Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler
Gammal 2007-07-10, 08:56   #1
tilda_l tilda_l är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2006
Inlägg: 243
Funderar på att köpa husvagn!

Jag och sambon funderar på att köpa husvagn :-) jag är själv uppväxt med husvagn. Jag saknar tiden att sitta i husvagnen och bara ha det bra :-) Vi har hittat en begagnad för 39000kr.. är det värt det???
tilda_l är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-07-10, 09:43   #2
axyzvslut axyzvslut är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2006
Inlägg: 1 377
Det var en svår fråga. Finns den hos en privatperson eller en handlare?.
Priserna kan var bättre när man köper av privat personer men samtidigt finns inga garantier och möjligheter att klaga.
Det viktigaste när du köper vagn.är den fukttestad,besigtigad och körklar,Lukta dig fram i vagnen den största boven i en gammal vagn är fukt och mögel.
Tyvärr måste jag säja att man inte får så mycket för 39000:- i allafall inte hos en handlare.
Hos en privatperson kan du hitta en pärla.
Åk runt och titta på begagnat på affärerna och ta med dig någon som är van vid husvagnar.
Är det värt det ? det beror på vad du kan tänkas betala för något som är hyfsat.
Min syster köpte en vagn för 15 år sedan för 20000:- av en privatperson som var en pärla men dom har ändå bytt yt väggarna och reglar både här och där och nu står den i trädgården som sommarstuga när dom stora barnen kommer hem.
Det jag vill säja att en vagn för 39000 kommer att kräva en del arbete om man vill behålla den.
Det är just fukten som är den största boven .och svårt att upptäcka.
Men det är kul att ha husvagn så visst är det värt det.
axyzvslut är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-07-10, 12:41   #3
Evalen Evalen är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2006
Inlägg: 469
Jag håller med. Kolla vagnen väldigt noga. Finns det färska papper på att den är fukttestad? Det tycker jag att man kan kräva. Att provköra är åxå ett bra tips, hur känns den; stabil eller väldigt flygig? Och titta inte så mycket på inredning, kuddar och sånt för det är ju lätt att fixa jag menar att klä om och så. Lycka till och mycket nöje så kanske vi ses på vägarna i sommar!!
Evalen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-07-10, 13:24   #4
tilda_l tilda_l är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2006
Inlägg: 243
det är en privatperson som säljer den. Den är inte fukttestad *suck* Den är årsmodell -88.

Hur mycket kan man få betala för en helt ok husvagn?? Som den första, och som ska hålla några år??
tilda_l är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-07-10, 15:08   #5
Evalen Evalen är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2006
Inlägg: 469
Åldern har inte så stor betydelse om den är skött ordentligt. Min är åxå från 88 och hur fräsch som helst. Priset är ju svårt men det beror ju lite på storlek åxå, min är tex en 624 och har 2 långbäddar och överslaf samt bäddbar soffgrupp. Vi är 5 i familjen varav en son på 2 m. så vi behöver utrymme.
Varför inte ta en helg och åka runt hos husvagnsförsäljare, då kan man jämföra och lära sig mycket.Men jag skulle inte köpa en vagn som inte är fukttestad, tänk på va som kan inträffa med mögel= allergier osv.
Evalen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-07-10, 15:11   #6
Evalen Evalen är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2006
Inlägg: 469
Jagsåg nu att du bor i Sthlm. Åk till Upplands Väsby där finns en bra försäljare med vagnar i alla prisklasser, eller varför inte söka på nätet? Ett stort lycka till, för husvagnslivet må va töntigt enligt en del, men oj va mysigt!!
Evalen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-07-10, 15:33   #7
tilda_l tilda_l är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2006
Inlägg: 243
vi har bestämt att vi ska köpa från en försäljare och inte privatperson :-) Vi är ute efter en bra förstagångs husvagn!!! Vi har ett barn och ett kommer i januari så vi vill oxå ha en rymlig :-)

Sen måste man ju tänka lite på ekonomin oxå..
tilda_l är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-07-10, 16:30   #8
Evalen Evalen är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2006
Inlägg: 469
Bra att ni har bestämt att köpa hos försäljare!
Det kan bli dyrare,men kan nog löna sig i längden. Man kan ju alltid lägga handpenning och ta resten på avbetalning.
Evalen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-07-10, 17:06   #9
axyzvslut axyzvslut är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2006
Inlägg: 1 377
Ta reda på hur många som har varit registrerade ägare .En problemvagn byter ofta ägare. samtidigt som en ägare vårdar sin vagn.

Be om att fa vara ensamma en stund i vagnen. om den är äldre och står ute undersök och lukta .så den inte luktar unken och ännu värre möglig .
Titta på olika märken och prisnivåer för att få ett begrepp om vad man får för pengarna.
axyzvslut är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-07-10, 20:17   #10
xyzavslutat xyzavslutat är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2007
Inlägg: 425
Fuktproblem är vanligare än man tror i husvagnar. Att köpa från en firma är egentligen att föredra när man köper sin första vagn, då har man en viss garanti.

Annars finns väldigt bra fukttestare att köpa för bara några hundra kronor vilket är en mycket bra investering när man ska köpa husvagn.

Lycka Till!
xyzavslutat är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-07-11, 00:01   #11
Noe Noe är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jul 2006
Inlägg: 40
Öppna alla skåp och kolla på alla skruvar. Är de rostiga är det förmodligen fukt.Kolla också om tapeten är annorlunda någonstans. Då är vagnen av någon anledning lagad där. Kolla många olika vagnar för att se vilken planlösning som passar era behov bäst. Åk några mil för att kolla in så många olika vagnar ni kan.
Några råd från en som haft vagn tre år = Supernöjd!
Vi köpte en begagnad 83:a på firma för 40 000. Vi var lite oblyga och bad om saker på köpet när vi gjort klart att vi ville ha den, och då fick vi med toamedel, spillvattenlunga, nya skåplås, en ny vattenkran och lite annat. Vår vagn var ganska liten så försäljaren såg nog framför sig att vi skulle komma åter och byta in den
Noe är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-07-11, 09:14   #12
axyzvslut axyzvslut är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2006
Inlägg: 1 377
Det finns alltid prutmån på vagnar. Om du kommer med en begagnad vagn och vill byta upp dig till en ny,så får du alltid ett bra pris på den gammla.

Det är inte meningen att du skall betala ett alldelles för högt pris för att handlaren inte skall förlora på den kund som lämmnade den i inbyte.
Se dig om kring det kan finnas 100-tals begagnade vagnar hos en handlare så var kritisk och pruta !!!!
Du skall inte betala mer än vad den är värd bara för han har ett lager som inte går att sälja.
axyzvslut är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-07-11, 12:33   #13
Trulan Trulan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2006
Inlägg: 108
Kräv protokoll på att vagnen är fukttestad. Alla seriösa husvagnshandlare fukttestar sina husvagnar om inte före så vid anmodan från kund. Kan han inte ta fram ett sådant papper vill han dölja något och då köper ni inte den vagnen.
Trulan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-07-11, 14:05   #14
tilda_l tilda_l är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2006
Inlägg: 243
vad heter stället i Upplands Väsby?? vi är sugna på att åka dit :-)
tilda_l är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-07-11, 14:17   #15
Delfintua Delfintua är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2006
Inlägg: 3 987
Blir lite full i skratt när jag tittar upp mot grannen.

För nån vecka sedan kom dom hem med en husvagn köpt på Blocket för 5000 kr. Riktigt fin och inga fuktskador heller, rena klippet alltså. Dom var ut en helg och provade vagnen inför norrlandstrippen. Förtält upp och sånt man måste öva på för att inte se ut som en riktig rookie på campingen. Snabbt och elegant ska det ju gå inte sant. Till saken hör att dom aldrig haft husvagn vilket jag haft.

Står och kikar på dom alltså när dom för första gången (vilket jag inte visste då) ska sätta upp förtältet. Kliar mig i skallen och säger till mig själv att detta går aldrig vägen, vad gör dom. Allting bakvänt. Stängerna på först och sen försökte dom liksom slänga upp förtältet. Utan förankring i skåran på vagnen. Jisses vad blött och blåsigt det blivit i det tältet )

Mycket om lite. Vad jag ville komma till efter mitt bladder och roliga skratt var. Igår kom dom hem med en ny vagn, inte fabriksny men större. Dom kom ju på efter en helg i vagn att dom köpt en som var för liten. Så nu har dom två vagnar

Nåt att tänka på, köp inte för litet bara för det kanske är billigare. Sen skulle jag personligen alltid satsa på en vagn med toautrymme. Minns som barn hur man kunde få sitta på hinken mitt i vagnen för att man inte vågade gå till den allmänna på kvällen. Inte alltid så kul för dom som sov, beroende på vad man gjort i hinken då förståss

Kolla alltid främre partiet på husvagnen, runt fönster. Känns det svampigt i väggen när du klämmer så har du förmodligen ett problem på halsen.
Delfintua är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg Sök i detta ämne
Sök i detta ämne:

Avancerad sökning
Visningsalternativ Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 01:42.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons