Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Allmänt forum

Notiser

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2007-03-05, 07:59   #46
Celos Celos är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jul 2006
Inlägg: 398
Kommer ihåg när jag fortfarande bodde hemma och jag och mamma var på symässan. Helt olikt mot nu. Mycket tyger, mycket maskiner och mycket av allt som hade med sömnad att göra. Kommer ihåg att Beckmans var där och man kunde beställa mönster efter egna måtten m.m.

En gång per år räcker. Då kanske man kan få tillbaka sy-känslan och inte hobby känslan som infann sig denna gång.
Celos är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-03-05, 09:43   #47
ChessMan ChessMan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2003
Inlägg: 305
Håller helt med föregående....!
Gör en hobbymässa då och en SYmässa!

Så blir alla nöjda...!
Eliza
ChessMan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-03-05, 09:47   #48
avsl0203 avsl0203 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2006
Inlägg: 1 918
Ja hellre en bra inspirerande rolig symässa om året än två som "bara" är okej.
avsl0203 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-03-05, 09:52   #49
Bibbi Bibbi är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2004
Inlägg: 1 995
Vaför har vi fått 2 mässor?
För visst var det så att för några är sedan
var det bara en mässa i Sollentuna, på våren.

Tror att symaskinsföretagen har svårt att få till Nyheter 2 ggr om året.
Tror inte dom bett om 2 mässor.

Det är nog helt enkelt så att arrangören av mässan vill få ut dubbelt så mycket
pengar av både besökare och utställare/år.
Arrangera 2 mässor helt enkelt.

(inträdet betalar vi även om vi inget handlar)



/Bibbi
Bibbi är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-03-05, 10:06   #50
ChessMan ChessMan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2003
Inlägg: 305
Ja det enda raka som vi kan göra, om vi vill veta hur det ligger till är ju att prata med någon av de som var utställare där?

Någon?

Eliza
ChessMan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-03-05, 15:12   #51
Ingsy Ingsy är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2004
Inlägg: 96
Symässan

Håller med Er alla om att en gång om året och en bra sy mässa är vad man vill ha. Känner en utställare och tänker framföra detta till henne. Jag vet att hon också tycker att mässan har för mycket annat. Jag tror att man som företagare tror att man måste vara där för att inte lysa med sin frånvaro så många är där endast för att markera. Har hört ryktet att Sollentuna mässan ska flytta till Akalla så det kanske var sista gången som det var Syfestival i Sollentunahallen.Jag hoppas på något nytt för Syfestivalen, för som det nu är liknar den mest ett tingeltangen jippo.
Ingsy
Ingsy är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-03-05, 15:51   #52
Ilsefin Ilsefin är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2004
Inlägg: 264
Hej!
Jag var också på syfestivalen i helgen (som besökare), och jag är lite överaskad över att så många här verkar missnöjda. Jag tyckte den var jättebra!

Jag tycker det fanns massor med intressanta saker att titta på (och köpa) - massor med fina tyger, garner, symaskiner och diverse tillbehör som knappar, band, märken, stickor mm. En del pärlor och dessutom liiiite knyppling, vävning och frivoliteter. Det som jag är lite tveksam till är scrapbookingen, eftersom det inte är särskilt textilrelaterat, men det stör mig inte att det är med, jag går bara förbi de montrarna.

Jag är visserligen intresserad av allt möjligt när det gäller textil. Så visst förstår jag att jag får ut mer av mässan än någon som "bara" är intresserad av tex klädsömnad eller quilting. Men utställarlistan finns ju på nätet långt innan så jag tycker att det finns goda möjligheter att kolla upp vad som är att vänta.

En sak kan jag kanske hålla med om och det är att namnet syfestivalen tyder på att det mest ska handla om sömnad, men jag tycker att även stickning, vävning, knyppling och pärlor hör ihop med det. Jag blandar gärna tekniker och material med varandra och för mig är gränserna mellan de olika områdena inte särskilt tydliga, eller viktiga.

Jag tycker att det är jättebra att det är två mässor om året. Det är väl bara att låta bli att gå på den ena om man tycker att det räcker med en om året? Och som utställare har man ju precis samma val, man behöver ju inte vara med två gånger om året om man inte vill.

/Ilsefin - som redan längtar till nästa mässa
Ilsefin är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-03-05, 17:29   #53
Andy Andy är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2004
Inlägg: 239
Jag tog varken ställning för en eller två mässor med mitt inlägg. Konstaterade bara att nyheterna räcker förmodligen inte till för två. (Kul att jag lyckadets skapa lite debatt...)

Själv brukar jag gå både på hösten och våren, köper lite smått och gått. Pratar med folk och håller mig uppdaterat. Samtidigt vet jag med mig att mässorna ser tämligen lika ut från gång till annan.

Positivt denna gång var för oss som använder Husqvarnas 3D-program demovisningen av nya 4D. Sen får man ju se vad det kostar och om det är värt att byta...

/Andy
Andy är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-03-05, 17:35   #54
ChessMan ChessMan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2003
Inlägg: 305
Jaa.. det var ju positivt... jag blev glatt överasskad av att jag får fri uppdatering av 4D programmet! Alla som köpte 3D under senare halvan av 2006 får nämligen fri uppdatering fick jag höra.

Vilken visning var du på? Jag var på Lördagen kl 14.30.. vi kanske satt brevid varndra .. haha... jag pratade inte med nån.. satt tyst som en mus och försökte insupa alla nyheter...
ChessMan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-03-05, 17:41   #55
Andy Andy är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2004
Inlägg: 239
Nää, jag var där på söndagen. Då var det tämligen lungt och skönt!
Andy är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-03-05, 19:52   #56
avsl0203 avsl0203 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2006
Inlägg: 1 918
Jag saknade som jag tidigare skrev med evenemang och sådant som de visar upp, nyheter och sådant. Det kändes som lite för mycket marknad. Det som var på mässan vill jag inte ha bort men med mer demonstrationer av kul ideer. Så som det varit tidigare med tex. Karin Mannerstål när hon visade hur man sydde en enkel väska av filt och Isabell som dekorerade kläder (ursäkta ev. stavningsfel) där de visar tips på plats och man kan fråga dem om saker och sånt. Och nej det måste inte vara någon som visats frekvent på TV. Någon som har någon annan åsikt i det hela?
avsl0203 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-03-05, 19:54   #57
ChessMan ChessMan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2003
Inlägg: 305
Jag håller med dig MonikaW jag hade också velat se fler demonstrationer,...!
Nyheter lösningar etc etc...

Eliza
ChessMan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-03-05, 20:20   #58
Ilsefin Ilsefin är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2004
Inlägg: 264
Monika W - det instämmer jag också i. Det fanns ju en bra scen, nu var det bara en lajvförening som hade aktiviteter där. Det var visserligen en del grejer som hände på "aktivitets-torgen", och i en del montrar. Men jag hade gärna sett lite mer föredrag, demonstrationer och inspirerande aktiviteter.

/Ilse
Ilsefin är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-03-05, 22:22   #59
MadWomanInBlack MadWomanInBlack är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2004
Inlägg: 724
Håller med till 100%!
MadWomanInBlack är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-03-06, 00:08   #60
Lunsan Lunsan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2006
Inlägg: 9
Jag håller med tidigare inlägg om att det hela kändes mer som en marknad än en mässa.

Kanske är det jag som är ekonomiskt naiv, men jag kan tycka att när man tar 100:- per besökare (och vi var inte direkt få) och även de sk utställarna (läs försäljarna) får betala en nätt summa.... Ja då borde det helt enkelt finnas pengar över till att anordna mer saker som föredrag och liknande som inte är till för att själva generera inkomster.

Visst, jag gjorde ett par bra inköp, men kom lik förbaskat hem med en något fadd smak i munnen. Jag gillar inte att ses som en kassako, och egentligen gör tanken på att betala inträde till en massa affärer mig ganska störd.

Nej, tänk om en symässa skulle kunna skapas av folk som var intresserade av ämnet, och inte bara pengarna. Vilken fantastisk mässa vi skulle kunna få då....

Vill innan jag avslutar bara påpeka att det alltså är mässbolaget jag är irriterad på, inte utställarna.....
Lunsan är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg Sök i detta ämne
Sök i detta ämne:

Avancerad sökning
Visningsalternativ Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 12:36.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons