Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler
Gammal 2008-10-20, 19:56   #1
snarret snarret är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2008
Inlägg: 54
Sticka strumpor

Hej!
Jag är helt ny är på sidan, och behöver lite hjälp
Det är så att jag håller på och stickar mina första par strumpor, första grejen jag stickat efter beskrivning.
Men nu har jag kommit fram till det svåra, hälen. Jag förstår inte beskrivningen riktigt.
Det står såhär "Sticka slätst fram och tillbaka över häl-maskorna i 5-5½-6 cm."
Men om jag slätstickar hela tiden, så blir det väl fel? Jag menar, jag antar att man vänder på stickningen när man kommit till en ände, och då blir ju stickningen på fel håll.. Ska jag då avigsticka vartannat varv så det blir samma struktur åt samma håll? Om ni fattar vad jag menar...

Sen förstår jag inte riktigt hälavmaskningen med. Den är såhär:'
"Hälavmaskning:
varv 1 (= rätsidan): Sticka tills det återstår 5-6-6 m, lyft nästa m, sticka 1 rm, drag den lyfta m över, vänd arb.
varv 2 (= avigsidan): Sticka tills det återstår 5-6-6 m, lyft 1 m, sticka 1 am, drag den lyfta m över, vänd arb.
varv 3 (= rätsidan): Sticka tills det återstår 4-5-5 m, lyft nästa m, sticka 1 rm, drag den lyfta m över, vänd arb.
varv 4 (= avigsidan): Sticka tills det återstår 4-5-5 m, lyft nästa m, sticka 1 am, drag den lyfta m över, vänd arb.
Fortsätt avm på samma sätt genom att sticka tills det återstår 1 m mindre innan det lyfts 1 m tills det återstår 10-10-12 m.
"
Och där är det det där med att lyfta och dra över jag inte förstår. Och sista meningen förstår jag inte heller...

Vore jätteschysst med hjälp!

/Caroline
snarret är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-10-20, 20:48   #2
alexandrabrinck alexandrabrinck är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2005
Inlägg: 235
Hej! Ska se om jag kan hjälpa dig att få rätsida på det hela...

"Slätstickning" innebär att om man stickar runt, så stickar man alla varv räta, och om man stickar fram-och-tillbaka så stickar man vartannat varv rätt och vartannat avigt. Så när du stickar hälen stickar du ett varv rätt, nästa avigt, nästa rätt osv.

"lyft nästa m, sticka 1 rm, drag den lyfta m över"

Du lyfter en maska genom att helt enkelt förflytta den från vänstra till högra stickan utan att sticka den. Sedan stickar du en maska, och den lyfta maskan är nu till höger om den senast stickade maskan på högra stickan. Nu sticker du in vänstra stickan i den lyfta maskan, lyfter den över den senast stickade maskan och av högra stickan helt, så att den liksom ligger över den senast stickade maskan. Du har nu minskat en maska.

"Fortsätt avm på samma sätt genom att sticka tills det återstår 1 m mindre innan det lyfts 1 m tills det återstår 10-10-12 m."

Sista meningen är onekligen lite luddig, men det betyder helt enkelt att för varje omgång minskningar stickar du en maska mindre än förra gången (eftersom du ju genom minskningarna har färre maskor hela tiden). Om du kollar beskrivningen, så ska du sticka tills 5-6-6 maskor återstår de första två gångerna, sedan tills 4-5-5 m återstår nästa två varv - sedan blir det tills 3-4-4 m återstår osv... du minskar helt enkelt med en maska.

Det är ganska svårt att försöka förklara allt i ord... hojta till igen om något är oklart!

Alexandra
alexandrabrinck är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-10-20, 21:14   #3
snarret snarret är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2008
Inlägg: 54
Ah, tack!

Men jag förstår ändå inte helt.. Det där med lyfta, ska man inte göra det längst ut? I beskrivningen står det ju att man ska lyfta över när det är 5 maskor kvar..?
snarret är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-10-20, 21:18   #4
alexandrabrinck alexandrabrinck är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2005
Inlägg: 235
Nej, när du stickar hälen på en strumpa ska du inte göra minskningarna längst ut på kanterna, eftersom syftet är att få "häl-form" på det hela... Bara sticka precis efter beskrivningen, så kommer du att se hur det hela formas. När du väl stickat strumpa nr ett, så kommer allt att kännas helt självklart!
alexandrabrinck är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-10-20, 21:34   #5
snarret snarret är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2008
Inlägg: 54
Haha ja, just det, det tänkte jag inte på :P

Men tack för hjälpen! Får väl se hur det går, och om jag får fler funderingar
snarret är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-10-20, 22:31   #6
snarret snarret är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2008
Inlägg: 54
Nu har jag problem igen... Avmaskningen gick bra, det var inte alls svårt ju, men nu förstår jag inte riktigt fortsättningen av beskrivningen.
Den fortsätter såhär:
"Efter hälavm stickas det upp 10-10-11 m på varje sida om hälen och de 23-23-25 m på tråden sätts tillbaka på st = 53-53-59 m. Sätt en märktråd på varje sida om de 23-23-25 m från tråden. Sticka slätst samtidigt som det minskas i varje sida så här: sticka de 2 sista m före m uppe på foten vridna räta tills (dvs sticka i bakre maskbågarna i stället för i de främre), de 2 första m efter m uppe på foten stickas räta tills."

Och det jag inte förstår är hur jag ska sticka upp maskor, och hur jag minskar... Det är så luddigt.
snarret är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-10-21, 09:25   #7
alexandrabrinck alexandrabrinck är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2005
Inlägg: 235
Jag lovar, när du väl stickat din första strumpa, så kommer du aldrig att ha så stora problem igen! Om man tänker efter, så är det inte så konstigt att strumpor är konstruerade på ett avancerat sätt - våra fötter är ju extremt tredimensionella!

Nu gör du så här: sticka hälmaskorna som återstår efter avmaskningarna hittills, ett rätt varv. Nu har du ju en kant utan maskor, innan maskorna på tråden. Här ska du alltså plocka upp det önskade antalet maskor, genom att sticka in stickan (eller en virknål!) genom en kantmaska i taget och hämta upp garnet till framsidan. Varje gång du gör detta får du en ny maska på högerstickan. Upprepa tills du har 10-10-11 m, sticka sedan de sparade maskorna på tråden, och sedan plockar du upp maskor likadant på den andra kanten. Du är nu tillbaka vid de ursprungliga hälmaskorna igen, och har nu 53-53-59 m.

Nu ska du maska av igen - placera märktrådar eller stickmarkörer på de ställen som anges i beskrivningen, så är det enkelt att hålla reda på var minskningarna ska göras. (I vanliga fall brukar man maska av 4 m per varv vartannat varv, men om jag förstår din beskrivning rätt ska du bara maska av 2 m per varv.)

Sticka tills du har 2 m kvar innan första märktråden. Sticka nästa två maskor vridna räta tills = stick in högra stickan genom de två maskorna från höger till vänster (istället för som vanligt vänster till höger) och sticka ihop dem. Sticka tills du kommer till nästa märktråd. De två maskorna omdelbart efter 2:a märktråden stickas tills räta som vanligt. Kolla i beskrivningen om dessa minskningar ska göras varje eller vartannat varv (oftast brukar det nämligen vara vartannat).

Blir lite nyfiken på vad det är för strumpor du stickor... lägg gärna upp länk!
alexandrabrinck är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-10-21, 17:01   #8
snarret snarret är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2008
Inlägg: 54
Okej, jag tror jag fattar Får försöka och se hur det går.

Det är dessa jag gör: http://garnstudio.com/lang/se/visopp..._id=26&lang=se
snarret är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-10-21, 18:57   #9
Pudelpower Pudelpower är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2008
Inlägg: 44
Jag håller på och stickar samma strumpor
Hade också problem med hälen på den första men det gick med lite hjälp. En är färdig och håller nu på med nummer två. Dom blir himla fina så ge inte upp!
Pudelpower är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-10-21, 19:14   #10
snarret snarret är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2008
Inlägg: 54
Åh, det här var svårt att förstå... Alltså, när jag plockar upp, ska jag sticka dom samtidigt då? Annars blir ju garnet i mittan bland maskorna på stickan? Och sen sticka tillbaka och plocka upp dom på andra sidan?
Ska jag göra att på samma sticka, eller börja blanda in fler igen?
snarret är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-10-21, 19:23   #11
alexandrabrinck alexandrabrinck är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2005
Inlägg: 235
Du börjar sticka runt igen nu, så du använder alla stickorna igen.

På första stickan har du de återstående hälmaskorna, ta en ny sticka och plocka upp OCH STICKA maskorna längs den första kanten, ta en ny sticka och sticka maskorna som tidigare varit på tråd, ta en fjärde sticka och plocka upp och sticka maskor på den sista kanten.

När du plockar upp maskor sticker du in stickan (eller en virknål, kan vara enklare!) från rätsidan till avigan genom mitten på en kantmaska, virar garnet runt spetsen och drar tillbaka det med stickan till rätsidan. Nu har du plockat upp (och stickat) en maska. Fortsätt med nästa kantmaska på samma vis. Kontrollera att de upplockade maskorna blir jämnt fördelade (ofta ska man plocka upp en i varje).

Blev det tydligare?
alexandrabrinck är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-10-21, 19:25   #12
snarret snarret är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2008
Inlägg: 54
Javisst, nu förstår jag
Tack så hemskt mkt!
snarret är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-10-21, 19:59   #13
snarret snarret är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2008
Inlägg: 54
Och så har jag problem igen... Vad är de bakre maskbågarna för ngt?
snarret är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-10-21, 22:30   #14
snarret snarret är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2008
Inlägg: 54
Nästa gång ska jag tänka efter lite mer innan jag frågar en massa. Jag löste sista frågan själv
snarret är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-10-22, 08:43   #15
alexandrabrinck alexandrabrinck är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2005
Inlägg: 235
Haha, ibland frågar man automatiskt innan man hinner tänka!


(Jag hade dessutom redan förklarat hur man stickar i bakre maskbågen, när det nämndes tidigare... )
alexandrabrinck är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg Sök i detta ämne
Sök i detta ämne:

Avancerad sökning
Visningsalternativ Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 11:29.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons