Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Symaskiner > Overlock / Coverlock
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Notiser

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2010-10-16, 13:54   #1
Patricia Patricia är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: mar 2006
Inlägg: 457
Overlock!?

Vilken overlock är bäst?
Vill köpa en ny men vet inte vilken.
Finns det någon här inne som inte har haft problem med sin?
KRAM patricia
Patricia är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-10-16, 14:37   #2
Alvan Alvan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2004
Inlägg: 4 168
Jag har faktiskt inte haft några problem med min Pfaff 4862. Har haft den i flera år nu och endast behövt serva den några gånger för att justera sömmarna, men det får man ju räkna med. I början fick jag hoppstygn på täcksömen vid tygskarvar men efter att ha lärt mig knepet hur jag tar mig förbi så är det inga problem längre.
Alvan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-10-16, 20:18   #3
Ann-Marie Ann-Marie är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2003
Inlägg: 1 649
Citat:
Alvan skrev: Visa inlägg
Jag har faktiskt inte haft några problem med min Pfaff 4862. Har haft den i flera år nu och endast behövt serva den några gånger för att justera sömmarna, men det får man ju räkna med. I början fick jag hoppstygn på täcksömen vid tygskarvar men efter att ha lärt mig knepet hur jag tar mig förbi så är det inga problem längre.
Hur fixar du trådskarvarna? Jag har också en 4862.
Ann-Marie är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-10-16, 21:34   #4
Alvan Alvan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2004
Inlägg: 4 168
Först och främst så ska man ha lågt pressarfotstryck. Sedan så hjälper man pressarfoten över sömen. Det kan man göra med hjälp av t ex en skruvmejsel eller något annat platt och hårt. Se bara till att inte hålla det för långt in så att nålen träffar hjälpverktyget. När framkanten på pressarfoten nästan är frame vid sömmen lyfter du foten och lägger in verktyget, sy sedan en bit så foten är mitt på sömen. Stanna och flytta verktyget till bakre änden av pressarfoten. Ganska lätt när man övat några gånger.
Alvan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-10-17, 07:51   #5
JohannaSoreke JohannaSoreke är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2004
Inlägg: 714
Mina två Berninor har hellre aldrig krånglat! Fast det borde de inte heller med tanke på kvalitet o pris!
JohannaSoreke är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-10-17, 08:17   #6
Ann-Marie Ann-Marie är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2003
Inlägg: 1 649
Tack, det ska jag försöka komma ihåg till nästa gång.
Ann-Marie är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-10-17, 08:25   #7
bila bila är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2010
Inlägg: 1 848
Jag har en brother 3034D som jag köpt från england (kostade ca 2600kr+400kr i porto), Mot ca 5000 kr här. Den är lätt att sy på och fungerar jättebra. Jag var helt nybörjare på overlock, men det gått jättebra, det har inte varit några problem att lära mig att sy på den.
bila är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-10-25, 12:24   #8
RedheadLady RedheadLady är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2010
Inlägg: 2
broyher 3034D

Bila..

du skrev att du har en 3034. Jag håller på att kolla runt lite på vilken overlock jag ska köpa och jag funderar lite på en pfaff hobbylock 2.0, Huskeylock s15 och just en brother 3034D. Dom verkar vara ganska likvärdiga vad jag kan se men jag får inte fram något om hur många olika sömmar just 3034 har. Har du koll på det?
RedheadLady är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-10-25, 12:48   #9
sextiosexan sextiosexan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2008
Inlägg: 832
Jag kan svara istället, hoppas det går bra.

Fyratrådig overlocksöm
Tretrådig overlocksöm, 5mm bredd samt 2.8mm bredd
Narrow overlockstich, 2mm
Rolled hemming,2mm (rullsöm?)

Med den exra pressarfot (blindstich foot)som följer med om du handlar från England kan du sy.

Blindstiching (blindsöm)
Flatlock stiching
Pintuck stiching

Har tyvärr inget bra svenskt namn på en del av sömmarna.

Håller förövrigt med "Bila", en jättebra och lättfattad overlock är det. Har oxå köpt min från England, SMD, funkade superbra.
sextiosexan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-10-25, 13:05   #10
RedheadLady RedheadLady är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2010
Inlägg: 2
Citat:
sextiosexan skrev: Visa inlägg
Jag kan svara istället, hoppas det går bra.

Fyratrådig overlocksöm
Tretrådig overlocksöm, 5mm bredd samt 2.8mm bredd
Narrow overlockstich, 2mm
Rolled hemming,2mm (rullsöm?)

Med den exra pressarfot (blindstich foot)som följer med om du handlar från England kan du sy.

Blindstiching (blindsöm)
Flatlock stiching
Pintuck stiching

Har tyvärr inget bra svenskt namn på en del av sömmarna.

Håller förövrigt med "Bila", en jättebra och lättfattad overlock är det. Har oxå köpt min från England, SMD, funkade superbra.


ok, tack för svaret! Jag funderar lite på hur många olika sömmar jag egentligen behöver. En overlock är ett måste, så sjukt mycket roligare att sy med! Av dom tre modellerna som jag nämnt så verkar det som att endast 3034D kan koppla från kniven. Kan man sy någon form av "coverlock" söm på den? Jag borde kanske klara mej med en enklare overlock och sedan bara kompletera med min vanliga symaskin. Men du rekomenderar stakt 3034D? Jag beställer nog från UK om det blir den jag bestämmer mej för. Gäller garantin även här i sverige?
RedheadLady är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-10-25, 13:44   #11
sextiosexan sextiosexan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2008
Inlägg: 832
Ja, jag rekommederar den, är mycket nöjd själv.
Att ta bort kniven är lätt och ett måste för att sy vissa av sömmarna.
Nån coverlock söm har den inte, tror inte det finns på nån av de enklare overlockarna.
Man ska kunna fålla med blindsömfoten men det har jag inte testat själv än men borde väl bli nån mer osynlig fåll och inte nån coverlock söm då.

Jag klara mig bra med min overlock samt vanliga symaskin, en brother innovis 30. Mer än så behöver iaf inte jag som syr en del till hemmet, mig själv samt tonårsdottern.

Garantin gäller på så vis att maskinen måste skickas till England vid ett ev garantiärende och frakten får du stå för själv.
sextiosexan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-10-26, 18:39   #12
bila bila är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2010
Inlägg: 1 848
Köper du från england sewingmaskin direkt så får en massa tråd, saxar, måttband, papperkorg extra pressarfot m.m, på köpet. När jag räknade bort det så betalade jag runt en tusenlapp för maskinen.
bila är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-10-26, 19:27   #13
Sotis Sotis är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jul 2007
Inlägg: 1 332
Jag har handlat härifrån. Fri frakt har det varit för mig.
http://www.brothersewingmachinesdire...er-overlockers
Sotis är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-10-26, 20:45   #14
Magi Magi är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2006
Inlägg: 4
Smile

Brothers overlock är mycket bra och prisvärd även i Sverige. Winzellz HB/Symaskiner & Sånt har också fri frakt. Kurser på maskinen är givetvis gratis och man kan komma flera gånger. Att få extra pressarfötter till sin maskin diskuterar man vid ev köp.

Brother kommer nu till mässan med en ny modell av sin overlock som har ett stort sybord som extra tillbehör.

Köpa från England gör tyvärr att de svenska återförsäljarna får svårt att överleva och varorna här blir ännu dyrare på sikt tyvärr.
Magi är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-10-26, 21:24   #15
sextiosexan sextiosexan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2008
Inlägg: 832
Citat:
Magi skrev: Visa inlägg
Brothers overlock är mycket bra och prisvärd även i Sverige. Winzellz HB/Symaskiner & Sånt har också fri frakt. Kurser på maskinen är givetvis gratis och man kan komma flera gånger. Att få extra pressarfötter till sin maskin diskuterar man vid ev köp.

Brother kommer nu till mässan med en ny modell av sin overlock som har ett stort sybord som extra tillbehör.

Köpa från England gör tyvärr att de svenska återförsäljarna får svårt att överleva och varorna här blir ännu dyrare på sikt tyvärr.
Kollade på mässan förra året angående brother overlockar, inte en chans till varken extra tillbehör eller nåt speciellt bra pris tyvärr. Så länge Svenska handlare inte kan anpassa priset till övriga europa fortsätter iaf jag att handla där både servicen och priset är bra.
sextiosexan är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 10:59.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons