Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Mönster och klädsömnad > Mönster och mönsterkonstruktion

Notiser

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2008-07-18, 19:39   #1
Noe Noe är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jul 2006
Inlägg: 40
Vilken modell om man har stor mage?

Om man ska sy en tunika eller klänning till en person som har väldigt stor mage och liten byst, vilken modell ska man välja då?

Ser personen gravid ut om man syr en modell som sitter åt över brösten? Själv säger hon att om hon provar kläder i den storlek som går runt magen, så sitter det som ett tält överallt annars...

Tacksam för allas åsikter
Noe är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-07-18, 21:14   #2
stenbeckan stenbeckan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2005
Inlägg: 1 118
JAg tillhör den stora delen av vår befolkning o jag har fått lära mig att absolut inte ha ränderna på tvären tex.
Sen om man har stor mage så ska man kanske försöka framhäva bysten eller midjan. Gärna långa tunikor det ser man längre ut i.
Själv ska jag designa en tunika som sitter åt över brösten för att framhäva dom o sen löst sittande över magen.
Finns säkert många fler tips som människor här inne kan så jag ser också fram emot nya ideer.
stenbeckan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-07-19, 11:24   #3
Nima Nima är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jun 2005
Inlägg: 523
Jag har liten byst och bebymage som står ut när jag har ätit så att jag nästan ser gravid ut. Nuvarnde mode är toppen, alltså en avskuren linje under bysten. Sedan lite lätt rynkat tyg över magen. Perfekt. Bysten blir markerad så att man får en illusion av att den finns och magen blir inte så markerad. Titta in i närmaste klädbutik så ser du massor med exempel.
Nima är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-07-19, 14:27   #4
Noe Noe är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jul 2006
Inlägg: 40
Tack för era åsikter.

Blir det inte risk att det ser ut som en gravid-tunika om skärningen sitter under bysten?
Jag har funderat på om skärningen kunde vara över bysten?

Mer åsikter tack
Noe är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-07-19, 17:21   #5
Zentibir Zentibir är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2008
Inlägg: 117
Jag köper alltid tunikor med avskärning under bysten, dom sitter fint och jag trivs verkligen i det modet.
Provar jag en tunika där avskärningen är ovanför bysten ser jag stor, tjock och gravid ut.
Använder aldrig det.
Gå ut i affären och prova det som passar dig.
Lycka till!
Zentibir är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-07-19, 19:04   #6
Lisbethw Lisbethw är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2007
Inlägg: 159
Det fanns förr en modell som kallades A-line som är som ett A, smalare uppe och vidare över höften, köpte jag hos HM.perfekt till mig som vaar smalare uppe än om höfterna.....
Lisbethw är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-07-19, 20:04   #7
Jimipe Jimipe är inte uppkopplad
Forumvärd
 
Medlem sedan: aug 2006
Inlägg: 1 011
De enda som inte ser gravida ut i något som är rynkat under bysten är spikraka jättesmala 14-åringar och yngre. I övrigt har jag inte sett en enda person som inte gör det.

Har hon någon form av midja? Vilken typ av mage är det det handlar om?

Har hon midja skulle jag rekommendera avskuren i bysten (gärna med rynk över bysten), tajt till midjan och sedan mycket vidd, helst klockad och inte rynkad. Ett alternativ kan också vara med vidden från under bysten, men med ett band eller liknande i midjan.

Annars skulle jag rekommendera A-linje, men är hon inte smal nedtill ger det rätt tälteffekt det med.
Jimipe är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-07-19, 21:44   #8
chery chery är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2007
Inlägg: 1 053
Jag håller nog med om att dagens mode med skuret under bysten gör att man ser gravid ut. Jag är själv smal och hade en sådan tunika. Jag har aldrig fått så många frågor och kommentarer om graviditet förr som jag fick då. Jag såg verkligen gravid ut. Jag tror det är bättre med rak modell utan skärning, och att undvika stormönstrat och tvärrandigt.
chery är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-07-20, 06:52   #9
Neferu Neferu är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2006
Inlägg: 522
När det är skärning under bysten, undvik för guds skull rynk precis mitt fram. Jag köpte en jättesöt tunika som sitter som om den var skräddarsydd (avdelningen var för stora storlekar)... men upptäckte sen att det är tre små motveck mitt fram, och det ger direkt en "gravidmage" - inte så kul när man kämpar med vikten... om rynket ligger bak istället tror jag det blir mycket bättre, eller möjligtvis jämnt över hela sömmen.
söm ovanför bysten är ingen idé för mig med I-kupa, det ser antingen ut som ett tält eller som att jag väntar femlingar (minst)
Neferu är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-07-20, 11:17   #10
HeleneB HeleneB är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2006
Inlägg: 617
Här kommer en till "knubbis"...
När jag syr tunikor så brukar jag ta ett vanligt tröj-mönster som jag bara förlänger. Har ett grundmönster till t-stirt som jag brukar variera halsringningen på...
HeleneB är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-07-20, 13:43   #11
mussetis mussetis är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jul 2008
Inlägg: 64
jag tror ringningen är viktig också. med rätt sorts ringning så dras ögat dit och det skapar ett volymområde ovanför magen vilket jämnar ut.
lite såhär kanske: http://luckyem.webblogg.se/images/lu...1144692961.jpg

och gärna en slags skärning under bysten, med löst fall neråt, men inte nödvändigtvis för löst, för kroppsnära är bra, men litegrann.

och sen accentuera axelparti på olika sätt, lite singoallastuk.
mussetis är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-07-20, 13:46   #12
mussetis mussetis är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jul 2008
Inlägg: 64
alt. ännu mer urringning/dekolletage! då läggs fokus på bystområdet och inte magen.
mussetis är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-07-20, 13:48   #13
mussetis mussetis är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jul 2008
Inlägg: 64
kom på en till grej, haha. ärmar som går ner en bit, med rak skärning över överarmen. det skapar symmetriska block liksom tror jag. balanserar upp.
mussetis är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-07-20, 15:48   #14
mussetis mussetis är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jul 2008
Inlägg: 64
om man har ärmar, t ex raka som går till 5 cm över armbågen ungefär "höjer" det och neutraliserar därigenom magsiluetten, tror jag, och balanserar upp den volymen.
mussetis är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-07-20, 21:59   #15
Noe Noe är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jul 2006
Inlägg: 40
Tack för alla goda råd. Vi får se vad det blir...
Noe är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg Sök i detta ämne
Sök i detta ämne:

Avancerad sökning
Visningsalternativ Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 04:56.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons