Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Allmänt forum
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Notiser

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2010-01-23, 20:16   #1
zerah11 zerah11 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2010
Inlägg: 1
Båtdynor

Hej!
Jag ska ge mig på ett stort projekt, nämligen att sy nya dynor till vår båt. Har en massa funderingar som jag tänkte att någon kanske kan hjälpa mig med.
1. Själva dynmaterialet - vi har hittat kallskum 35 kg/m3 10 cm tjock för 850 kr i måtten 200x80. Någon som har något billigare förslag utan att tumma på kvaliteten? Känner ni till någon återförsäljare som skulle kunna tänka sig ha låga priser på kallskum?
2. Tyget - bör vara UV-resistent, okänsligt för fukt och helt i syntet därmed. Robust och ej för mjukt, får inte dra sig. Några förslag? Dralon är det jag har fastnat mest för hittills. Någon som har tips på bra återförsäljare av dralon?
3. Har hittat ett tyg som jag gillar starkt, det heter "Fikonlöv" och görs av Some. Har dock inte nån information som helst om denna tillverkare och ev återförsäljare. Bifogar bild på en kudde sydd i tyget.
4. Ska man använda sig av knappar, blixtlås eller kardborreband? Är mest sugen på det senaste, verkar lättast. Borde bli billigast också.
5. Nån som vet var man köpa en trikåstrumpa? Denna ska man trä över kallskummet och ev vadd för att göra det smidigare att trä på överdraget.

Alla andra tips och råd emottages tacksamt!
Bifogade bilder
 
zerah11 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-01-23, 21:27   #2
Dahlia Dahlia är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2005
Inlägg: 4 350
Hag har sytt en hel del överdrag till båtdynor.

Tyget som "mina kunder" köpt har varit Teflonbehandlat.
Det är ett stadigt och bra tyg, det drar sig inte.

Jag har sytt i blixtlås. Det finns att köpa på metervara.
Blixtlås blir betydligt billigare än kardborrband.

Det kan bli ganska klumpigt att sätta i kardborrband på så pass stora dynor. Det bör ju vara kardborrband i hela öppningen.

Jag har trädd på fodralet på dynan utan någon trikåstrumpa.
Det är trångt och bökigt, men det går.
Fodralen ska vara mycket tajta.

Hör efter hos någon som skär till dynor/madrasser, de kan skära till dem exakt efter de "gamla dynorna".
Dahlia är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-01-24, 18:20   #3
mariatherese mariatherese är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2009
Inlägg: 470
35 kg/m3 är bra och tumma inte på det. Speciellt där man sitter mycket.

Jag sydde om dynorna till vår gamla segelbåt innan vi sålde den. Jag använde inte trikåstrumpa men jag använde de gamla överdragen och måttade efter dem. Jag sydde dock en passpoal i kanten på alla dynor och det blev faktiskt väldigt läckert.
mariatherese är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara

Taggar
båt, båtdynor, dynor, tyg


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 11:35.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons