Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Mönster och klädsömnad > Kläder
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2009-04-21, 06:57   #1
fekete fekete är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2009
Inlägg: 42
Question Jag vill sy pyjamas/mjukisbyxor men hur ?

Hej jag skulle behöva råd i att sy en pyjamas till mig själv man 43 år. Hur gör man vilket tyg skall jag köpa. Jag behöver kunna tvätta i 60 grader.Främst är det det byxor som behövs man kan lika kalla det tunna mjukis byxor.

För skoj skulle det vara kul att sy en Farbror Barbro dräkt ( (Nilecity killing-gänget) alltså någon slags sammets artat material.

jag är nybörjare och har nyligen beställt symaskin och overlock maskin.

Jag har förstått att detta projekt kan lämpa sig för Overlock.

Hur går man tillväga med mönster och storlek?

Bara man har fått till rätt storlek 1 gång så kan man ju sy hur många brallor som helst sedan. Stefan
fekete är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-04-21, 07:43   #2
Jimipe Jimipe är inte uppkopplad
Forumvärd
 
Medlem sedan: aug 2006
Inlägg: 1 011
Pyjamasbyxor kan både vara sydda i någon form av sweatshirttyg/trikå eller vävt material. Frågan är egentligen om du vill ha stretch eller inte. För att kunna tvätta i 60 grader rekommenderas i allmänhet 100% bomull. Vissa tyger klarar dock ändå inte av den temperaturen utan krymper mycket eller tappar färg. Se därför till att tvätta tyget innan du börjar klippa i det och sy.

När det gäller mönster kan man antingen köpa i en butik inriktad på sömnad eller över nätet. Här finns det länkar till ställen på nätet: http://www.sysidan.se/links/list.htm?category=8 (inkl vissa gratisställen) Annars går du till en butik nära dig och frågar ifall de säljer mönster.