Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Övriga forum > Starta eget
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2009-05-14, 07:14   #1
stenbeckan stenbeckan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2005
Inlägg: 1 118
Faktura??

Jag har fått en förfrågan att sy 1st märke på ett klädesplagg. Det är en företagslogga o jag ska stygnsätta den o sy på den på 1 plagg.
Kunden vill ha en faktura på det men jag har ju inget företag eller ens hobbyverksamhet.
Kan jag göra detta ändå?? Eller måste jag skicka det till nån annan som har företag eller verksamhet?

MVH Lena
stenbeckan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-05-14, 07:32   #2
Delfintua Delfintua är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2006
Inlägg: 3 987
Som privatperson kan du fakturera men företaget är då skyldig att betala dina sociala avgifter.
Delfintua är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-05-14, 09:01   #3
Bibbi Bibbi är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2004
Inlägg: 1 995
Hej Lena!

Nu vet jag inte vad det är för företag.
Men föreslå något slags byte istället.
Varor, tjänster.

Det borde dom kunna gå med på.
Tror nämligen dom inte är intresserade av att betala dina
sociala avgifter för 1 logga.
/Bibbi
Bibbi är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-05-14, 10:15   #4
Flia Flia är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2005
Inlägg: 843
Jag fakturerar som vanligt, och skriver tydligt moms 0. Man borde väl kunna friskriva från sociala avgifter tycker jag.
Flia är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-05-14, 10:25   #5
Delfintua Delfintua är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2006
Inlägg: 3 987
Citat:
Flia skrev: Visa inlägg
Jag fakturerar som vanligt, och skriver tydligt moms 0. Man borde väl kunna friskriva från sociala avgifter tycker jag.
Tänk om ändå myndigheterna tyckte som vi men det gör dom ju inte... tyvärr. Tror inte det hjälper att skriva moms 0 kr och de sociala avgifterna är något annat än momsen.
Delfintua är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-05-14, 11:14   #6
stenbeckan stenbeckan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2005
Inlägg: 1 118
Ok tack för alla svaren då vet jag. Ja jag kunde inte få till att jag kunde skriva en faktura.

Tänk vad bra sysidan är.... Varför vända sig nån annan stans när man kan få alla svar här.... Bättre än 118 118... hi hi


Tusen TACK
stenbeckan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-05-17, 13:17   #7
Pssst Pssst är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2006
Inlägg: 444
Som hobbyföretag så skriver du en vanlig faktura, du kan t ex köpa block i bokhandeln. Som org nummer anger du ditt personnummer.

Detta deklarerar du sedan i en blankett som heter T2 nästa år, då kvittar du inkomster mot utgifter och blir det en vinst så betalar du vanlig inkomstskatt på det, blir det däremot förlust så behöver du inte betala något. Detta är superenkelt för du slipper momsdeklarera.

Det är dock viktigt att du sparar alla dina kvitton och fakturor. Köper du symaskiner eller annan kapitalvara så kan du periodisera utgifterna på upp till 10 år.
Pssst är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-05-17, 13:29   #8
Flia Flia är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2005
Inlägg: 843
Citat:
Pssst skrev: Visa inlägg
Som hobbyföretag så skriver du en vanlig faktura, du kan t ex köpa block i bokhandeln. Som org nummer anger du ditt personnummer.

Detta deklarerar du sedan i en blankett som heter T2 nästa år, då kvittar du inkomster mot utgifter och blir det en vinst så betalar du vanlig inkomstskatt på det, blir det däremot förlust så behöver du inte betala något. Detta är superenkelt för du slipper momsdeklarera.

Det är dock viktigt att du sparar alla dina kvitton och fakturor. Köper du symaskiner eller annan kapitalvara så kan du periodisera utgifterna på upp till 10 år.
Så gör jag.
Du behöver inte deklarera alls om du inte har vinst. Har du förlust får du i alla fall inte "använda" den till din vanliga deklaration, eftersom hobbyverksamheten är skild från din personliga ekonomi.

Blanketten och kvittandet gäller bara 5 år.
Om du har vinst år 3 och förlusterna år 1 och 2 överstiger vinsten, behöver du inte deklarera.
Har du vinst år 6 kan den kvittas mot år 2-5. Det är bara om du får nettovinst som du behöver deklarera.

Kvittona behöver inte skickas med deklarationen, men måste finnas tillgängliga om dom vill kolla (och det vill dom oftast, åtminstone första gången, sa dom till mig).

Om du har en hemsida, eller på annat sätt visar att du har hobbyverksamhet, är det bra att ha koll på inkomster och utgifter. Skatteverket har ringt mig och frågat, och då kunde jag visa att jag än så länge har förlust.

Glöm inte att ta upp ALLT som hör till som utgifter. Symaskinsnålar, tråd, printerbläck till skrivare (du kanske skriver ut broschyrer eller visitkort), skrivarpapper, mönsterpapper. Resa till symässan (godkänt enligt min kontakt på skatteverket).
Men allt som ska räknas av måste det finnas specifikation på.

Ett tillägg till:
Det finns inga egentliga beloppsgränser för när man ska deklarera, eller när man bör övergå från hobbyverksamhet till företag.

Senast redigerad av Flia den 2009-05-17 klockan 13:36. Anledning: tillägg 2 st
Flia är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-05-17, 14:56   #9
Pssst Pssst är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2006
Inlägg: 444
Ok, bra att veta, deklarerade ändå, då har jag papper på allt.
Pssst är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-05-17, 16:06   #10
stenbeckan stenbeckan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2005
Inlägg: 1 118
Men jag har inget företag inte ens hobbyverksamhet utan detta var en förfrågan från ett företag o det gällde bara 1 märke. Det fanns ingen tanke om att det ev ska bli mer.....O dom ville ha en faktura, på ett märke som skulle sys på 1 sak...

Få prata med dom o se om kanske nån annan kan fixa det.


Tack för alla svar även om jag är lite mer förvirrad nu än innan

/Lena
stenbeckan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-05-17, 16:10   #11
Flia Flia är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2005
Inlägg: 843
Citat:
stenbeckan skrev: Visa inlägg
Men jag har inget företag inte ens hobbyverksamhet utan detta var en förfrågan från ett företag o det gällde bara 1 märke. Det fanns ingen tanke om att det ev ska bli mer.....O dom ville ha en faktura, på ett märke som skulle sys på 1 sak...

Få prata med dom o se om kanske nån annan kan fixa det.


Tack för alla svar även om jag är lite mer förvirrad nu än innan

/Lena
Även om det är en engångsgrej kallas det för hobbyverksamhet. Alltså skriver du en faktura utan moms och med ditt personnummer. Dom behöver ditt personnummer i sin redovisning för att visa varför dom inte betalar moms till dig.
Flia är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-05-18, 06:59   #12
KringeliK KringeliK är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2008
Inlägg: 92
Citat:
Flia skrev: Visa inlägg
Även om det är en engångsgrej kallas det för hobbyverksamhet. Alltså skriver du en faktura utan moms och med ditt personnummer. Dom behöver ditt personnummer i sin redovisning för att visa varför dom inte betalar moms till dig.
Gäller detta inte enbart om stenbeckan innehar F-skattesedel?
KringeliK är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-05-18, 07:48   #13
Delfintua Delfintua är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2006
Inlägg: 3 987
Det handlar inte om momsen när man gör affär med ett företag och själv saknar F-skattsedel. Det är dom sociala avgifterna som drabbar företaget. Har man F-skatt så betalar man sina avgifter själv. Sen att skicka en faktura med moms 0 är inte gångbart... allt innehåller moms. In och utgående moms.
Delfintua är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-05-18, 08:23   #14
annamian annamian är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2007
Inlägg: 49
Kan du inte bara skriva ett kvitto på vad dom köpt av dig. Ingen moms angiven eftersom du är privatperson och inget företag.
Jag tänker i dom banorna att ett företag kan ju köpa saker tex via blocket från privatperson och då begär dom ju bara ett kvitto. Momsen är inte aktuell eftersom "säljaren" är en privatperson. Företaget får visserligen inte dra av någon moms då heller men det kanske dom kan leva med. Soc blir det ju inte heller tal om eftersom dom inte köper ett arbete utan en "sak". Hänger du med hur jag tänker?
annamian är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-05-18, 10:19   #15
stenbeckan stenbeckan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2005
Inlägg: 1 118
Ja många är svaren o jag vet itne vad som är rätt o fel men jag ska höra med företaget... Det känns lite kostigt att det ska behöva vara så krångligt för nånting som inte ens kommer kosta 500:- o som dessutom är en engånggrej.
Får se hur jag gör....
Men TACK alla ni som varit inne o svarat.

/Lena
stenbeckan är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 22:58.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons