Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Allmänt forum
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Notiser

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2007-01-17, 19:05   #1
millsing millsing är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2005
Inlägg: 832
Alla ni som trycker motiv, vad har ni för metod?

Titt som tätt kommer det upp egenhändigt tryckta alster i albumet och det är så himla proffsigt gjort. Både tyger och kläder.

Vissa av er skriver att ni gjort trycket med hjälp av screentryck men finns det någon här som använder någon annan metod?? Är så himla sugen på att testa...

Hej hopp!
millsing är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-01-17, 20:03   #2
Ilsefin Ilsefin är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2004
Inlägg: 264
Jag har visserligen inte tryckt särsklit mycket, men det jag tryckt har varit med schablon och textilfärg.

Jag har skurit ut schabloner i OH-plast eller byggplast. Sedan nålade jag fast schablonen på tyget (använde en träfiberskiva som underlag). Färgen applicerar jag med tvättsvamp, och eventuellt målar jag dit detaljer med pensel. När trycket torkat helt fixerar man det mha strykjärnet.

Färgen som jag har använt heter "Acra-K textiltryckfärg" och är köpt från ett företag som heter Künzl Textilfärger (http://www.textilfarger.se/).

Det finns några bilder på saker jag tryckt i mitt album Textiltryck.

Lycka till!

/Ilsefin
Ilsefin är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-01-17, 20:42   #3
KarinA KarinA är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2003
Inlägg: 86
Jag har inga bilder på det i mitt album men jag "trycker" en hel del men då använder jag bokplast istället för schablonplast eller liknande. Det blir superbra och jag har inte haft problem med färg som krupit under plasten.

Jag kan tänka mig att kombinationen OH-plast och ickepermanent spraylim också skulle vara super.

Jag använder all möjlig textilfärg och jag har inte märkt någon direkt skillnad på dem i hållbarhet.
Kram Karin
KarinA är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-01-17, 21:20   #4
millsing millsing är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2005
Inlägg: 832
Ilsefin, dina tröjtryck var jättefina!!! Ska kolla upp färgen du nämnde...

KarinA, bokplast har jag ju redan så då ska jag sätta igång med att rita ett motiv...

Tackar för era tips!
millsing är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-01-17, 22:51   #5
Tossa Tossa är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2005
Inlägg: 101
Jag skär schabloner ur overheadplast och ja, det fungerar ganska fint i kombination med ett mycket tunt lager spraylim. Vill man inte hålla på och dutta med tvättsvamp och färg kan man använda sprayfärg. Pojkvännen sprayade en spindel med mycket tunna ben, han använde sig av vanlig hobbyfärg i sprayvariant sedan fixerade han med strykjärn. Tröjan ser efter ett gäng tvättar fortfarande mycket bra ut.

/Bella
Tossa är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-01-17, 23:13   #6
bullen_86 bullen_86 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2006
Inlägg: 57
ska man ha något mellan själva trycket och strykjärnet när man fixerar det?
bullen_86 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-01-18, 12:12   #7
Ilsefin Ilsefin är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2004
Inlägg: 264
Citat:
bullen_86 skrev:
ska man ha något mellan själva trycket och strykjärnet när man fixerar det?
Ja!! Bra att du kom på det, jag missade att skriva det. Man lägge ett neutralt färgat lin- eller bomullstyg emellan det tryckta och strykjärnet.

/Ilsefin
Ilsefin är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-01-19, 12:51   #8
Blockboden Blockboden är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2006
Inlägg: 3
T-shirtspapper

Hej, jag brukar använda mig av "t-shirtspapper" till skrivaren. Det krävs i och för sig att du har bilden, eller texten, i din dator. Min skrivare, en epson, kräver av någon anledning dyrt t-shirtspapper som är till min skrivare men jag vet att Clas Ohlssons säljer billigare varianter som kanske kan funka. Detta papper lägger man som sagt i skrivaren och printar. Du behöver sedan stryka fast på tyget men sedan sitter det där och tål tom att köras i maskinen på 40 grader. Exempel på vad jag tryckt finns under den här sidan på nätet. http://www.lapplisa.se/diverse.html

Obs, om du ska trycka text så måste du tänka på att din skrivare ska kunna spegelvända texten
Blockboden är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-01-27, 19:02   #9
crustsara crustsara är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2007
Inlägg: 10
skar ut motiv i papper förrut men det tog evigheter, nu screentrycker jag. blir mycke proffsigare.
crustsara är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-01-27, 19:41   #10
aliquis aliquis är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2007
Inlägg: 162
Re: T-shirtspapper

Citat:
Blockboden skrev:
Hej, jag brukar använda mig av "t-shirtspapper" till skrivaren. Det krävs i och för sig att du har bilden, eller texten, i din dator. Min skrivare, en epson, kräver av någon anledning dyrt t-shirtspapper som är till min skrivare men jag vet att Clas Ohlssons säljer billigare varianter som kanske kan funka. Detta papper lägger man som sagt i skrivaren och printar. Du behöver sedan stryka fast på tyget men sedan sitter det där och tål tom att köras i maskinen på 40 grader. Exempel på vad jag tryckt finns under den här sidan på nätet. http://www.lapplisa.se/diverse.html

Obs, om du ska trycka text så måste du tänka på att din skrivare ska kunna spegelvända texten
hur vet skrivaren vilket papper som används?
aliquis är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-01-27, 19:41   #11
aliquis aliquis är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2007
Inlägg: 162
Citat:
crustsara skrev:
skar ut motiv i papper förrut men det tog evigheter, nu screentrycker jag. blir mycke proffsigare.
Vad gör man när man screentrycker då?
aliquis är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-01-27, 19:46   #12
crustsara crustsara är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2007
Inlägg: 10
jag åker och screentrycker på ett kulturcentrum här i sthlm. man belyser in sitt motiv och såntdär, är skitrött nu och orkar inte förklara. hms..
crustsara är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-02-08, 19:50   #13
jumselfia jumselfia är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2004
Inlägg: 11
Jag har faktisk köpt en tygtryckslampa utan att ha tryckt speciellt många gånger innan, men jag tycker att det är värt det. Istället för att sitta och skära ut motiv. Det blir otroligt bra slutresultat. Kanske ska ta och börja lägga upp lite bilder på mina alster. Jag ska nog göra det nästa vecka.
Jag köpte min lampa på www.screntec.se (tror att det stavas så) jag tror att jag betalade ca 3000 kr för ett start kit och då ingår allt förutom färgen och motivet såklart.
Jag är supernöjd.

När man gör screntryck så går det till så att man överför sitt motiv på OH bild, gärna två st. Lägger ihop de två overhead bilderna för att få en skarpt resultat. Och belyser en preparerad ram sedan sköljer man ramen och det ställe som inte blivit belyst sköjs bort, och man får en perfekt schablon. Detta är perfekt om man tänker trycka flera av samma motiv. Ska man bara trycka en gång är det lite mycket jobb med att tvätta ramen efteråt.
Ha det.
jumselfia är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-02-08, 20:04   #14
bullen_86 bullen_86 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2006
Inlägg: 57
vart kan man köpa billig textilfärg? som man kan göra tryck med?
bullen_86 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-02-08, 20:11   #15
Elisabeth73 Elisabeth73 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2006
Inlägg: 100
Då min man är tattuerare har jag handmålat tattueringsmotiv på jackor, byxor. t-shirt mm med textilfärger. det tar lite tid men resultatet blir enastående. och är mycket uppskattat för dom som tycker om tattueringar. Jag är mycket pysslig av mig och att få sitta och måla motiv på kläder är för mig mycket inspererande.
Så handmålande motiv (behöver inte vara enbart tatueringsmotiv) bilr personligt till kundens önskemål.
Tippset jag har är att man måste vara stadig på handen och inte jäkta fran det man ska måla...
Jag har några kläder kvar som jag kan lägga upp lite senare
Elisabeth73 är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 21:19.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons