Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Övriga forum > Starta eget
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2009-02-12, 07:03   #1
gavagai gavagai är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2005
Inlägg: 510
Skiljer sig skatten åt mellan hobbyverksamhet och enskild firma?

När jag läser på skatteverkets hemsida ser det ut som om skatten för hobbyverksamhet och intäkter om man har en enskild firma blir detsamma. I båda fallen betalar man ca 50% av vinsten. Om jag köper tyg för 50kr och syr en tröja (som hobbyverksamhet) och sedan säljer tröjan för 75kr, så har jag bara tjänat 12.50 sedan jag betalat skatt och egenavgifter. Eller har jag missat något? Undrar mest för att jag tänker att det ju borde vara mer fördelaktigt att bedriva hobbyverksamhet, men fördelen kanske är att det är enklare att deklarera eller nåt?
gavagai är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-02-12, 14:39   #2
Addes Addes är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2006
Inlägg: 647
Nej. du ska betala 30 % för vinst, för hobbyverksamheten (precis som kapitalvinst o -regler). Om det blir mer än 9 000 kr så måste man betala egenavgift 5 % på. Men om det blir överskott så skall du betala schblonavdrag. OBS! Upp till högsta 50 000 kr per år, om det är över 50 000 kr måste du byta till enskild firma på en gång. Men det blir under 5000 kr under året så är det skattefritt, men man måste fylla särskild blankett för underskott. Och glöm inte fylla "förslitningsavdrag" bl.a. symaskin, avskaffningsavdrag 10 % första året, 20 % andra året, men om man ska köpa under hobbyverksamheten som skattverket har kännedom om det så har man rätt att utnyttja förslitningsavdrag som är mer än 5000 kr värde.

men om det blir upp o ner inkomst o förlor, alltså om du fyller i blankett som du har mål att få inkomst, beräknas t.ex. 25 000 kr/år i förväg.

OBS! Om det blir över 30 000 kr så måste man redovisa moms moms moms moms, varje o prick!

Jan - 22000 kr, (du fick 3000 kr, så det blir 3000-25000=-22000)
Feb + 2000 kr (du fick 27000 kr, 27000-25000=+2000)
Mars + 900 kr
Apr - 10000 kr
Maj - 2000 kr
etc...
så ska det vara schabloavdrag = 20 % avdrag. Det är inte lätt att använda på rätt sätt. Men om det blir stabilt inkomst som ges jämt vinst hela tiden så är det enbart 30% kapitalvinst, inte annars schabloavdrag. Ibland schblonavdrag är dyrare skatt!
Så bäst att använda både kapitalvinst 30% och särskild blankett för underskott.


Men Din fråga:

Du kan slippa deklarera bara om du använde "en gång", Du kan strunta i det att deklarera! Men spara kvitto o redovisning för säkerhets skull! Tills det blir överskott 5000 kr under året 2009 då ska du vända dig till skattverket o be få org. nr o ta fram hobbyverksamheten o du börjar redovisa o göra prick! Du ska skapa "lathund" - mall så ska du använda av o gå till rätt väg.
Om det blir över 9000 kr så måste du betala egenavgift 5% på kapital 30%

Hobbyverksamheten är mkt lättare att komma igång om det är osäkert läge. Om det blir över 50 000 kr så måste du se till att byta till enskild firma. Annars skattverket biter dig hårt.

MVH Ekonisse
Addes är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-02-12, 14:57   #3
gavagai gavagai är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2005
Inlägg: 510
Det där stämmer inte med skatteverkets information.

Menar du att vinst upp till 5000kr är skattefri och att det inte blir egenavgifter förrän vinsten är över 9000kr? Svara gärna om det är så du menar, för i så fall ger du annan information än skatteverket. Enligt skatteverket är det skatt från första kronan och vad jag förstår också egenavgifter.

Här är skatteverkets exempel:

2007 års deklaration (inkomstår 2006):

Överskott av hobby 20 000 kr
Schablonavdrag, 25 procent av 20 000 kr - 5 000 kr
Resultat = 15000 kr

2008 års deklaration (inkomstår 2007):
Överskott av hobby 30 000 kr
Schablonavdrag 2007 (se ovan) + 5 000 kr
Påförda egenavgifter enligt slutskattebeskedet 2007 - 5 142 kr
Summa = 29 858 kr
Schablonavdrag 2008 25 procent av 29 858 kr - 7 464 kr
Resultat =22 394 kr
22 394 kr tas upp som inkomst av tjänst i
Inkomstdeklaration 1.

Lite smårörigt, men detta måste ju innebära att för inkomstår 2006 blir skatten ca 33% (för enkelhetens skull) av 15000 = 5000kr, och egenavgifterna ser vi ju att de är ca 5000, alltså får man betala ungefär 50% sammanlagt. Alltså, inkomstår 2006 har jag tjänat 20000 och av det betalat 10000 i skatt/avgifter, eller räknar du på något annat sätt? Och så åter till min fråga. Om det nu är så att ca 50% går till skatt/avgifter (om mitt exempel stämmer), gäller samma summor/procentsats för enskild firma eller är det någon skillnad?
gavagai är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-02-12, 15:19   #4
Addes Addes är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2006
Inlägg: 647
Citat:
gavagai skrev: Visa inlägg
Det där stämmer inte med skatteverkets information.

Menar du att vinst upp till 5000kr är skattefri och att det inte blir egenavgifter förrän vinsten är över 9000kr? Svara gärna om det är så du menar, för i så fall ger du annan information än skatteverket. Enligt skatteverket är det skatt från första kronan och vad jag förstår också egenavgifter.
Ja jag menade det. skattefritt är vinst upp till 5000 kr.
Från vinst mer än 9000 kr måste man betala egenavgift 5% på.

Ja det är så skattverket VILL HA KONTROLL. Det är "bättre än ingen kontroll" syndrom. Kontrollfreak och biter i.
Samma sak om man inte behöver redovisa upp till 30 000 kr. Om det blir mer än 30 000 kr måste man göra det. Under tiden får man tjäna upp till typ 30 000 medan man måste spara kvitto o sånt på allt.

Citat:
gavagai skrev: Visa inlägg
Här är skatteverkets exempel:

2007 års deklaration (inkomstår 2006):

Överskott av hobby 20 000 kr
Schablonavdrag, 25 procent av 20 000 kr - 5 000 kr
Resultat = 15000 kr

2008 års deklaration (inkomstår 2007):
Överskott av hobby 30 000 kr
Schablonavdrag 2007 (se ovan) + 5 000 kr
Påförda egenavgifter enligt slutskattebeskedet 2007 - 5 142 kr
Summa = 29 858 kr
Schablonavdrag 2008 25 procent av 29 858 kr - 7 464 kr
Resultat =22 394 kr
22 394 kr tas upp som inkomst av tjänst i
Inkomstdeklaration 1.

Lite smårörigt, men detta måste ju innebära att för inkomstår 2006 blir skatten ca 33% (för enkelhetens skull) av 15000 = 5000kr, och egenavgifterna ser vi ju att de är ca 5000, alltså får man betala ungefär 50% sammanlagt. Alltså, inkomstår 2006 har jag tjänat 20000 och av det betalat 10000 i skatt/avgifter, eller räknar du på något annat sätt? Och så åter till min fråga. Om det nu är så att ca 50% går till skatt/avgifter (om mitt exempel stämmer), gäller samma summor/procentsats för enskild firma eller är det någon skillnad?
AHA! ok...Det ändrades regler... ooh... förlåt. Jag borde läsa igenom innan.Jag tror att det ändrade för 2 år sen, schablonavdrag alltså.

Jo. jag förstår direkt om du kopierade texter ifrån skattverkets hemsidan. Så här.

Ja menade så kapitalvinst är 30% som jag förklarade, men inte 5% egenavgift på.
Det är mer enklast väg att göra avdrag dvs kapitalvinst 30% i inkomstsdeklaration (det ingår 25% schablonavdrag och egenavdrag 5%).

Nej. Det finns i de andra rutorna på inkomstdeklarationsblankett där står "kapitalvinst" så betalar man 30% bara. Inte mer.
Du måste ha det sk. hobbyverksamheten som skattverket har kännedom om det, annars din vanliga "löneskatt" 33%. (för mig behöver inte så eftersom jag har det bara 28% tills det blir 9000kr)

2006 inkomst från hobbyverksamheten (som skattverkets kännedom):
20 000 kr - 30 % (25+5%) schablonavd+egenavgift

= 6000 kr (betala in till skattverket)

Senast redigerad av Addes den 2009-02-12 klockan 15:56.
Addes är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-02-12, 15:30   #5
Addes Addes är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2006
Inlägg: 647
Enskild firma:

Du måste redovisa varje sak, mer komplicerande att redovisa. Ej redovisa i inkomstdeklaration, utan särskild blankett.

Hobbyverksamheten:

Räcker med att använda din egna inkomstdeklaration.


De är samma %-sats, men olika skydighet o plikt - regler.
Addes är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-02-12, 15:32   #6
Addes Addes är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2006
Inlägg: 647
Jo, om skattverket inte vet om du har sån sysselsättning så blir det din löneskatt automatiskt. 33% dvs
Addes är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-02-12, 15:48   #7
Addes Addes är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2006
Inlägg: 647
Om jag ger t.ex.

Om du har ett vanligt arbete
Du har vanlig inkomst som kommer från arbetsgivare.
Du betalar 33% till skattverket.

Inte mer.

Om du har ett vanligt arbete, men du har hobbyverksamheten
Du har vanlig inkomst som kommer från arbetsgivare
Du betalar 33% till skattverket
Hobbyverksmaheten: du ska lägga till att du har den, samt du ska betala 30 % som skattverket har kännedom, inte? då blir det 33%.

Använd inkomstdekarationsblankett. Fyll i det bara.

Om du har ett vanligt arbete, och har enskild firma
Du har vanlig inkomst som kommer från arbetsgivare, 330 000 kr/år, heltid
och du har enskild firma som är 50% sysselsättningsgrad(tid)
Du ska betala skatter in:
ingående moms (till skatten som betalas
utgående moms (från skatten som återbäras)
Socialavgift o egenavgift (pga egenutgift)
Vinst
Egenutgift (=lön)

Om det blir ca 450 000 kr/år totalt.
Det skatte %-sats höjes upp till 40-50% plus allt avgifter. Det kan bli ca 70 %
Det är jättesvårt att beskriva på rätt sätt, för jag inte ser din inkomstdeklaration o redovisningar så är det omöjligt att säga.
Endast är att du måste vända dig till skattverket, boka in ett personligt möte, så skatt-handläggare bedömer o fattar ett beslut hur mycket ditt %-sats blir.
Addes är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-02-12, 16:27   #8
gavagai gavagai är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2005
Inlägg: 510
"Om du har ett vanligt arbete, men du har hobbyverksamheten
Du har vanlig inkomst som kommer från arbetsgivare
Du betalar 33% till skattverket
Hobbyverksmaheten: du ska lägga till att du har den, samt du ska betala 30 % som skattverket har kännedom, inte? då blir det 33%.

Använd inkomstdekarationsblankett. Fyll i det bara."

Nej, det här stämmer inte. Dels måste du ha en särskild blankett för hobbyverksamhet (se här: http://www.skatteverket.se/download/...471/205119.pdf), dels har du ju inte räknat med egenavgifterna där. Du ser ju i mitt exempel från skatteverket att egenavgifterna för inkomstår 2006 blir över 5000kr. Hur kan du då säga att man bara behöver betala 6000 på 20000 vinst? De 6000 kronorna är ju inkomstskatten, men sedan har du ju helt ignorerat egenavgifterna? Vart tar de vägen i din beräkning?

Dessutom vill jag att du visar mig var skatteverket skriver att det är skattefritt upp till 5000kr. Det stämmer helt enkelt inte. All information jag fått (skriftligt och muntligt) säger skatt från första kronan.
gavagai är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-02-12, 19:37   #9
Addes Addes är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2006
Inlägg: 647
Citat:
gavagai skrev: Visa inlägg
"Om du har ett vanligt arbete, men du har hobbyverksamheten
Du har vanlig inkomst som kommer från arbetsgivare
Du betalar 33% till skattverket
Hobbyverksmaheten: du ska lägga till att du har den, samt du ska betala 30 % som skattverket har kännedom, inte? då blir det 33%.

Använd inkomstdekarationsblankett. Fyll i det bara."

Nej, det här stämmer inte. Dels måste du ha en särskild blankett för hobbyverksamhet (se här: http://www.skatteverket.se/download/...471/205119.pdf), dels har du ju inte räknat med egenavgifterna där. Du ser ju i mitt exempel från skatteverket att egenavgifterna för inkomstår 2006 blir över 5000kr. Hur kan du då säga att man bara behöver betala 6000 på 20000 vinst? De 6000 kronorna är ju inkomstskatten, men sedan har du ju helt ignorerat egenavgifterna? Vart tar de vägen i din beräkning?

Dessutom vill jag att du visar mig var skatteverket skriver att det är skattefritt upp till 5000kr. Det stämmer helt enkelt inte. All information jag fått (skriftligt och muntligt) säger skatt från första kronan.
Ja om du tjänar mkt mer än så 5000 kr då måste du redovisa bara på särskild blankett. Enkelt helt. mer än 30 000 kr? börjar man redovisa kvitto o sånt på allt o skickas det till skattverket.
Men om du fixade redan fram hobbyverksamheten som skattverket fick kännedom då MÅSTE du redovisa från 1 öre redan. Det är olika sak.

Det är många saker som man måste tänka. Om det är syftet på vinst som du vill ha extra bröd, så måste du betala skatter från 1 öre redan. Om hobbyverksamheten ger överskott ska du
betala egenavgifter på överskottet.
Icke-vinstsyftet får man utnyttja upp till 50 000 kr, dessa pengar som går runt bara inom hobbyn själv, utan att ta ut pengar för egen bruk.

Försäljning av alster från hobbyverksamheten
räknas som en normal del i den löpande verksamheten,
t.ex. försäljning av hemslöjd, valpar
vid hunduppfödning, honung vid biodling o.s.v.
Försäljning av tillgångar (inventarier) som använts
i hobbyverksamheten beskattas däremot
enligt reglerna för kapitalvinst i inkomstslaget
kapital.


Egenavgift:
egenavgifterna är inte känd vid deklarationstidpunkten.
Därför får du göra avdrag för avsättning
för egenavgifter med ett schablonavdrag
med en viss procent av överskottet. Av blankett
T2 (SKV 2051), som du deklarerar hobbyverksamheten
på, framgår vilken procentsats du ska
använda.
Detta är därför att man måste använda särskild blankett.

Min syrra såld hundvalpar och raskatter, så betalade hon bara genom kapitalvinst i inkomstdeklarationsblankett. Det var 30 % så det räknas som 25% schablon o 5 % egenavgift. Skattverket justerade o rättade efterhand. Det gick fint.
Varför? Ja därför att syrran inte använda "hobby" sånt utan en gångs grej. Syrran slippade problem med det massa blanketter.

Enstaka försäljningar av t.ex. en köpt tavla, en
fotografisamling, en frimärkssamling eller liknande
ska beskattas i inkomstslaget kapital. När
det gäller enstaka försäljningar av tillgångar som
du har haft för personligt bruk gäller att vinster
upp till 50 000 kr per år är skattefria. Om din
vinst är högre ska du betala skatt på den överskjutande
delen.


5000kr menades att man inte behöver redovisa under första tiderna om du inte har redan hobbyverksamheten.
Samma sak som Enskild firma sover eller halväg att lägga undan ett tag, kanske 5 månader typ, så MÅSTE redovisa på allt ääändåååå, nån gång under dessa 5 månaderna

Jag lekar nu:

Jag har inte ansökt om hobbyverksamheten till skattverket ännu.
1) jag tjänar på försäljning av duk o handduk
Kapital: +2500 kr (skattverket vet inte om det)
Jan: 593 kr total: (post -75 kr, inköp -2000) = 1010 kr
Feb: 395 kr total: (post -55 kr, inköp -1000) = 358 kr
Mar: 659 kr total: (post -125 kr) = 892 kr
Apr: 893 kr total: (post -145 kr) = 1640 kr
Maj: 530 kr total: (post -85 kr, inköp -500) = 1585 kr
Jun: 200 kr total: (post - 45 kr, inköp -200) = 1540 kr
Jul: 1653 kr total: (post - 145 kr) = 3040 kr
Aug: 1450 kr total: (post - 185 kr, inköp 1000) = 3313 kr
Sep: 1890 kr total: (post - 199 kr) = 5004 kr

AHA! Sept uppnått 5000 kr redan då måste jag gå o be om en särskild blankett för hobbverksamheten. Under jan-sept har jag samlat in all kvitto från inköp, order, postkostnader, men jag har inte lämna in dom ännu.

Okt: 1679 kr total: (post - 145 kr, inköp 1000 kr) = 5530 kr

Ok schablonavdrag som jag måste göra:
From jan till okt, utan postkostnader o inköp var vinst:
totalt: 8263 kr - 25% = 2066 kr. Jag måste betala in ändå.
Men jag vill ta fram särskild bankett för utgifter för inköp o postkostnader, så det visar sig; 3914 kr
Då skattverket justerar det o rättade till efterhand, jag får rätt belopp nästa året därefter.
Addes är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-02-12, 19:45   #10
Addes Addes är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2006
Inlägg: 647
http://www.skatteverket.se/download/...0092/34408.pdf

Där finns info om skattefritt, men det gäller hobbyverksamheten. Man måste kunna läsa mellan meningarna lite. Skattverket är så smart. Utnyttja skattverkets hål!

Man har inte fixat fram hobbverksamheten
Strunta i det helt till det blir 50000 kr men spara allt kvitto o sånt i säkerhets skull.

Man har redan hobbyverksamheten
Då biter skattverket i sig för alltid. det betyder att man måste redovisa redan från 1 öre.
Addes är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-02-12, 20:00   #11
gavagai gavagai är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2005
Inlägg: 510
Men det du menar är skattefritt är alltså det som i broschyren står under "enstaka försäljning"? Det är det du menar att man kan komma undan med utan att betala skatt, eller hur? (Annars visa mig gärna var du läser i broschyren.) Jag kommer ev. att tjäna pengar på en tjänst, inte en vara. Jag kommer alltså att få betalt för utförd tjänst, inte såld vara. Om du menar att det också är skattefritt upp till ett visst belopp, visa mig gärna var det står.
gavagai är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-02-16, 01:57   #12
Addes Addes är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2006
Inlägg: 647
Ja precis. Det gäller endast enstaka försäljningar. Jag är bra på varor- skatteregler. Man kan komma undan att betala skatterna tills det blir uppnått belopp, därefter man måste redovisa till skattverket o anmäla sig/ansöka om att starta hobbyverksamheten eller enskild firma (om man tjäna massa pengar, så inte idé att starta med hobbyverksamheten, ta enskild firma i stället för)


Men om det gäller att få betalt på utfört tjänst. Det beror på vad det gäller. Är det hemsysslor, bl.a. städning, hjälp, hundrast, allt som rör "hemma". Det är mkt liknande regler som hobbyverksamhet. Men inte t.ex. bygga upp öppen spis eller renovera hus som är utförd tjänst åt privat person o få svartbetalt från dom.

Då måste man ansöka om hushållsarbetet för att få lägre sin skatt

http://www.skatteverket.se/download/...4488/34502.pdf

det finns nackdel för personer som utfört tjänst, så måste man tänka på egenavgift o sånt, persionsrätt, socialavgifter, beskattningsbar tjänst.

Din fråga: Skattfritt, står under "Kapital" i hoppyverksamhet-broschyren.
Kapital
Enstaka försäljningar av t.ex. en köpt tavla, en
fotografisamling, en frimärkssamling eller liknande
ska beskattas i inkomstslaget kapital. När
det gäller enstaka försäljningar av tillgångar som
du har haft för personligt bruk gäller att vinster
upp till 50 000 kr per år är skattefria. Om din
vinst är högre ska du betala skatt på den överskjutande
delen.


Enstaka försäljningar, kan skatteverket uppfatta att det kan vara enbart väskor som man syr upp 20 st väskor o säljer då o då. Så är det rimligt. Det som skatteverket tar ett beslut vad som är rimlighet, men man kan motsäga till dom.
Men inte så t.ex. massa olika sytillbehör o 100 st väskor per uppdrag o dom är säljande syfte, o ständigt.
Så det är inte roligt om man ansöka om hobbyverksamhet från början direkt. Samt problem med att det saknas org.-nr. Det avgör upp till varje person som sysselsätter sin verksamhet, vad som behöver, o inte. Det är inte lätt alls.

Det är bara att man måste läsa mycket innan att komma igång.
Knep o vett...

Personligt, jag skulle inte ansöka om hobbyverksamhet, om jag skulle sy cool shoppingsväska o sälja då o då. Blocket, hemsidan eller dylikt visas inte. Okey med ebay eller utomlands.
Jag skulle spara kvitto vad jag köpte/sålde, o redovisa på egen hand för säkerhets skull.
Jag skulle få se vad som händer under ett år, är det bra idé eller skit. Om det blir mkt beställningar från privata personer o tjäna ganska mkt pengar, t.ex 30 000 kr, då skulle jag ansöka om hobbyverksamheten innan det blir försent o få straffavgift, men det sker endast under ett år, inte förra året eller så. Om jag skulle ha tjänat ca 40 000 kr förra året, så jag skiter i det, o jag skulle ansöka om hobbyverksamhet som gäller from detta år, 2009, eller om det blev 30 000 kr i juni, då ansöker jag om.
Om skatteverket frågar varför det blir så sent att ansöka om, o trots jag har tjänat så mkt pengar... jag skulle säga: Ja jag visste inte att det gått så bra o förra veckan upptäckte jag att min affär blivit succé så därför jag vill betala skatter o ansöka om hobbyverksamhet, för jag började sälja i feb 2009... bara vit lögn. Det finns inga bevis.
Viktigt är att inte visa hemsida om det, om ja, så man måste byta till ett annat hemsida o ett annat märkenamn, innan att ansöka om. Skatteverket har bra öga på det. Se upp för!
Addes är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-02-16, 07:28   #13
mari1e mari1e är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2004
Inlägg: 203
Jag tycker att du startar hobbyverksamhet. Jag vet inte vilken av formerna som är skattemässigt mest fördelaktigt, men om det blir större omfattning av din verksamhet kan du övergå till näringsverksamhet.
Det som Addes skriver om gäller bara för tillfällig försäljning av saker som du har haft för personligt bruk, och det gäller ju inte sådant som du tillverkar för försäljning. Jag tycker inte att du ska chansa med vita lögner och läsa alltför mycket mellan meningarna det kan bli dyrt i slutänden. Det är bättre att följa de lagar och regler som finns, och att utnyttja alla möjligheter.
Skatteverkets broschyr SKV 344 ger bra information.
Lycka till!
mari1e är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-02-16, 08:28   #14
Lisbethw Lisbethw är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2007
Inlägg: 159
Hej
har haft hobbyverksamhet i 2 år nu,
startat enskild firma förra månaden.
Mitt råd är att gå på skatteverkets
kostnadsfria föreläsning i olika stadier,
1 innan du startar företag:
för att välja vilken och om! jag ska starta,

2 när jag startat. mycket nyttigt.
men börja med att spara alla! kvitton och bokför dem.

vad jag förstått betalar man inget
om man inte går med överskott de första 5 åren.

http://www.skatteverket.se/kontaktao...c80001513.html
Lisbethw är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-02-16, 08:50   #15
gavagai gavagai är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2005
Inlägg: 510
Citat:
Lisbethsbod skrev: Visa inlägg
Hej
har haft hobbyverksamhet i 2 år nu,
startat enskild firma förra månaden.
Mitt råd är att gå på skatteverkets
kostnadsfria föreläsning i olika stadier,
1 innan du startar företag:
för att välja vilken och om! jag ska starta,

2 när jag startat. mycket nyttigt.
men börja med att spara alla! kvitton och bokför dem.

vad jag förstått betalar man inget
om man inte går med överskott de första 5 åren.

http://www.skatteverket.se/kontaktao...c80001513.html
Ja, jag kanske gör det så småningom. Än så länge är det definitivt bara hobbyverksamhet. Jag fick en förfrågan om att hålla ett kurstillfälle för några människor, och det är väl i princip den enda inkomst jag kommer att ha. Men skatt blir det ju, så vitt jag kan förstå, eftersom man inte kan se det som en enstaka försäljning, då det inte är någon försäljning utan en kurs jag erbjuder.

Jag fick tag på en bra människa på skatteverket att prata med, så jag tror att jag har det mesta klart för mig egentligen. Det enda jag egentligen undrade nu (och det mest av nyfikenhet) var om de med enskild firma betalar mer i skatt och egenavgifter än man gör med hobbyverksamhet, eller om skillnaden bara ligger i hur krångligt det är att deklarera.
gavagai är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 02:14.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons