Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Symaskiner > Overlock / Coverlock
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Notiser

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2010-02-06, 19:15   #1
visslaren visslaren är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2010
Inlägg: 3
Hur tjockt lager ska en overlock orka sy igenom?

Jag har en Pfaff Hobbylock 776 som jag sytt på till och från i några år, köpte den begagnad. Har tänkt jag nu ska komma i gång med att sy lite fina barnkläder till vår lille pojk Problemet är bara att den inte orkar att sy igenom en del sömmar. De behöver inte alls vara särskilt tjocka för att den ska trilskas och hoppa över stygn. Hur är era maskiner? Hur mycket orkar de? Funderar på att byta till en annan maskin men vet ju inte om alla är lika klena som min!
visslaren är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-02-06, 19:53   #2
Jimipe Jimipe är inte uppkopplad
Forumvärd
 
Medlem sedan: aug 2006
Inlägg: 1 011
Min Bernina 800DL klarar 6 lager tjockt bomullstyg, varav ett rynkat. Däremot så hoppar den ibland något stygn om jag stannar och sedan fortsätter att sy. Vad som är normalt har jag dock lite dålig koll på...
Jimipe är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-02-07, 08:40   #3
visslaren visslaren är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2010
Inlägg: 3
Det låter ju som en dröm! Jag kan inte montera ett helt plagg utan att den ska bråka och inte orka.
visslaren är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-02-07, 12:27   #4
Lithia Lithia är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2004
Inlägg: 465
Min Janome 644D har aldrig gnällt och då har jag kört allt ifrån rynkad tjock canvas i flera lager till tunn chiffong.

Prova att köpa tryckluft på burk och blåsa ur maskinen och sedan olja den (kolla i instruktionsboken). Bytt till nya fräscha nålar som passar materialet. Ibland kan det uppmuntra tjuriga maskiner.

/L
Lithia är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-02-07, 13:27   #5
visslaren visslaren är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2010
Inlägg: 3
Vet ni vad?! Det var så enkelt som att byta överkniv! Jag får ju nästan skämmas att jag inte tänkt på att det kunde vara nåt så simpelt!
Underkniven behövde också rättas till lite.
Nu kan jag komma i gång med syendet ordentligt. Jag har sytt mycket på vanlig maskin men inte så mycket overlock. Man lär så länge man lever!
Tack ändå för tipsen! De kan säkert vara till nytta nån gång.
visslaren är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-02-07, 15:41   #6
PennyIIXC PennyIIXC är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2006
Inlägg: 39
Jag tycker absolut att du ska prova byta bladen innan! Lämna in den på service så har du "en ny" maskin när den är klar.

Jag använder min mammas från slutet av 80-talet, 3-trådig, elna lock tror jag att den heter bara. :P
Och den går bra! Den klarar iaf 3lager jeanstyg, men kan vägra där det blir tjockt och sen tunt direkt efter, då går nästan alltid någon tråd av...

Hoppas det löser sig!
PennyIIXC är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 06:22.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons