Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Övriga forum > Starta eget
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2009-06-28, 20:07   #1
Naomi Naomi är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jun 2009
Inlägg: 7
Designa egna kläder

Hej! Jag är egentligen illustratör, men har en hel del idéer för kläder (främst barnkläder). Jag vill gärna realisera mina idéer och förhoppningsvis få ut dem på marknaden. Är det någon som vet hur man ska gå till väga?
Naomi är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-06-28, 20:42   #2
Jimipe Jimipe är inte uppkopplad
Forumvärd
 
Medlem sedan: aug 2006
Inlägg: 1 011
Jag skulle börja med att rekommendera tre saker.

1. Fundera över vad det är för något mer specifikt du vill göra. Både idémässigt, men också vad du själv rent praktiskt kan tänka dig att göra och vad du kan. Design, mönsterkonstruktion, tillskärning, sömnad, inköp, marknadsföring, försäljning etc.

Kan du tänka dig att ta ett stort lass själv så är det oftast lättare att börja i mindre skala. Titta i trådarna här i starta-eget-forumet kring hur man når ut och andra tips. Visserligen går det absolut att sikta högt, men, det är ändå en bra möjlighet att börja med det på hobbynivå, sälja lite i taget, skapa kontakter, få trevlig gratisreklam och jobba sig framåt.

Om inte är det en helt annan väg du behöver gå. Kontakter, hyra in folk för att göra alla dessa jobb. Pengar att betala med osv. Det blir från början ett betydligt större företag, men, det kan absolut gå det med. Men, det krävs från grunden betydligt mer...

2. http://www.fashion-incubator.com/ Läs, begrunda. Börjar du mer seriöst fundera över det hela, köp boken också. Jag har den inte, men, den ska uppenbarligen vara helt otroligt bra, och, du får dessutom tillgång till forumet också. Bara bloggen ger helt otroligt många bra tips och kunskaper som verkligen underlättar att ha.

3. Oavsett hur mycket du själv har tänkt att göra antar jag att designen är din grej. Nu vet jag inte hur mycket du kan, men, se till att du lär dig sömnad och mönsterkonstruktion ordentligt. För att kunna lägga fram designer som går att konstruera på ett vettigt sätt och som går att sy på ett vettigt sätt (vilket inkluderar på ett sådant sätt att det inte går åt massvis med pengar utan att kunden i slutändan märker av det och därför inte heller betalar extra för det) behöver du ha goda kunskaper. Gör även din research. Titta på vad folk vill ha, vad de gnäller över när det gäller befintligt och vad som du relativt lätt kan ordna.

Hur som helst, lycka till med det hela!
Jimipe är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-06-28, 20:53   #3
Naomi Naomi är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jun 2009
Inlägg: 7
Tack så mycket för svaret!
Jag är bara i idéstadiet ännu. Har en hel del erfarenhet av att driva företag, men väldigt lite om att sy.
Det är i och för sig något jag vill lära mig. Men det låter som om jag verkligen behöver lära mig att sy bra, och då kanske det inte räcker med en liten kurs i sömnad.
Jag ska kolla in länken du gav. Tack.
Naomi är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-06-28, 21:01   #4
Jimipe Jimipe är inte uppkopplad
Forumvärd
 
Medlem sedan: aug 2006
Inlägg: 1 011
Fundera lite över vad du är ute efter och vilken roll du egentligen vill ha. Tänker du inte sy och konstruera mönster (och gradera dem) själv så behöver du inte ha de bästa kunskaperna, men fortfarande tillräckligt grundligt för att kunna göra designen. Men, man behöver inte vara något proffs... Titta här t.ex: http://www.fashion-incubator.com/arc...etch_analysis/ där den enda skissen som "dög" var den gjord av en 6-åring... Med andra ord, man kommer rätt långt med logik, men, det behövs en hel del kunskap, även för att få till produkter som går att sälja och tillverka lönsamt. Det där inlägget tar för övrigt upp en hel del av de punkter, just när det gäller design, som är värt att tänka på i allmänhet.


Hur som helst, du har i alla fall en ursäkt till att syssla med lite sömnad.
Jimipe är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-06-28, 21:31   #5
Naomi Naomi är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jun 2009
Inlägg: 7
Det jag helst vill göra i processen är att illustrera tryck på barnkläder och designa tyger till dem. Sedan skulle jag vilja kunna designa kläderna också, men det kommer i andra hand i nuläget.
Vet du hur klädestillverkningsprocessen ser ut? Var börjar man?
Naomi är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-06-29, 13:53   #6
koocachoo koocachoo är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2009
Inlägg: 589
Fixar du till tyg o mönster så syr jag :-) Önskar det vore så enkelt. Skulle vilja börja själv med ett företag att sy barnkläder eller dockkläder. Dockkläder har jag dock tänkt att börja med...väntar bara på tygerna jag har beställt. Lycka till!
koocachoo är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-07-01, 16:52   #7
Jimipe Jimipe är inte uppkopplad
Forumvärd
 
Medlem sedan: aug 2006
Inlägg: 1 011
I så fall kanske det är just där du ska börja? Att sälja tyg med egendesignade mönster och kläder med egendesignade tryck tror jag är betydligt enklare, och en bra början, framför allt i och med att det är betydligt mindre du absolut behöver göra själv. Det finns företag som trycker tyg, bara du har mönstret, jag kommer bara inte på några direkt så här. Enkla plagg (t-shirt osv) går säkerligen att köpa in billigt om du bara hittar rätt försäljare och tryck går ju att ordna på flera olika sätt. Den idéen är nog något som definitivt har potential att lyckas.

Vad menar du med klädtillverkningsprocessen? I vilken omfattning (privat, mindre, masstillverkning etc)?
Jimipe är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-07-06, 08:03   #8
LoveT LoveT är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2008
Inlägg: 79
Citat:
Naomi skrev: Visa inlägg
Det jag helst vill göra i processen är att illustrera tryck på barnkläder och designa tyger till dem. Sedan skulle jag vilja kunna designa kläderna också, men det kommer i andra hand i nuläget.
Vi är många som syr barnkläder och som gärna köper designade tyger (i liten skala) till detta. Det kanske kan vara en möjlighet eller en start, att sälja till hemsömmerskor?
LoveT är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-07-06, 08:06   #9
LoveT LoveT är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2008
Inlägg: 79
Citat:
koocachoo skrev: Visa inlägg
Fixar du till tyg o mönster så syr jag :-) Önskar det vore så enkelt. Skulle vilja börja själv med ett företag att sy barnkläder eller dockkläder. Dockkläder har jag dock tänkt att börja med...väntar bara på tygerna jag har beställt. Lycka till!
Låter jätteskoj. Jag har en del mönster till dockkläder (köpte en mönsterbok) och har tänkt sy av främst småbitar som blir över när jag skurit ut till barnkläder. Men jag har ännu inte haft tid till det.
LoveT är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-07-06, 13:57   #10
ichigo ichigo är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2005
Inlägg: 3 988
Citat:
Jimipe skrev: Visa inlägg
Fundera lite över vad du är ute efter och vilken roll du egentligen vill ha. Tänker du inte sy och konstruera mönster (och gradera dem) själv så behöver du inte ha de bästa kunskaperna, men fortfarande tillräckligt grundligt för att kunna göra designen. Men, man behöver inte vara något proffs... Titta här t.ex: http://www.fashion-incubator.com/arc...etch_analysis/ där den enda skissen som "dög" var den gjord av en 6-åring... Med andra ord, man kommer rätt långt med logik, men, det behövs en hel del kunskap, även för att få till produkter som går att sälja och tillverka lönsamt. Det där inlägget tar för övrigt upp en hel del av de punkter, just när det gäller design, som är värt att tänka på i allmänhet.
Är tvungen att hoppa in lite för att spinna vidare på det här. Rolig sida, väldigt läsvärd och tänkvärd. De flesta som syr själva brukar tänka på om det alls är praktiskt genomförbart när de skissar. Men de som inte syr, ja inte lätt. Måste dock säga mot, 6-åringen är inte den enda som dög, det finns ett par andra som fick kommentar att det fungerar, i synnerhet de där 2 bilderna av samma designer (såg också bäst ut för mig)

Det här får också mig att tänka på illustratörer som inte riktigt har koll på verkligheten. Man ser ibland i synnerhet i manga/anime bilder på tjejer med frisyrer som inte är fysiskt möjligt. T.ex. att de har hängande hår med full volym dvs som allt hår hänger ner på en normal människa OCH ett par jättestora bollar på sidorna som normalt skulle kräva allt hår för att fylla upp. Inte fysiskt möjligt för håret att växa sådär! Antingen hängande ner eller allt hår i bollarna, inte båda! Och självklart alla dessa anatomiska fel som man ibland kan se när det är män som ritar kvinnor..... särskilt nakna kvinnor.... och då pratar jag inte silikonbröst...

Ok sorry för att jag spårat ur.
ichigo är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-07-08, 20:47   #11
Naomi Naomi är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jun 2009
Inlägg: 7
Citat:
Jimipe skrev: Visa inlägg
I så fall kanske det är just där du ska börja? Att sälja tyg med egendesignade mönster och kläder med egendesignade tryck tror jag är betydligt enklare, och en bra början, framför allt i och med att det är betydligt mindre du absolut behöver göra själv. Det finns företag som trycker tyg, bara du har mönstret, jag kommer bara inte på några direkt så här. Enkla plagg (t-shirt osv) går säkerligen att köpa in billigt om du bara hittar rätt försäljare och tryck går ju att ordna på flera olika sätt. Den idéen är nog något som definitivt har potential att lyckas.

Vad menar du med klädtillverkningsprocessen? I vilken omfattning (privat, mindre, masstillverkning etc)?
Låter precis som det jag är ute efter. Är det någon som vet något företag som trycker tyg, om man kommer med mönstren?
T-shirts med egna tryck kan man ju fixa via nätet, men det är lite trist med bara enkla T-shirts tycker jag. Skulle vilja ha fina roliga barnkläder att trycka på.

Kan man kalla det en liten masstillverkning. Jag skulle vilja vända mig till utlandet också och gärna sälja via en e-shop.
Naomi är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-07-08, 20:52   #12
Naomi Naomi är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jun 2009
Inlägg: 7
Citat:
koocachoo skrev: Visa inlägg
Fixar du till tyg o mönster så syr jag :-) Önskar det vore så enkelt. Skulle vilja börja själv med ett företag att sy barnkläder eller dockkläder. Dockkläder har jag dock tänkt att börja med...väntar bara på tygerna jag har beställt. Lycka till!
Intressant inlägg. Har du något du sytt som du kan visa? Syr du barnkläder? Designar du mönster också?
Många frågor på en gång
Naomi är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-07-08, 21:04   #13
Naomi Naomi är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jun 2009
Inlägg: 7
Citat:
oggatoj skrev: Visa inlägg
Vi är många som syr barnkläder och som gärna köper designade tyger (i liten skala) till detta. Det kanske kan vara en möjlighet eller en start, att sälja till hemsömmerskor?
Skulle absolut vara intressant.
Naomi är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-07-10, 08:39   #14
alfa alfa är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jul 2009
Inlägg: 3
Citat:
Naomi skrev: Visa inlägg
T-shirts med egna tryck kan man ju fixa via nätet, men det är lite trist med bara enkla T-shirts tycker jag. Skulle vilja ha fina roliga barnkläder att trycka på.
Min spontana tanke är väl att du skulle kunna ringa runt till tryckerier av olika slag och fråga om de kan trycka på tyg. Nackdelen med det är att det är väldigt dyrt beroende på vilken metod som ska användas för att trycka, fördelarna är att du kan bestämma vad du ska trycka på (d.v.s. egenproducerade och tillverkade kläder eller "roliga barnkläder" som du köpt från leverantör) samt att du får ett mycket bättre tryck

Citat:
Naomi skrev: Visa inlägg
Jag skulle vilja vända mig till utlandet också och gärna sälja via en e-shop.
Här finns en rad olika färdiglösningar (alltså färdiga webshopar som bara är att sätta upp) - däremot bör du ju kanske börja i liten skala och se att det över huvud taget går att få en liten lönsamhet i din verksamhet innan du börjar med att "vända dig till utlandet". Begrunda det som Jimipe skriver i första punkten i det här inlägget, närmare bestämt det som står om "börja i liten skala". Det är, precis som hon också understryker, inget fel i att sikta högt - däremot är det ju ingen som skulle få för sig att börja sin höjdhoppskarriär genom att ställa upp i OS utan att tävla på hemmaplan först.
alfa är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-07-12, 06:31   #15
koocachoo koocachoo är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2009
Inlägg: 589
Citat:
Naomi skrev: Visa inlägg
Intressant inlägg. Har du något du sytt som du kan visa? Syr du barnkläder? Designar du mönster också?
Många frågor på en gång
Kan kolla på min bloggsida....http://agnetha.bloggsida.se/
vilket jag genast kommer på att jag MÅSTE uppdatera...har sytt en del men glömt att lägga ut bilderna....kommer med en gång under förmiddagen!!

Jag syr både barnkläder och dockkläder. Har precis designat en egen dockklänning som jag ska börja sy nu (i satin...ska bli riktigt fin hoppas jag).

Är utbildad sömmerska men har i många år (låter som jag är hur gammal som helst men det är jag inte) bara sytt gardiner då jag inte har haft en overlock...men nu köpte jag en o nu har det blivit fart på mig!! Har många projekt i min skalle att göra!
koocachoo är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 07:57.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons