Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler
Gammal 2008-10-17, 21:45   #1
Kaldorei Kaldorei är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2007
Inlägg: 8
Question Sy kjol i våder?

Jag ska på maskerad den 1 november och tänkte jag skulle sy en klänning av ett stretchlinne med korsettliknande knytning fram samt att jag skulle sy på en kjol som jag ska sy av ett gammalt satinpåslakan. å sen rynka på kjolen på linnet, som e väldigt stretchigt. hade även tänkt dela linnet bak å sy i en dragkedja, men går det bra å göra det i så stretchigt tyg?

Nu till frågan. hur syr man en kjol i våder?

Antar att man bör utgå från midjemåttet?

Ger bara ett exempel här som jag föreställer mig i huvudet.

tex att jag har 100 cm i midjemått, så om jag gör en 4 vådig kjol, delar jag 100cm i 4 dvs 25cm å får då ut vådernas bredd i midjan?? men hur räknar man ut lutningen på våderna sen?

vill ha en ganska vid och kort kjol. hur får jag till det på bästa sätt? hur många våder tror ni blir bra?
Kaldorei är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-10-17, 21:52   #2
Jimipe Jimipe är inte uppkopplad
Forumvärd
 
Medlem sedan: aug 2006
Inlägg: 1 011
Man kan sy i dragkedjor i alla tyg, oavsett hur stretchiga de är. Frågan är bara om man alltid behöver dragkedjorna.

Om du vill ha kjolen så vid som möjligt är det helcirkelkjol som gäller. Då räknar du ut vidden i midjan (den faktiska om du inte rynkar, om du tänker rynka får du räkna ut en vidd på tyget innan du rynkar det) och dividerar det med 3,14... (pi). Då får du diametern på den cirkel som blir "midjan" på kjolen. Sedan gör du en cirkel till med mittpunkt på samma ställe där längden på kjolen är avståndet mellan den inre cirkeln och den yttre.

Men, då syr du inte en kjol i våder. Våder är annars mer praktiskt om du är ute efter en kjol som inte är så vid utan mer figursydd.
Jimipe är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-10-17, 21:56   #3
Kaldorei Kaldorei är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2007
Inlägg: 8
Question

Oj. jag e jättenybörjare på att sy kläder, så jag har liiite svårt att förstå din beskrivning.... hm...

hur lyckas man klippa till en helcirkel på ett tyg utan riktigt mönster? så det blir jämnt för det första....

och hur menar du där i midjan, med två cirklar??
Kaldorei är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-10-17, 21:59   #4
Kaldorei Kaldorei är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2007
Inlägg: 8
Question

sen måste jag nog rynka fast den på nåt sätt, så den följer med stretchen i linnet, sen när jag ska dra på mig den...... funkar det förresten att göra så?
Kaldorei är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-10-17, 22:05   #5
Jimipe Jimipe är inte uppkopplad
Forumvärd
 
Medlem sedan: aug 2006
Inlägg: 1 011
Jag ska försöka vara lite tydligare:

Exempel: Du bestämmer dig för att göra en kjol utan rynk i midjan. Ditt midjemått är 100 cm. Diametern på cirkeln blir då 100/pi cm=31,8 cm.

Du ritar alltså en cirkel med diamtern 31,8 cm på tyget. Markera mittpunkten och gör en cirkel kring.

Sedan bestämmer du dig för att kjolen, inklusive fåll, ska vara 50 cm lång. Då ska du rita en till cirkel där linjen är 50 cm från den inre cirkeln. Diamtern blir alltså 31,8 + 50*2 cm=131,8 cm på den cirkeln. Du ritar upp den cirkeln också, med samma mittpunkt som på den första cirkeln. Sedan klipper du i cirklarnas linjer och så har du din helcirkelkjol.

Titta på bilden i den här tråden:
http://www.sysidan.se/forum/showthre...light=*cirkel*

Tänk dig den med hålet i mitten som midja och där du formar nederkanten så att den blir rund och jämn, utan att vara fyrkantig. Då får du en klassisk helcirkelkjol.
Jimipe är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-10-17, 22:07   #6
Jimipe Jimipe är inte uppkopplad
Forumvärd
 
Medlem sedan: aug 2006
Inlägg: 1 011
Rynkning gör inte automatiskt att det blir lättare att ta på sig den. Det löser du istället med elastiska sömmar vid linnet. Ska du dessutom ha en dragkedja kan du låta den gå en liten bit ner på kjolen också så slipper du ha problem med att krångla dig i och ur den.

Här är en bild på en klänning med den typen av kjol som jag har sytt:
http://www.sysidan.se/albums/viewpic...D=44933&set=lp

Där är tyget helt stumt men dragkedjan går ungefär 15 cm ner på kjoldelen under midjan just för att det enkelt ska gå att ta av och på sig klänningen.
Jimipe är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-10-17, 22:12   #7
Kaldorei Kaldorei är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2007
Inlägg: 8
Question

åååh, det är ju precis sådär jag vill ha det =) tackar! bara ut å leta en dragkedja å lite svart tråd nu då, så blir nog det här bra =)

Du råkar inte ha nå tips på hur man gör ett par Vingar påengång =) haha
har svart spetsgardin att tillgå till dem, funderar på om man ska köpa nån slags ståltråd och forma, och sen spänna fast tyget på ståltrådsramen, tror du det kan funka?
Kaldorei är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-10-17, 22:14   #8
Jimipe Jimipe är inte uppkopplad
Forumvärd
 
Medlem sedan: aug 2006
Inlägg: 1 011
Vad bra. Lycka till med sömnaden och glöm inte att visa upp det fina resultatet sedan!

Jag skulle rekommendera kraftig ståltråd, bland den tjockare som finns, för att forma själva ramen. Och sedan "klä"ramen med spetstyget. Jag tror att billiga barnvingar brukar vara gjorda på just det sättet, om än med plast som ram, och är det den typen av vingar du är ute efter tror jag att det kan bli jättebra.
Jimipe är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-10-17, 22:15   #9
Kaldorei Kaldorei är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2007
Inlägg: 8
Ja, får hoppas det blir nåt resultat bara. har en tendens att blir arg om nåt går fel å sen ligger *resterna* i nån låda nånstans som jag hittar vid nästa flytt. haha
Kaldorei är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-10-17, 22:16   #10
Jimipe Jimipe är inte uppkopplad
Forumvärd
 
Medlem sedan: aug 2006
Inlägg: 1 011
Jag håller tummarna.
Jimipe är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-10-17, 22:27   #11
Kaldorei Kaldorei är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2007
Inlägg: 8
hm, men hur syr jag förresten elastiska sömmar med en vanlig symaskin? sicksack eller?
Kaldorei är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-10-17, 22:30   #12
Jimipe Jimipe är inte uppkopplad
Forumvärd
 
Medlem sedan: aug 2006
Inlägg: 1 011
Titta i din manual till symaskinen. Dels fungerar sicksack men de flesta maskiner som inte är jättegamla har oftast någon form av "overlock"-sömmar som ser proffsigare ut och som också är stretchiga. Men det bästa är att läsa vad manualen säger om vilka sömmar som bör användas till vilka tyger.
Jimipe är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-10-17, 22:32   #13
Kaldorei Kaldorei är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2007
Inlägg: 8
fast det e min mammas gamla maskin, å det finns ingen manual kvar till den =/ som jag ser på den så verkar det bara finnas sicksack eller raksöm.
Kaldorei är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-10-17, 22:33   #14
Jimipe Jimipe är inte uppkopplad
Forumvärd
 
Medlem sedan: aug 2006
Inlägg: 1 011
Om det är allt som finns är det sicksack som gäller.
Jimipe är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-10-17, 22:33   #15
Kaldorei Kaldorei är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2007
Inlägg: 8
Question

men hur funkar det nu förresten att sy ihop det här stretchiga linnet med ett stumt tyg då? för satinet e ju stumt... är ju ett gammalt påslakan liksom.... hehe.
Kaldorei är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara

Taggar
doredo, kjol, klänning, maskerad

Ämnesverktyg Sök i detta ämne
Sök i detta ämne:

Avancerad sökning
Visningsalternativ Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 15:16.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons