Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Symaskiner > Allmänt om symaskiner
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Notiser

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2006-01-15, 08:00   #1
Jorild Jorild är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2004
Inlägg: 196
Janome i Råd&Rön

I senaste numret av Råd&Rön är det en artikel om Janome och hur de och deras VD bemöter sina missnöjda kunder. Jag var på biblioteket och läste den. Jag rekommenderar alla som funderar på en Janome att göra likadant, läs artikeln!

Rubriken var:
Gnissel i maskineriet
Sladdrande tonårsbrudar ell missnöjda kunder? Syföretaget Janome har inget till övers för missnöda kunder.

I artikeln beskrivs de besvär som två kunder har haft med sina Janome-maskiner och vilket bemötande de har fått av Janome. VD för Janome Jon Solöy framstår som otroligt otrevlig och osmidigt, när han säger saker som:
"Det är ingen som har problem med maskinerna fram till dess att en ny modell kommer" och dessutom kallar han en av sina kunder för bedragare.

Han anser enligt artikeln dessutom att det är kundens skyldighet att se till att hon eller han får ett kvitto på genomförda reparationer. Utan kvitton, kan inte Jan Solöy och Janome lita på sina kunder. Jag börjar tänka på Kafka, när jag hör resonemanget.

Jag blir helt övertygad efter ha läst artikeln att med den karln vill jag inte göra några affärer med. Jag vill bli bemött med respekt när jag handlar även om jag har en maskin som jag upplever som krånglande.
Jorild är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-01-15, 10:29   #2
pialuttan pialuttan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2004
Inlägg: 216
Hej Jorild, och andra!
Döm inte ut maskinen helt pga detta. Jag har också läst artikeln och den är helt vinklad från köparens sida tycker jag. Råd och rön har gjort en ganska partisk artikel. Mångt och mycket beror också på symaskinshandlaren som man köper maskinen av! Och, naturligtvis jag som kund, hur man beter sej menar jag. Jag har köpt Janome av min handlare och han servar och fixar, beställer från huvukontoret och det går fort med leveranserna. Sist köpte vi en brother och lite strul med maskinen löste sej genom min handlare som hjälpte oss direkt med kontakterna,
Såklart att det finns eländesmaskiner också bland alla bra, och det finns i alla märken oavsett vad det är...Ibland måste man byta handlare också!
ha det gott/pia
pialuttan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-01-16, 19:40   #3
Pinglan Pinglan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2004
Inlägg: 2
Hej Jorild och Pia,
Vinklad efter kundens perspektiv? Reportern pratade med VD´n och fick ett bemötande som han aldrig varit med om tidigare. Han sa att det hörde inte till vanligheterna att en VD på ett stort företag bemötte en reporter på det viset. Inte heller att man pratade om sina kunder på detta sätt. Jag har som kund inga möjligheter att byta återförsäljare när jag är missnöjd. Jag dömer inte ut alla Janome maskiner men så länge dom funkar så är allt frid och fröjd men problemen börjar när man ska bevisa fabrikationsfel!? Såna fel som bara uppstår ibland åtgärdas inte enligt VD´n. Inte heller tar dom ansvar för vad deras service tekniker gör med maskinen. Enligt VD´n så köper dom bara tjänsten och kan inte hållas ansvariga.
Ja som kund är det inte lätt//Lena
Pinglan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-01-19, 09:45   #4
Lsp Lsp är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2004
Inlägg: 42
Min försäljare var tillmötesgående när jag vill byta maskin, han skulle bara prata med Janome först, men då ville inte Janome byta ut den. Jag kontaktade Janome och det blev en brevväxling som slutade med att jag inte kunde handha en symaskin och att Janome inte ville prata med mig. Jag fick prata med min försäljare, men han ville inte heller prata med mig, han tyckta att jag skulle prata med Janome. Vem ska jag prata med då????
Hade det här varit en bil så hade det inte sköts på det här viset!!!!
Jag har funderat mycket på det här med lagningar/service, när man köper en ny bil så följer det med en servicebok där man skriver i allt som görs med bilen om det är årlig service eller lagningar och boken följer med bil, så skulle det vara symaskinerna också. Det skulle vara bra för alla, köparen, säljaren och när maskin måste in på lagning/service då ser man vad maskinen har varit med om.
Man ska väl få det som man har betalt för!/Lena
Lsp är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-01-21, 16:56   #5
pialuttan pialuttan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2004
Inlägg: 216
KJanonidé med en servicejournal. Maskinerna kostar ju en del numera, och många av dem massor!
Jag tycker ju att det är konstigt hur ni bemötts av era säljare, och jättetrist när man hamnar i moment 22 som Lena! Själv är jag väldigt tacksam och glad att jag har en rejäl handlare som min.
Hade ni haft kontakt med konsumentveket om detta?
/pia
pialuttan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-01-21, 20:44   #6
Lsp Lsp är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2004
Inlägg: 42
Jag har anmält min maskin till ARN, men det tar nog sin tid innan det blir färdig.
Lsp är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-01-21, 21:42   #7
goldwing goldwing är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2004
Inlägg: 106
Kontakta TV-programmet PLUS. Det brukar ta skruv. Stå på dig och lycka till.
goldwing är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-01-22, 08:39   #8
Pinglan Pinglan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2004
Inlägg: 2
Jag har kopplat in advokat, och det har även Sonja gjort. Jag har även kontaktat PLUS så jag hoppas dom "nappar". Jag håller med om att en servicebok till maskinerna vore en jättebra idé. Även stygnräknare som man själv kan avläsa vore att föredra. Jag har hört från en av Janomes tekniker att det ska finnas en dold räknare i min MC 10000. Vet inte om det stämmer men det var åtminstone vad ha sa//Hälsningar Lena
Pinglan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-01-24, 00:20   #9
Syofta Syofta är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2005
Inlägg: 714
Naturligtvis ska man inte döma symaskinen bara efter personalen som vill sälja den, men- jag vill bara berätta mina erfarenheter:
För ett par år sen skulle jag köpa min första broderisymaskin, det är ju inte så lätt att välja, så jag gick runt lite till olika affärer. Enkelt eftersom jag bor i Stockholm,
Janomeförsäljaren jag var hos erbjöd mig en maskin till ett attraktivt pris, fast bara om jag köpte den I KARTONGEN. Det fanns alltså ingen demomaskin att prova, och man fick inte heller öppna. Dessutom fick jag inte svar på frågorna om vad dataprogrammet kunde göra. Jag var ganska nära att slå till, men bestämde mig för att fundera på saken.
Tur för mig, för sen hittade jag en affär där alla frågor besvarades av en person som gillar att sy och där man i lugn och ro fick prova allt. Det slutade med ett demoex och därmed ett bra pris och ett bra dataprogram på köpet. Det blev inte Janome utan Husqvarna. Jag är helnöjd och mycket väl omhändertagen på alla sätt som kund, även nu åratal efteråt.
Syofta är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-01-25, 22:00   #10
mimmiliikamaa275 mimmiliikamaa275 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2006
Inlägg: 1
Hej,

Det är jag som är den andra som nämns i råd & Rön texten.
Jag håller med om att Janome maskinerna inte har mer problem än vad andra maskiner har, problemet är istället att Janomeorganisationen inte kan (får?) hantera reklamationer och problem...
Återförsäljarna får ingen backup från huvudkontoret och hur kunder behandlas har ni ju läst!
Jag vill bara gratulera den som köpt sin hos en handlare som skruvar och lagar själv och ta det som ett tips: Ska du köpa Janome, se till att handlaren kan laga den!!!

Och min gnisslar fortfarande....

Kramar
Mimmi
mimmiliikamaa275 är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 17:57.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons