Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Mönster och klädsömnad > Kläder
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2009-04-21, 06:57   #1
fekete fekete är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2009
Inlägg: 42
Question Jag vill sy pyjamas/mjukisbyxor men hur ?

Hej jag skulle behöva råd i att sy en pyjamas till mig själv man 43 år. Hur gör man vilket tyg skall jag köpa. Jag behöver kunna tvätta i 60 grader.Främst är det det byxor som behövs man kan lika kalla det tunna mjukis byxor.

För skoj skulle det vara kul att sy en Farbror Barbro dräkt ( (Nilecity killing-gänget) alltså någon slags sammets artat material.

jag är nybörjare och har nyligen beställt symaskin och overlock maskin.

Jag har förstått att detta projekt kan lämpa sig för Overlock.

Hur går man tillväga med mönster och storlek?

Bara man har fått till rätt storlek 1 gång så kan man ju sy hur många brallor som helst sedan. Stefan
fekete är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-04-21, 07:43   #2
Jimipe Jimipe är inte uppkopplad
Forumvärd
 
Medlem sedan: aug 2006
Inlägg: 1 011
Pyjamasbyxor kan både vara sydda i någon form av sweatshirttyg/trikå eller vävt material. Frågan är egentligen om du vill ha stretch eller inte. För att kunna tvätta i 60 grader rekommenderas i allmänhet 100% bomull. Vissa tyger klarar dock ändå inte av den temperaturen utan krymper mycket eller tappar färg. Se därför till att tvätta tyget innan du börjar klippa i det och sy.

När det gäller mönster kan man antingen köpa i en butik inriktad på sömnad eller över nätet. Här finns det länkar till ställen på nätet: http://www.sysidan.se/links/list.htm?category=8 (inkl vissa gratisställen) Annars går du till en butik nära dig och frågar ifall de säljer mönster.

När du ska välja mönster så ska du dels titta på vilken slags tyg det är avsett för (Stretchigt eller ostretchigt) och vilken modell det är. Försök hitta ett mönster som ser ut som du vill ha det och är till för det slags tyg du ska använda. Det går att ändra mönster, men, är du nybörjare är det bättre att undvika det till en början.

För att ta reda på storlek mäter du på dig själv och jämför måtten med mönstrets måttlista. Olika mönstertillverkare använder olika mått för varje storlek, vilket gör det viktigt att alltid mäta. Vill du vara säker på att det ska passa så kan det också vara bra att mäta direkt på mönsterdelarna och se så att de verkar vara lagom också.

Syr du i sweatshirttyg är overlock bra eftersom sömmarna då blir stretchiga precis som tyget. Är det en modell med mycket extra vidd så kan du nog utan problem ändå sy med vanlig maskin, eftersom stretchen då inte behövs. Stumt tyg bör du sy med raksöm, men, du kan sy kanterna (Så att de inte fransar sig) med overlocken eller vanlig sicksack.
Jimipe är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-04-21, 08:04   #3
fekete fekete är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2009
Inlägg: 42
Tack för alla tips. De pyjamas brallor jag har är i ett slags stretchig bomull med overlock söm de tål 60 och torktumlare. Ett gäng sådana brallor skulle inte var fel att göra . Lite tråkigt plagg kanske men bra då mestadels har sådana inomhus. Dussintals överdelar finns kvar. Vad heter detta tyg?

Sweatshirt tyg är det klassisk grå mjukisbyxa tyg ?
Det är nog lite varmt för mig inomhus. Jag övar på gitarr mycket och då blir man svettig och jag har ändå i princip elementen på 0 i lägenheten.

Jag har 6 2X2 meters bitar lakansväv ( Tvättar man dessa i 60 ?)i kraftiga komplementfärger
Men det är stel bomull väl. Jag vet inet om dessa går att använda till ett par lattjo mjukis byxor. Det blir väldigt lysande färg effeker med orange mot blått gult mot lila etc.

Det skulle vara roligt att sy någonslags Clownen Manne Braller i detta Stefan
fekete är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-04-21, 08:07   #4
Jimipe Jimipe är inte uppkopplad
Forumvärd
 
Medlem sedan: aug 2006
Inlägg: 1 011
I de pyjamasbyxorna är det antagligen bomullstrikå med några procents elastan eller liknande. Det bästa är nog egentligen om du tar med dig dem till en bra tygbutik och frågar efter ett liknande tyg.

Sweatshirttyg är sådant man vanligtvis har i mjukisbyxor. Och munkjackor och allt möjligt sådant.

Du kan säkert tvätta dem i 60 grader eftersom det är 100% bomull, men, de riskerar att krympa något och ev. tappa lite färg. De går säkerligen att använda till ett par byxor, men, då kommer de inte bli stretchiga utan mer stumma och du lär behöva en mudd med resår upptill, dragkedja eller något annat för att knäppa. Du lär även behöva lite mer rörelsevidd för att kunna få av och på dem än med ett stretchigt tyg.
Jimipe är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-04-21, 08:25   #5
fekete fekete är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2009
Inlägg: 42
Smile

Tack hjälpen jag får hitta mönster bara. Finns det något om lagning av kläder att läsa någonstans om? Jag har en reva i baken i ett svarta byxor hur fixar jag det? Kan jag förstärka en gren i ett par cykel vinter brallor med en ovanpå liggande lapp ? Det är lycra med så kallad flossad insida. Jag tänker att jag skall sätta en lapp i vanlig lycra från ett par kasserade byxor. / Stefan
fekete är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-04-21, 09:15   #6
monikaw monikaw är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: mar 2009
Inlägg: 351
Kanske kan boken "Sy, den kompletta sömnadshandboken" var till hjälp? Finns att köpa på nätets bokwebbutiker, bokhandel eller kanske att låna på ditt bibliotek.

Här finns den tex.
monikaw är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 23:55.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons