Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler
Gammal 2006-01-17, 19:28   #1
Danka Danka är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2005
Inlägg: 113
Att sy i silke

Jag tänkte ägna denna vecka åt att sy en kimono i ett helt underbart silkestyg.
Det jag undrar är om det är något särskilt jag behöver tänka på när jag syr i silke.
Hur ska trådspänningen exempelvis vara?

Sist jag sydde i silke gick det inte alls bra (därför frågar jag nu folk som är mer kunniga innan jag gör samma misstag som tidigare) och trådarna i tyget rynkade ihop sig och tyget såg rätt förstört ut.
Hur kan jag undvika att samma sak händer denna gång?
Danka är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-01-17, 19:41   #2
Alvan Alvan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2004
Inlägg: 4 168
Jag vet inte så mycket om att sy i silke men jag vet att man ska ha tunna nålar, strl 60-70. Vet också att det kan vara bra att använda tunnare tråd som t ex broderitråd och att när man syr ska hålla tyget ordentligt mot friarmen, utan att för den delen sträcka tyget.

Det finns säkert de med mer erfarenhet som har fler tips.
Alvan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-01-17, 22:24   #3
Tess Tess är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2005
Inlägg: 224
Hej DU
Det beror på oxå vilken sorts silke det är?
Jag tycker tillex:att thaisilke är inte ett dugg svårare än vanligt tunt bomullstyg att sy i!
Berätta lite vilkensorts silke du har så vet jag bättre vad jag ska svara!?
Vi Skrivs TESS!
Tess är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-01-17, 22:36   #4
Henrik Henrik är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2004
Inlägg: 35
Hej,


Att sy i silke behöver inte vara så svårt.
Är det Dupion eller liknande så är inga problem, men att sy i silkes chiffong då kan du stöta på vissa problem. Men är det en bra kvalitet så går det bra om man har lite tåla mod.

Tunn nål ska du ha, men inte brodyrtråd, köp i så fall Sy silke (Gutermann + amann har det, fråga i butiken, dom kan säkert beställa åt dig.)
men det funkar utmärkt med polyester tråd.

Lycka till!
Henrik är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-01-18, 08:51   #5
Danka Danka är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2005
Inlägg: 113
Ok, tack så mycket för bra svar snabbt! =D

Silket ifråga är väldigt, väldigt tunnt och sladdrigt. Det kanske inte ens är silke, det kanske är satin. Vad är skillnaden?
Dock har det en fantastisk lyster som jag förknippar med silke.

Vad gäller nål...är 80 alldeles för tjockt?
Danka är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-01-18, 11:26   #6
magica magica är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2004
Inlägg: 346
silke är ett material. satin är ett vävsätt som gör tyger blanka.
magica är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-01-18, 14:15   #7
Danka Danka är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2005
Inlägg: 113
Aha. Gees, alla dessa termer!
Anyway, tack för svar. Du har hjälpt mig komma ett steg närmare ett upplyst tillstånd.

Danka är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-01-18, 15:44   #8
dnor dnor är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2005
Inlägg: 42
Här kommer ett tips som jag ännu inte testat själv, men som du kanske ändå kan ha nytta av:

Sätt tejp på undersidan av tyget när du syr riktigt tunna, sladdriga tyger. Det är ett litet pill att få bort tejpen sen, men det är lättare att sy i och blir snyggare - enligt uppgift.

Vidare är siden faktiskt ett ganska hårt tyg. Det är mjukt och så, visst, men silketråden är stadig. Detta kan innebära att symaskinsnålen går av. Trots detta ska du använda en tunn nål (60 el. 70).

Jag fick rekommendationen att använda sytråd i bomull när jag skulle sy i siden. Men om du inte har äkta siden, utan något sidenliknande kanske polyester är bättre eftersom det sidenliknande antagligen är just polyester.
dnor är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-01-18, 19:27   #9
Danka Danka är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2005
Inlägg: 113
Ah, det lät som ett bra tips. Senast jag sydde i ett sladdrigt material brottades jag mer med det än sydde i det, i ett försök att hålla det stilla.

Ok, en resa till Tyggrottan för inköp av tunna synålar är inplanerad imorgon bitti.

Hm, jag tror inte det är polyestertyg jag har hemma, polyester är väl en aning stadigt ändå?
Men vet du varför det är bomullstråd man ska använda till silke?
Danka är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-01-19, 05:11   #10
Tess Tess är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2005
Inlägg: 224
Hej! Du har ju fått massor med bra svar här!
Du vet skillnaden mellan silke och konst tyger bäst med ett brännprov!
Låter kanske knepigt?
Jo,du tar rätt och slätt,en liten bit sidentyg!
sedan tar du en tändsticka eller tändare och bränner försiktigt,akta fingrarna !
Om du känner att det luktar bränt hår är det frågan om äkta sidentyg!
Konsttyger smälter ofta!(tex polyester,nylon mm.)
Du ska sy helst i en så tunn sidentyg med Just äkta Tunn sysilke! Andra trådar går säkert att använda också,men speciellt så tunt siden,som du beskriver,ska man användä silke,därför att konst sytrådar sliter för hårt på det mer ömtåliga sidenet!
När du köper tråd,ta tyget med alltid till affären,då får du bästa hjälp,förutsatt att säljaren kan sin sak!
Kolla också noga att tyget är trådrakt innan mönstrets placering på tyget!
använd extra tunna nålar eller ännu hellre tyngder,att hålla mönstret på plats!
På klippbordet kan du ha ett rent bommulstyg eller duk underst som håller tyget på plats,annars glider det! Trådspänningen ställer du på tunna tyger!
Just för tillfället kommer jag inte på något mera!Och alla tips du hittills har fått är jättebra.Hör av dig hur sömnaden går?
Lycka till med ditt sömnads projekt! TESS
Tess är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-01-19, 09:09   #11
Danka Danka är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2005
Inlägg: 113
Tack så mycket! Ska ta med en bit tyg till butiken idag så får de ge mig rätt tråd.

Dock förstod jag inte det här med trådspänning. Du sa att jag ska ställa på tunna tyger, men något sådant alternativ har jag inte på min maskin, bara siffror. Låg siffra - låg spännning. Hög siffra - hög spänning. Ska jag ha hög eller låg? Eller medel?
Danka är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-01-21, 07:11   #12
Tess Tess är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2005
Inlägg: 224
Hej!
Ledsen att jag inte nämnde närmare om trådspänning.
Jag brukar öka lite grann om jag syr med en maskin som inte har det förprogrammerat!
Visserligen får man justera lite grann ibland i alla fall!
Ta sedan en liten provbit och sy på den för att kolla att trådspänningen är bra!
Jag brukar också göra så som CECILIA nåmnde att trycka tyget mot friarmen och hålla det sträck,litegrann utan att dra eller töja,annars händer det lätt att tyget sticks ner med nålen i spolhuset.Var lagom lätt på handen,så går det bra.
Vore roligt att höra hur det blev!
Vi skrivs!Syvännen TESS
Tess är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-01-21, 21:26   #13
Danka Danka är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2005
Inlägg: 113
Jag kan säga att idag var dagen då jag tog mod till mig och sydde kimonon. Den är inte helt klar (har inget bälte ännu, måste korta den, mm), så därför finns ännu ingen bild, men jag kan säga att tack vare allas råd gick det bra. Jättebra faktiskt. Så tack!
Trots vissa fel gjorda p.g.a. att jag inte ville sluta sy fastän jag var så utmattad att jag höll på att ramla ihop (sydde oavbrutet i 10 timmar, men det var ju kul!) så är nog kimonon det bästa jag någonsin sytt.
Så tack för alla råd och tips! =D

(Vad gäller trådspänningen testade jag på medel på en liten bit av samma tyg och då det gick bra så körde jag bara på det.)
Danka är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-01-21, 22:46   #14
Tess Tess är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2005
Inlägg: 224
Grattis!
Blev jätteglad att du lyckades så bra!
Hoppas verkligen att få se en bild på den såsmåningom!
Jag har blivit väldigt nyfiken på din sidenkimono?
Den är säkert underbar!
Vi skrivs TESS!
Tess är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-01-21, 23:50   #15
Danka Danka är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2005
Inlägg: 113
Jag la faktiskt upp en tillfällig bild nu, så den går att beskåda i mitt album "Kläder" redan nu. Som den nu ser ut, i detta icke-färdiga skede.
Danka är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg Sök i detta ämne
Sök i detta ämne:

Avancerad sökning
Visningsalternativ Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 22:54.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons