Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Tekniker > Stickning/Virkning/ Andra garntekniker
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2007-03-22, 08:05   #1
SadTryer SadTryer är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2005
Inlägg: 62
flätstickning?

jag undrar hur man gör flätstickning? har förgäves sökt på internet och känner ingen som kan hjälpa mig...
hjälp?
SadTryer är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-03-22, 08:13   #2
Ida_B Ida_B är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2004
Inlägg: 329
Man använder sig av en hjälpsticka som håller undan de maskor som skall "flätas" framför eller bakom stycket. T.ex. lite förenklat, om du vill ha en fläta på 3 x 3 maskor så flätar du t.ex. mosstickning eller så sedan 9 räta sedan mosstickning igen. Avigvarven stickar du alltid samma maska i föregårende, alltså rät i rät, avig i avig. När du sedan skall börja fläta så tar du de 3 första räta maskorna av dina 9 och trär över på en hjälpsicka, håll den framför eller bakom verket, beroende på hur flätan skall se ut, och sticka sedan de 3 maskorna i mitten, sedan stickar du de som du hade på hjälpstickan, då har du fått en del av flätan att läggas över den andra. Hänger du med?

Här hittade jag en liten beskrivning, även om det verkar som att hon bara släpper maskorna i luften utan att använda hjälpsticka: http://wendyknits.net/knit/leftcable.htm
Ida_B är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-03-22, 08:36   #3
Neferu Neferu är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2006
Inlägg: 522
Garnstudio har en hel del beskrivningar av olika strukturmönster:
http://www.garnstudio.com/lang/se/op...struk=struktur
Neferu är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-03-22, 08:45   #4
Noe Noe är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jul 2006
Inlägg: 40
Kanske detta är till någon hjälp?
http://www.garnstudio.com/lang/se/sk...ikk_flette.php
Noe är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-03-22, 09:32   #5
axyzvslut axyzvslut är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2006
Inlägg: 1 377
Om flätat består av tex 8 m du kan ha fler om du vill .
Flätans masker blir bäst om det är räta masker från den sida som skall bli rätsida på plagget.
På var sida om flätan dvs dessa 8 är det snyggast att gär masker i tex avigt från rätsidan sett,då syns flätan bäst.Sedan kan du ha vad du vill på resten av stycket.
Om varje fläthalva består av 4 msk så där flätan svänger och byter sida ,så stickar du de 4 bottersta msk först och då kan du sätta dom 4 första på en hjälp sticka eller en stor säkerhets nål.och sedan stickar du dom som var på hjälpstickan och så har du bytt sväng på flätan. sedan stickar du rakt upp på flätans msk till det är dags att svänga flätan igen. Se till att svänga efter lika många stickade varv hela tiden om du vill ha den svängd lika dant hela tiden.
axyzvslut är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-03-22, 11:38   #6
SadTryer SadTryer är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2005
Inlägg: 62
om jag ex ska göra et flätmönster på strumpor och därmed stickar på strumpstickor, blir det någon skillnad då? dvs, gör man flätmönster även på avigsidan?
SadTryer är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-03-22, 14:58   #7
mia-maria mia-maria är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2004
Inlägg: 369
Jag har själv inte stickat riktiga flätor på sockar, men det borde inte vara något problem... annat än att flätan har en annan stickfasthet än vanlig stickning så man måste tänka på att lägga upp fler maskor än om man hållit sig till resår eller slätstickning.
Flätor är något som man (iaf jag, och jag är i allt annat en teoretiker) nästan måste ha testat i praktiken innan man kan förstå teorin :-)

Låna (eller köp om den finns kvar efter bokrean) gärna Bonniers Stora Stickbok och kolla lite i, där finns ett helt kapitel om olika sortes flätor att välja mellan.
mia-maria är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-03-22, 16:50   #8
axyzvslut axyzvslut är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2006
Inlägg: 1 377
När du stickar på strumpsticker gör du förmodligen
bara räta masker det blir ju som med rundsticka därför blir ju flätans byte också räta masker gör svängen från rätsidan då ser du att den svänger åt det håll du vill. men ta 1 avig maska på var sida om flätan.I och med att du korsar tråden blir maskerna mindre och har du flera fläter runt om måste du har fler masker.
axyzvslut är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-03-22, 18:35   #9
avsl0203 avsl0203 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2006
Inlägg: 1 918
Kan detta mönster vara ett alternativ?
http://www.sticka.org/monster/socka.pdf
avsl0203 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-03-23, 15:53   #10
mia-maria mia-maria är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2004
Inlägg: 369
Mönstret i länken som MonicaW postade använder "falska flätor" som ser mer ut som kedjor än flätat, men det är jätteroligt att sticka... och enkelt, man kan följa precis samma maskantal som med vanlig dubbel resår.
Jag har många raggsockar i mitt fotoalbum, "Annas gröna" är med falska flätor men i övrigt likadant gjorda som alla de "klassiska".
mia-maria är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 07:54.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons