Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Tyger och tillbehör
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2011-07-07, 21:52   #16
sotlugg sotlugg är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jun 2007
Inlägg: 159
Siden från Bangkok blir mitt nästa köp

Jag brukar handla tyger från amerikanska ebay. Där lägger små säljare från hela världen ut tyger till salu. Har köpt siden från Hongkong och Shanghai, som var utmärkt. Såg sist att det fanns en thailändare som lagt ut annonser. De hade alla möjliga sidentyger. Mums! Ett bonus är den trevlighet och generositet man möter på ebay jämfört med svenska tradera. Undrar varför det är sådan skillnad? Men man får förstås kolla säljarens ryktespoäng innan man slår till. Men du kanske har köpt annat från ebay tidigare och vet rutinerna?
sotlugg är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-05-02, 11:35   #17
V@nja V@nja är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: mar 2012
Inlägg: 28
Ebay kostnader?!

Tänkte sparka igång den här tråden igen då jag nyss upptäckt ebay, men har lite funderingar som ni rutinerade ebay shoppare kanske kan besvara. Ebays hemsida var lite snål på information.

1. Kostar medlemskapet något?
När jag skulle maila en säljare med frågor så var jag tvungen att registrera mitt bankkort så dom kunde dra av medlemsavgifter och säljaravgifter. Men när jag registrerade mig sa dom ingenting om några medlemsavgifter?!

Så vad kostar ett medlemskap på ebay? :S

Förvirrad :P
V@nja är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-05-02, 11:45   #18
carlm carlm är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2011
Inlägg: 472
Vad jag vet kostar det inget att vara medlem på Ebay. Som köpare betalar du priset för vunna auktioner och just-nu köp, (plus ev. frakt om det inte ingår i priset).

Det är säljaren som betalar avgifter till Ebay.

Jag vet inte varför de skrivit som de gjort när man ska lägga till sitt kort.
carlm är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-05-02, 13:58   #19
V@nja V@nja är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: mar 2012
Inlägg: 28
Självklart betalar man ju för varan och för frakten, det förstår jag ju. Dom fick det mest att låta som om det var nån slags medlemskaps avgift som skulle dras och det var det jag undrade över. Men jag kanske missförstod. Eller så syftade dom på avgifterna som säljare får betala (komission eller hur det stavas och sånna saker).

Jag får kolla igen.
Tack för svaret!

EDIT.
Var nyss in igen för ett nytt försök men det låter verkligen som om det är en månadskostnad för Ebay. Så här står det

"By selecting, "authorise my card" below, I hereby authorise eBay to initiate charges to my credit card for membership and usage fees that I incur or have incurred on my account since my last billing date. This will also include any balance, which may presently be outstanding on my account. I understand that I am responsible for all seller fees in conjunction with my eBay account by me or other authorised users, and I authorise monthly deductions from my account for such fees. I understand that the amount charged may vary from month to month.

This authorisation to perform monthly charges to my credit/debit card will remain in full force and effect until eBay has received notification from me of its termination in such time and in such manner as to afford eBay and my financial institution a reasonable opportunity to act on it."

Någon som fattar?

Senast redigerad av V@nja den 2012-05-02 klockan 14:37.
V@nja är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-05-02, 15:18   #20
LisaSv LisaSv är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: mar 2008
Inlägg: 66
E-bay

Jag har varit medlem på E-bay i över 8 år, och aldrig betalat nån medlemsavgift.
Det fungerar ungefär som Tradera här i Sverige.
LisaSv är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-05-02, 16:42   #21
ichigo ichigo är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2005
Inlägg: 3 988
Månadsbetalningen är om du säljer, deras avgifter dras månadsvis istället för efter varje auktion ungefär.

Som köpare betalar man ingenting mer utöver det man betalar för auktionerna.
Kortet får man skriva för att visa att du är seriös som köpare och det är bra tycker jag. Annars kan man få en massa fuskköpare som trissar upp auktioner i onödan.

Oroa dig inte, det går bra med ebay. Det man ska vara försiktig med är själva säljarna (studera säljarens personliga feedback och villkor innan man trycker på bid eller Buy it now) och inte Ebay i sig.

Generellt är det större chans att fynda på ebay än på tradera för på tradera har folk redan köpt (och så är det dyrare att köpa grejer i Sverige) och vill ha sin beskärda del. Ibland blir det även billigare till och med med frakt och tull.

Etsy är också bra, det är perfekt för oss pysslare. Det är som Ebay men bara butik och inte auktioner och bara för hantverk (men jag köper mest "supplies" dvs materiel). Det är bra om man söker på båda. För ibland är det bättre utbud/billigare på det ena och ibland är det bättre på det andra. Beror på vad man är ute efter.
ichigo är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-05-02, 17:48   #22
anetteibugared anetteibugared är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2012
Inlägg: 7
Så här svarar supporten på en medlems fråga om avgifter.
There are no fees just to be a member, it sounds as if you've accidentally subscribed to something like selling mamager pro.

Frågan och svaret finns här : http://community.ebay.co.uk/question...ee/18000454734

Själv har jag handlat på Ebay under flera år från en mängd olika länder utan att det kostat något mer än varan+frakten, och jag rekommenderar verkligen att handla, framför allt från England eftersom frakten därifrån inte är särskilt farlig och man får grejerna hyfsat snabbt.
anetteibugared är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-05-02, 17:58   #23
ichigo ichigo är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2005
Inlägg: 3 988
Citat:
anetteibugared skrev: Visa inlägg
Själv har jag handlat på Ebay under flera år från en mängd olika länder utan att det kostat något mer än varan+frakten, och jag rekommenderar verkligen att handla, framför allt från England eftersom frakten därifrån inte är särskilt farlig och man får grejerna hyfsat snabbt.
Jepp, från EU är det bra pga ingen tull. Men ibland kan varor vara dyrare eller inte vara lika vanliga. Man får jämföra priser.
ichigo är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-05-02, 18:33   #24
anetteibugared anetteibugared är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2012
Inlägg: 7
Citat:
ichigo skrev: Visa inlägg
Jepp, från EU är det bra pga ingen tull. Men ibland kan varor vara dyrare eller inte vara lika vanliga. Man får jämföra priser.
Sant, och man får ta med i beräkningen att det inte lönar sig att skicka tillbaka om man är missnöjd. Det roliga är att det verkar finnas så enormt mycket mer att välja på "därute". Glömde förresten nämna Hongkong som et bra land att handla ifrån eftersom deras handelsavtal med omvärlden fortfarande är som när de var en brittisk koloni.
anetteibugared är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-05-02, 19:53   #25
carlm carlm är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2011
Inlägg: 472
Inom EU tillkommer inte heller moms, utan det ska säljare lägga på. Momssatsen som används är antingen Sveriges (om affärens årsförsäljningen överstiger ett visst värde), eller momssatsen för säljarens land.

Utom EU så tillkommer både tull som ser ut att vara 8% på t.ex. lakansväv, och moms på 25%. Moms beräknas även på frakt.
carlm är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-05-03, 06:24   #26
V@nja V@nja är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: mar 2012
Inlägg: 28
Det känns ju skönt att höra, jag chansade och blev medlem ändå igår. Hade hittat ett tyg som var helt perfekt för en väska jag ska snart ska sätta igång med. Och jag vann auktionen för 2,31 $, helt sjukt billigt
V@nja är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-05-03, 14:18   #27
sotlugg sotlugg är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jun 2007
Inlägg: 159
Konstigt

Jag har handlat från amerikanska ebay i flera år. Man ska absolut inte lämna ut nummer till bankkort. Man ansluter sig till betalningssystemet Paypal där man lämnar sitt kreditkortsnummer som sedan är i skyddat förvar. Någon medlemsavgift är det inte heller frågan om även om ebay tar viss procent från försäljaren. Det är viktigt att kolla försäljarens rykte på länken som finns på sidan. Dessutom kolla kostnaden för frakten till Sverige som ibland kan blåsas upp för att kompensera ett lågt pris på varan. Vidtar man dessa säkerhetsåtgärder är ebay ett eldorado för fynd. Kul att handla direkt över hela världen också. Få paket direkt från Bangkok, Hongkong eller Dehli. Eller ha en kinesisk skräddare som har ens personliga mått. En svärdotter har dessutom sålt en del på ebay och får en marknad som sträcker sig över hela världen. Så lycka till.
sotlugg är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-05-03, 14:21   #28
sotlugg sotlugg är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jun 2007
Inlägg: 159
Tillägg konstigt

Möjligen kan det handla om de 15 kronor som Paypal använder när man är ny eller har fått ny kreditkort. Det beror på att de vill testa att kreditkortet är användbart och inte fejk. Ett nummer dyker sedan upp på ditt kontoutdrag som du kan komma tillbaka med till Paypal och då får du tillbaka dina 15 kronor.
sotlugg är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-05-03, 17:07   #29
anetteibugared anetteibugared är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2012
Inlägg: 7
Man hittar inte bara underbara saker på Ebay, man får underbara vänner också. I sommar åker jag till Frankrike och hälsar på en Ebay-vän som jag aldrig hade fått kontakt med om det inte varit för att hon sålde grejer som jag köpte. Härligt!!!!
anetteibugared är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-05-03, 18:30   #30
V@nja V@nja är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: mar 2012
Inlägg: 28
anetteibugared: Wow va kul! Låter jättespännande.
Har fått mer funderingar nu som kanske någon av er kan besvara. Säljaren är lite seg att svara på mailen tycker jag x)

Hur gör man om man ska ändra summan på en vunnen auktion när man betalar. Jag vann en auktion på en yard tyg, men sen mailade jag och undrade om det gick att få mer än så. Det gick hur bra som helst och vi har kommit överrens om ett pris och allt är klart. Men jag vet inte hur jag ska betala?! När man trycker på Betala knappen på ebay visas bara det ursprungliga beloppet och det verkar inte gå att ändra..
V@nja är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 22:58.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons