Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler
Gammal 2006-10-19, 22:07   #1
ikamymlan ikamymlan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2006
Inlägg: 77
engelska sömmar - vad innebär de?

Symaskinsjagandet fortsätter... Har nu hittat en maskin hos Haléns till hyfsat billigt pris, försöker luska ut om den har trikåsöm eller inte.
http://www.halens.se/ProductPage.asp...513&pid=015165

Hittade en engelsk sida med lite mer information om maskinen (http://www.coopersewingmachines.com/...m.asp?pid=1516), har dock lite svårt med de engelska sytermerna. Är egentligen så pass mycket nybörjare att jag inte alltid förstår alla svenska namn på olika sömmar heller. De här sömmarna räknas upp: Straight seams Zig zag Stay stitching, Gathering,

Pleating, Rolled hem, Darning,

Applique, Flat seam Shirring, Elastic,

Monogramming, Zipper insertion, Piping,

Blind hem Stretch seam, Faggotin, Button sewing,

Shell edging,Cording,Pin tucking, Patchwork, Picot edge, Satin stitch,

Top stitching, Stretch blind hem, Free hand embroidery,

Feather stitching Edge to edge seam, Understitching,

Innebär "elastic" att det är trikåsöm?

Var och tittade på en billig Singer 9855 förra veckan, men det blev ingen affär eftersom den inte hade nägon riktig trikåsöm. Trodde i min naivitet att alla maskiner har det numera, men tydligen inte. Blev lite uppskrämd av det där, och är nu rädd att köpa grisen i säcken och stå där med en maskin som inte klarar trikåtyger.

Och har någon erfarenhet av just den här modellen (singer 2808) så är jag naturligtvis väldigt tacksam för att få höra era erfarenheter!
ikamymlan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-10-20, 15:03   #2
irre4ever irre4ever är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2003
Inlägg: 98
Hej, den erfarenheten jag har med att sy i trikå på vanlig symaskin är att det måste gå att ställa pressarfotstrycket. Hade tidigare en Bernina och trikåtygerna blev alltid uttryckta med en rynkig söm just på grund av för hårt pressarfotstryck som inte gick att ändra på.Fult,fult.
Min nuvarande maskin har ställbar sådan och när jag lättar lite på trycket så blir det rätt hyfsat. Stretch är en typ raksöm som är lite, lite zickzackad och passar trikå. Även som söm i byxgrenen på vanliga tyger då den tåler lite mer än vanlig raksöm och brister inte så lätt när man böjer sig eller sätter sig.
Vanlig zickzack för att fålla kanter.
Men för trikå är ju annars en overlockmaskin oöverträffad.
Kram Irre
irre4ever är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg Sök i detta ämne
Sök i detta ämne:

Avancerad sökning
Visningsalternativ Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 02:39.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons