Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Mönster och klädsömnad > Mönster och mönsterkonstruktion
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Notiser

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2007-02-15, 12:22   #1
Funshine Funshine är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2006
Inlägg: 85
att mönstra ihop en klänning

tänkte sy en klänning men hittar inte ett mönster som jag tycker om. Då tyget är stormönstrat vill jag inte ha det i flera våder utan en framsida och en baksida. Min variant av mönsterkonstruktion innebär klipp och klistra i reklampapper och det brukar vanligtvis gå bra med kjolar men inte nu. Problemet är att jag får det bubbligt under bysten trixar fram och tillbaks men kan inte riktigt komma på felet. Ska man använda både sprängveck och bystinsnitt eller räcker det med ett alternativ och var ungefär brukae dessa placeras.
Funshine är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-02-21, 02:36   #2
Lillith Lillith är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2006
Inlägg: 1 109
Det beror lite på hur stor byst du har och hur stort problemet är, samt om klänningen ska ha ärmar eller ej.

Man kan "trolla bort" rätt mycket av den vidd som normalt hamnar i inprovningar (som jag antar att du vill undvika för mönstrets skull) genom att rigna ärmhålen lite extra, men det är svårt att få snyggt om du ska ha ärm.
En inprovning från utsidan av bröstet och ut mot armhålan funkar också, så behåller du a alla fal fronten intakt.

Se till att du har en riktigt stadig behå på dig, så lyfts brösten upp lite och det blir lättare att få det snyggt.

Vet inte om det hjälpte något...
Lillith är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-03-18, 08:48   #3
Funshine Funshine är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2006
Inlägg: 85
oj tack för hjälpen hade totalt glömmt bort att jag ställt frågan. Svärmor förbarmade sig över mig och lärde mig hur man använder hennes mönsterkonstruktionsbok som hon grävt fram. Så nu ska jag bara ta mig tid att sy.
Funshine är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 08:36.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons