Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Symaskiner > Allmänt om symaskiner

Notiser

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2009-02-19, 13:56   #1
jefo jefo är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2009
Inlägg: 2
Tvillingnål i Husqvarna Emerald 116?

Jag skall sy en tröja i stretchtyg, har en Husqvarna Emerald 116, och undrar om man kan använda tvillingnål till den maskinen. Jag har Schmetz double stretch needle. I bruksanvisningen till symaskinen har jag inte hittat nåt om att använda tvillingnål nämligen. Däremot står det om andra lämpliga sömmar till stretchtyg.

Dessutom undrar jag om man brukar vika en eller två gånger när man fållar en tröja i stretch.

Nån som vet? Tack på förhand!
jefo är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-02-19, 18:37   #2
snowfrog snowfrog är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2007
Inlägg: 40
Ja, du kan använda tvillingnål i den maskinen. I tillbehörspåsen finns en liten pinne som du sätter i det fyrkantiga hålet uppe på maskinen och sätter den extra trådrullen på, sedan trär du bara bägge trådarna likadant.
snowfrog är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-02-20, 16:59   #3
Blastugan Blastugan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2008
Inlägg: 103
Hej!
Jag viker bara en gång när jag annvänder tvillingnål.
Lycka till!
Blastugan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-02-21, 13:10   #4
jefo jefo är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2009
Inlägg: 2
Tack, ska prova detta!
jefo är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-02-22, 19:18   #5
KringeliK KringeliK är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2008
Inlägg: 92
Fråga ang Huskvarna Emerald 118

Jag har en liknande fråga - jag har i min Huskvarna Emerald 118 försökt att använda tvillingnål, men utan bra resultat. Övertrådarna dras ner på baksidan och sömmen blir inte som den borde.
Jag har provat att sätta trådspänningen på max, utan resultet.
Vet någon hur jag kan få till min söm?
KringeliK är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-02-23, 15:42   #6
ichigo ichigo är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2005
Inlägg: 3 988
Det brukar bli så till viss grad.
Om man har för hårt spänt kan det istället bli så att sömmen bildar "stråveck". Vilket ju kan vara det man är ute efter, beroende på vad man ska göra.

Så om man vill ha platt söm så får man acceptera att det blir lite mycket övertråd som går ner. Men om man vill ha bullig/stråveck-aktig söm så får man öka på övertråden.

Men om din övertrådsspänning är på max men fortfarande löst så verkar det som att din undertrådsspänning inte är helt rätt, att det är för hårt spänt där. Hur ser det ut när du syr normalt? Testa sy bredaste sicksack på ca 3 mm stygnlängd på 2(måste vara 2) lager normal bomullstyg. Målet är då att det ska se lika ut på båda sidorna, att tyget inte skall dra ihop i sömmen, men ändå inte gå isär för lätt/glipar för mycket när man delar på tygskikten. Bred sicksack är sömmen man ska använda när man justerar optimal trådspänning uppe/nere då man lättare kan se fel som man inte ser när man bara testar på raksöm.

hmm.
ichigo är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-02-23, 16:27   #7
KringeliK KringeliK är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2008
Inlägg: 92
Citat:
ichigo skrev: Visa inlägg
---
Men om din övertrådsspänning är på max men fortfarande löst så verkar det som att din undertrådsspänning inte är helt rätt, att det är för hårt spänt där.
---
Det låter som en bra idé att kontrollera undertrådspänningen.
Jag återkommer när jag hunnit testa maskinen!
Tack så länge.
KringeliK är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-02-25, 15:40   #8
KringeliK KringeliK är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2008
Inlägg: 92
Citat:
ichigo skrev: Visa inlägg
hmm.
Hmm säger jag också, efter att ha provat ditt tips.

Tråden dras fortfarande (bred sicksack, steglängd 3) ner på baksidan av det dubbla bomullstyget. Detta gäller oavsett vilken övertrådsspänning jag ställer in.
När jag syr med "mellanspänning" på övertråden (på min maskin steg nr 5 av 9) så kan jag tydligt se att övertråden dras ner mer på höger sida än på vänster, när jag syr sicksack.

I instruktionsboken hittar jag ingen information om hur man reglerar undertrådsspänningen.
Kan man göra det själv?
(hjälp!)

Senast redigerad av Kringelikraaka den 2009-02-25 klockan 15:55.
KringeliK är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-02-25, 16:25   #9
ichigo ichigo är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2005
Inlägg: 3 988
Ja då är det undertråden som är för hård.

Tråkigt att det inte står i din manual hur man gör. Man skall kunna göra själv. Men hur man gör är ju olika på olika maskiner. Jag vet tyvärr inte hur man gör på just din maskin. Jag har maskiner med lös spolkapsel som är lodrät. Men jag har en känsla av att din maskin är liggande spole?

Det vanliga är att det finns en skruv på spolkapseln, den skruven man ska justera skall vara rakspårig. Medsols för hårdare, motsols för lösare. Ta bara lite i taget, 5-10 "minuter" kanske. (tänk dig urtavlan)

Men eftersom jag har känsla av att din maskin har liggande spole så vet jag inte hur man gör.

Att det inte står i manualen är för att de vill att du ska gå till deras serviceställe och på så sätt låta dem tjäna mer pengar. Förr i tiden stod det alltid i manaulen hur man ska göra.
ichigo är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-02-25, 18:28   #10
Edvina Edvina är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2008
Inlägg: 385
Ang undertrådspänning

Att behöva justera spänningen på undertråden är ovanligt på en maskin med liggande spole. Därför finns ingen information i bruksanvisningen angående detta. Prova att byta pressarfot, kanske ska du ha den som kallas B?

Längst bak i bruksanvisningen brukar det finnas ett felsökningsschema som kan vara till hjälp också, bra att veta.

Du kan också diskutera ditt problem där du köpt maskinen. Varje återförsäljare är expert på sitt märke och ställer säkert upp med support.
Edvina är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-02-25, 20:26   #11
ichigo ichigo är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2005
Inlägg: 3 988
Jag har varit tvungen att justera spänningen på min brodyrmaskins spole för att passa till undertråden jag använder, så det är nog inte så sant att liggande spole inte behöver justering? Just brodyrmaskinen har en spolkapsel som man kan plocka upp och justera, ungefär som på de lodräta spolkapslar.

Självklart stod det inte i manualen hur man gör så jag fick söka riktigt noga och efter lång tids sökning hittade jag en sida på hur man justerar på min brodyrmaskin...Kanske kan det vara någonting liknande?

http://welcome.solutions.brother.com...age=FaqEndPage
ichigo är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-02-25, 20:39   #12
KringeliK KringeliK är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2008
Inlägg: 92
Glad i hågen satte jag mig för att testa min tvillingnål med pressarfot B.
Fel inställning (jag ändrade av någon oförklarlig anledning stygnbredden till 0) gjorde att -pang!- nålen bröts av.

Innan jag får möjlighet att köpa en ny nål hinner jag slå en signal till återförsäljaren.

Edit: Min maskin har en skruv som stämmer överens med beskrivningen som du länkade till, Ichigo. Jag tog mod till mig och vred lite på den, och den vanliga sicksacken blev sannerligen bättre!
Om min kamera inte hade bråkat, hade jag gärna visat "före" och "efter"-bilder!

(Förgrymmelse med min tvillingnål, nu är jag så nyfiken, men måste vänta till Fredag,,,)

Senast redigerad av Kringelikraaka den 2009-02-25 klockan 20:57. Anledning: Tillägg
KringeliK är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-03-02, 17:53   #13
Syofta Syofta är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2005
Inlägg: 714
Smile Testa också rengöring!

Ibland när en maskin börjar krångla med trådspänningen kan det vara så enkelt som någon liten trådrest eller fibrer som sitter fast någonstans vid övertrådens väg. Det kan ibland vara omöjligt att se.
Ta först bort tråden helt. Sedan blåsa rent ordentligt, borsta lite, ta en liten hopvikt tunn tygbit och dra försikigt där tråden ska gå.
Detta är också en anledning till varför det är bättre att använda tråd av hög kvalitet, den luddar inte!

Du har ju redan fått rådet att fråga där du köpte maskinen, det är bra!

Men tänk också på alla som utför symaskinsservice för upp till 800 kr. I 90% av fallaen behövs bara rengöring, sedan är maskinen som ny! det kan man lära sig att göra själv!
Lycka till!
Syofta är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-05-14, 19:24   #14
anjo anjo är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2013
Inlägg: 4
Jag har precis köpt en Emerald 116 och testade att sy med tvillingnål vilket inte fungerade så bra, precis som ni beskriver. Övertråden gick ner på undersidan etc.

Till slut testade jag att inte alls dra igenom undertråden genom den skåra som styr trådspänningen för undertråden, utan lät undertråden löpa fritt, utan spänning. Det kändes lite galet, men jag sydde långsamt. Har hittills bara hunnit sy en söm, innan lilltösen somnade och jag var tvungen att sluta, men jag tycker att resultatet blev utmärkt. Men jag tänker nog fortsätta att sy långsamt, vet inte om det kan vara skadligt för maskinen på nåt sätt att trä den inkorrekt.. Nån tanke om detta?
anjo är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-05-14, 19:27   #15
anjo anjo är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2013
Inlägg: 4
Däremot tyckte jag att det var väldigt svårt att se trådspänningsplattan för övertråden. Man ska ju leda de två trådarna på varsin sida om plattan. Lyckas ni andra med det?
anjo är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg Sök i detta ämne
Sök i detta ämne:

Avancerad sökning
Visningsalternativ Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 15:40.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons