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-10-22, 14:03   #8
Jimipe Jimipe är inte uppkopplad
Forumvärd
 
Medlem sedan: aug 2006
Inlägg: 1 011
Delfintua:
Hur skulle du då sy ihop fodret med yttertyget i nederkant? *nyfiken*
Jimipe är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-10-22, 15:33   #9
kelina kelina är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2008
Inlägg: 8
jimipe: ja fodret är rätt tunt och följsamt så det blir nog inte så knöligt åndå. Funderar på om man kanske kan lämna det öppet just vid vecket i nederkanten, bara sy ihop det längs resten av nederkanten, vad tror du om det? Det blir ju ett hål in mellan tygerna då, men det knölar sig inte i alla fall.
kelina är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-10-22, 16:00   #10
Delfintua Delfintua är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2006
Inlägg: 3 987
När jag fick lära mig sy foder i kappor (för ungefär 100 år sen) så fållar man foder och kappa separat. Sen näster man ihop det med en sträng i kanten så inte fodret kan dra. Alternativt att göra fodret längre och göra ett överfall och sy fast hela nederkanten för hand i övertyget.
Delfintua är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-10-22, 16:58   #11
kelina kelina är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2008
Inlägg: 8
delfintua:
det är ungefär vad jag lärt mig också. Grejen är att det är en ganska kort kappa, ca 80cm (eller lång kavaj om man hellre vill det), det var därför jag tänkte att det vore bättre att sy fast fodret i nederkanten.
Vad tror du om att sy fast det överallt utom vid vecket?
kelina är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-10-22, 17:53   #12
Delfintua Delfintua är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2006
Inlägg: 3 987
Tror inte längden på kappan har betydelse. Foder skall vara löst så det inte stramar till klädesplagget någonstans. Det fick jag lära mig och det funkar bra. Risken med att sy fast fodret överallt är just det att passformen och helhetsintrycket kan bli väldigt ful.

Jag skulle nöja mig med att sy fast fodret i hals, infodring, armslut och fästa det för hand i fållen.
Delfintua är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-10-22, 18:02   #13
kelina kelina är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2008
Inlägg: 8
ok, tack för tipsen. Jag får se hur jag gör, än så länge är det en liten bit dit, skall precis rita klart mönstret, förhoppningsvis blir kappan klar innan våren =)
kelina är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara

Taggar
foder, kappa, motveck, mönster

Ämnesverktyg Sök i detta ämne
Sök i detta ämne:

Avancerad sökning
Visningsalternativ Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 00:28.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons