Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Allmänt forum
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Notiser

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2007-11-06, 20:49   #16
irene28 irene28 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2007
Inlägg: 59
Angry ZIG-ZAG och nedladdningar

Ja jag håller med er allihop, jag är jättesur på HQ, Jag har en HQ SE, och på deras URTRÅKIGA hemsida finns nu den nya nedladdningen till SE:en, men nu är det inte "bara att ladda ner". Har varit hos min vännina i HQ affären för att höra lite om den nya nedladdning, som hon varit på kurs om, men till min häpnad fick jag hör att
symaskinen måste in till återförsäljaren, för att
byta knivar o div annat, till en kostnad av ungf
800:-, bara därför att dom kommit ut med en ny
SE variant som heter Limited Edition, som kan klippa av hoppstygn, tidräkning för broderiet, samt en del nya sömmar, samt att det skall gå fortare att brodera, bar för att SE:n skall motsvra LE:en så skall vi betala.Men HALLÅ HQ skall vi som har SE:en eller andra modeller börja betala för nedladdningarna???? Klart att jag kan välja att inte ladda ner, men vadå, vill man inte ha det senaste med så pas dyra maskiner. Om man lyckas få in nedladdnngen fick jag hör att det kan bli fel på broderiet. Som ni säger man kommer ju inte i kontakt med HQ.Om det kommer nya versioner i framtiden skall vi betala då också???? Zig-Zacks nedläggning var botten!!
Inget nytt efter detta, det är skamligt av HQ,
tycker att HQ blivit sämmre, dom tycks ha missat
att värna om kunderna, det verkar som om bara USA gäller....

irene
irene28 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-11-06, 21:43   #17
gunnsan gunnsan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2003
Inlägg: 1 361
Citat:
ElisabethS skrev:

Deras hemsida är under all kritik och enligt min mening så är det en förolämpning mot oss svenskar när språket är på engelska.
Förstår ingenting... när jag går in på www.husqvarna.se och sedan går vidare till Symaskiner, så är allt på svenska, såvitt jag kan se, och det finns massor med information om symaskinerna och olika tekniker. Nedladdningssidor på svenska... Menar du/ni någon annan sida?
/Gunilla
Bifogade bilder
 
gunnsan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-11-07, 01:27   #18
ElisabethS ElisabethS är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2005
Inlägg: 877
Det är vissa sidor där det brister.
Här är några av dom:

Special Embroidery Download:
http://www.husqvarnaviking.com/se/7118_8641.htm

Uppdatering för Quilt Designer II:
http://www.husqvarnaviking.com/se/69...esigner_II.asp

Instruktionsbok: Uppdatering för Quilt Designer.
http://www.husqvarnaviking.com/se/me...date_qd_11.pdf

4D Software: hela programserien, ca 16 sidor
Svensk text skulle komma under hösten, Nu närmar vi oss vintern, (3 veckor) så vi får väl se när den svenska versionen dyker upp
http://www.husqvarnaviking.com/us/8586.htm

Mjukvaruuppdatering för 3D Embroidery 7.25 http://www.husqvarnavikingsoftware.c...ckdatabase.htm

Programhjälp
Om du inte hittar lösningen på problemet på FAQ-sidorna kan du kontakta oss via e-post.
Låter bra men sidan finns inte

http://www.husqvarnavikingsoftware.c...helpformex.asp

Supportsida för de dyra programmen man kan köpa.
Enbart på engelska

http://www.emnetsoftware.com/faqse/h...sp?language=EN

Det här är bara ett litet urval så nog är kritiken befogad.
ElisabethS är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-11-07, 07:14   #19
Madame Madame är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2007
Inlägg: 161
Också besviken

Jag håller med att Husqvarnas sida är mycket dålig. Att anmäla sig till nyhetsbrev och sedan inte höra ett skvatt är dåligt för att inte tala om instruktioner på engelska. Tummen ner!!
Madame är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-11-07, 08:18   #20
ulindh ulindh är inte uppkopplad
admin
 
Medlem sedan: sep 2003
Inlägg: 792
Vad tycker ni?

Ska jag printa ut diskussionen och skicka till huvudkontoret i Stockholm, för jag kan inte heller hitta någon e-postadress som fungerar på deras sida. Märkligt! Men jag kan åta mig att framföra era synpunkter med ett brev med diskussionen i, så har ni fler passa på, jag avvaktar någon dag. Jag tror också att det är dags att göra ett leverantörsforum där de vågar gå in och svara på frågor och undringar.
/Ulrika
ulindh är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-11-07, 08:26   #21
Lottan Lottan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2006
Inlägg: 983
Leverantörsforum var ju en jättebra ide. Hade varit toppen att kunna ställa sina frågor här till sin maskinleverantör.
Lottan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-11-07, 09:19   #22
Lottan Lottan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2006
Inlägg: 983
Någon som vet hur t.ex Janomes service till sina kunder är med hemsida o.s.v? Någon som kanske har båda och kan jämföra. För med denna icke-service så lutar det snart åt ett annat märke.
Lottan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-11-07, 11:40   #23
ichigo ichigo är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2005
Inlägg: 3 988
Husqvarna är nog inte ensam om det. Ta och titta på olika märkens sidor.

Janomes sida är mycket tafflig när det gäller språket, en "fin" mix av olika nordiska språk, även om man valt svenska. Störande tycker jag.

Och Brothers sida, symaskinen som jag köpt nu.. Ska man inte prata om alls. Nästan ingenting alls. Dåligt även om man ska köpa symaskin eftersom informationen är mycket bristfällig. (fördelen är i alla fall att om man går till downloads så kan man hämta hem manualen o läsa)
Men om man går på USA sida så finns det plötsligt gratisbrodyrer, information, tips o ideer.

Ja, jag är säker på att fler tillverkare sackar efter med information till kunder och bara gör symaskiner, ja och liksom glömmer bort resten.
ichigo är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-11-07, 11:42   #24
Mariannef Mariannef är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2006
Inlägg: 267
Vore jättebra!! det är bättre att det sker lite formellt! Vi är ju inte ute efter att hänga någon bara att skapa kontakt och konstruktiv diskussion!
//Marianne Fröding
Mariannef är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-11-07, 14:13   #25
Janne Janne är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2004
Inlägg: 107
Lightbulb Lite Hjälp

Hej igen Tjejer

Det var ett tag sedan jag skrev här men nu kanske det är dags igen

Lite info. om vad som hänt i Husqvarna:
1689:
Husqvarna grundas som kunglig vapensmedja.

1872:
Den första Husqvarna-symaskinen tillverkas.

1949:
Husqvarna symaskiner introduceras i USA, där de blir kända under namnet Viking.

1990:
Symaskinsverksamheten koncentreras till ett särskilt bolag, Husqvarna Sewing Machines AB.

1997:
Företaget byter namn till Viking Sewing Machines AB under sin nuvarande ägare, Industri Kapital.

1999:
Husqvarna Viking köper det brittiska mjukvaruföretaget Embroidery Networks, idag Viking Emnet Ltd.
( det är detta bolags hemsida ni kommer till när ni läser om Husqvarnas Vikings program och som även säljs via Pfaff ).

2000:
Viking Sewing Machines AB köper tyska Pfaff Household Sewing Machines.

2002:
Jubileum firas - det är 130 år sen den första Husqvarna-symaskinen tillverkades.

2005-2006:
VSM Group Holding AB ( VSM ) som har varumärkena Husqvarna Viking och Pfaff och som ingått i Industri Kapital säljs till Kohlberg Management som är huvudägare i Singer.

Svenska VSM tillverkar och säljer avancerade symaskiner, overlockmaskiner och tillbehör för kreativ sömnad över hela världen. Företaget är ledande inom branschens toppsegment. Koncernen har 2000 anställda, 16 säljbolag och distributörer i 57 länder, och världens mest omfattande återförsäljarnät med 4100 försäljningsställen. VSM säljer ca. 500.000 st. symaskiner varje år.

Singer grundades 1851 och är en av världens ledande poducenter av symaskiner för hushåll. 10 försäljningsbolag och ett återförsäljarnät som säljer företagets produkter i mer än 190 länder.

Phu det blev mycket info det

VSM Group har under 2006 dragit ner på ca. 60-80 personer, ändringar av ansvar i företaget, den nordiska kundtjänsten är nu kopplad till Köpenhamn och betjänar Danmark, Norge, Sverige och Findland.
Det nya bolaget heter SVP Worldwide ( i SVP är Singer som S, Husqvarna Viking som V och Pfaff som P, det blir SVP ).

Hm...tror jag tappar tråden snart varför jag skriver

Men ifo. behöver man om man ska förstå varför det har ändrats en hel del under dom senaste åren.
Husqvarnas hemsida håller på att ändras av ett bolag tillsammans med en Husqvarna representant, Markus Gotting och det kommer nog att bli betydligt mycket bättre på vissa saker.

Att det finns engelska sidor på vissa ställen kan man nog inte helt ta bort eftersom allt har blivit så internationellt och där ligger det engelska språket mycket bättre än det svenska samt att det inte finns ekonomiska resurser att översätta allt till svenska.

Husqvarna Vikings software sida kommer inte att översättas till svenska, det som släpts i höst är svenska handböcker till 4D programmen.

Uppdatering av Designer SE mjukvara kostar inte 800 kr om man gör det själv, det är om man vill ha Designer SE i samma funktion som Designer SE Limited Edition som man måste byta ut 5 olika delar i maskinen, och då får man trådklipp i hoppstygnen på nya brodyrer.
I nya 4D 8.1 kan man också lägga till klipp i hoppstygn på äldre brodyrer om hoppstygnet är längre än 2mm.

Zig-Zag tidningen som tyvärr har lagts ner kommer inte att ersättas av något nytt inom den närmsta tiden, kostnaden att göra den med dom anställda var för höga. Vi kan bara hoppas att något nytt dyker upp, kanske någon slags vebb sida i stället, jag ska i alla fall ge dom lite olika förslag på vissa saker så vi får väll se

Det man kan säga är att ni har ett väldigt stort bolag bakom er symaskin och sånt hjälper till om det blir problem eller man vill få hjälp av något slag. Det finns många hjälpsamma återförsäljare i Sverige och andra länder och det är en stor trygghet när man kanske investerar i en ny symaskin eller ett nytt dataprogram.

Kram på er alla sy glada tjejer, hoppas ni har fått lite mer kött på benen av allt mitt skrivande om bolaget SVP Worldwide Nordic.
Vi ses

Mvh. Jan Lindström
Fackman på Husqvarna Viking i Sandviken
www.husqvarnasandviken.com
janne@husqvarnasandviken.com
Janne är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-11-07, 14:47   #26
Mariannef Mariannef är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2006
Inlägg: 267
Hej Janne och tack för ditt svar.
Att reda ut ägarförhållanden kan ha en poäng i sig, men inte en gång nämner du kunden, dvs jag och de andra maskinägarna.
Det spelar mig ingen roll hur ägarförhållandet ser ut,jag ser bara symaskinen och dess funktion och användarmöjligheter när jag skall bruka den.

Skulle man dra en parallell, så kan man dra den om såret på fingret; blöder det så sätt på plåster och det spelar i det sammanhanget ingen roll hur sammansättningen i Landstinget ser ut, det läker inte mitt sår.Den hjälp jag får från vårdcentralen eller sjukvårdsupplysningen är konkret och leder till läkning.

Att saker kostar pengar vet alla, men tro att man sparar på det enda kapital man har är så snett och det är det vi försöker få fram till er.
Jag arbetar som Teknisk Chef på dagarna och vet var skåpet skall stå när det gäller investeringar, budgetar som skall gå ihop och hur man sköter relationer till kunder mm.

Jag vet att i mitt yrke så är det kunden som är i fokus och utan den faller hela verksamheten. Att återförsäljarna gör sitt jobb och hjälper till har jag aldrig kommenterat negativt, men hur ledningen för Husqvarna vårdar sina kundrelationer ifrågasätter jag.
Har man inte tänkt starta upp något i stil med Zig-Zag, så varför då skriva det i sista magasinet( att jag inte vill ha det på datorn är min åsikt,men den delas av många), varför starta nyhetsbrev, varför inte informera om dödläget, varför ta oss kunder för givet.

Varför så passiva till kunder som köper fler maskiner än de behöver? Varför tro att de kommer att kvarstå som kunder om de inte stimuleras?

Har det ett så högt pris att Husqvarnas ledning chansar och tar det för givet?
Beror detta på styret i Danmark? Varför har de tagit bort möjligheten att maila?
Kan det vara av besparingsskäl?? Dvs, att tro att om ingen hör av sig brevledes finns inga synpunkter?? Danskarna borde lära sig någongång. Rätta mig om jag har fel i den frågan...
Frågan Janne är om det hjälper att kramas ;-)
Mariannef är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-11-07, 15:00   #27
christel christel är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2003
Inlägg: 299
hej
Så bra skrivet av dig Marianne ! Håller med dig i allt . När Zig - Zag tog slut stod det att vi skulle se fram emot något nytt på webbsidan - tyvärr inget . Hjälper mig inget att det är ett stort bolag som står bakom maskinerna och programvarorna , som liten kund försvinner man ännu mer då tycker jag .
christel är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-11-07, 16:44   #28
avsl0203 avsl0203 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2006
Inlägg: 1 918
Hmmm.. jag är glad att jag inte har någon Husqvarna maskin. Att stoltsera med att maskinerna är tillverkade i Sverige och med svensk kvalitet bla bla bla (jo jag vet att inte alla maskiner är det) men sedan inte ge ut all information och mjukvara på svenska? Att skriftligen lova att ett alternativ ska komma till en tidning som lägger ner och sedan bara skita i det. Det tycker jag låter mycket som dålig kundvård. Även om säljarna i butikerna är kunniga så finns ju inte de alltid tillgängliga när man har frågor och funderingar. Rätta mig gärna om jag har fel.
avsl0203 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-11-07, 17:38   #29
ElisabethS ElisabethS är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2005
Inlägg: 877
Re: Vad tycker ni?

Citat:
ulindh skrev:
Ska jag printa ut diskussionen och skicka till huvudkontoret i Stockholm, för jag kan inte heller hitta någon e-postadress som fungerar på deras sida. Märkligt! Men jag kan åta mig att framföra era synpunkter med ett brev med diskussionen i, så har ni fler passa på, jag avvaktar någon dag. Jag tror också att det är dags att göra ett leverantörsforum där de vågar gå in och svara på frågor och undringar.
/Ulrika
Ja, det tycker jag du ska göra om nu det är enda sättet att komma i kontakt med en representant för Husqvarna Viking. Deras kundomsorg är absolut inte bra och det här kanske leder till något som blir bättre än vad det är idag. I varje fall är det en början. Sen får vi ju se vart det leder.

Att vi kontaktar KO är också viktigt. Nu räcker det inte att EN person gör det då det annars stannar i det län man är ifrån. Så nu är det dags att vi alla hjälper till.
Vill ni så kan jag göra iordning ett textunderlag som vi alla kan använda och sen kan vi maila in den till resp KonsumentOmbudsman.

Ett leverantörsforum är bra om du kan fixa det. Då kan vi ju föra diskussionen direkt med respektive representant.
ElisabethS är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-11-07, 17:59   #30
Jensan Jensan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: mar 2007
Inlägg: 40
Bra och nyttig tråd! Jag har iochför sig aldrig fått någon tidning som jag kan sakna... men såg fram emot att få information och inspriration som utlovades när jag köpte maskinen, via min mailadress som man skulle anmäla.

Elisabeth, jättebra om du skriver ihop ett textunderlag! Du har verkligen full koll!!
Jensan är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 21:05.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons