Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler
Gammal 2008-01-10, 14:50   #1
Rutis Rutis är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2005
Inlägg: 433
Torktumlare

Hå och hej!

Jag har en kondestumlare som jag inte vet hur gammal den är, den följde med huset när jag köpte det, så den har några år på nacken. Den torkar bra, men problemet är att någonstans i systemet måste det finnas ludd eller skräp som jag inte kan få bort, för det luktar illa om tvätten när man kör den i tumlaren, typ mögel.

Finns det någon som har tips på hur jag får bort lukten? Det är ju inte som med tvättmaskinen, att köra på 90 grader å sen är problemen lösta... Jag gissar att det enda riktigt fungerande lösningen är att byta den, men 5000 kr, det är faktiskt inte så kul utgift...

Jag har öppnat allt man kan öppnat och torkat och petat och fått bort div småludd å så, den har efter det stått och vädrat. Men nu har jag slut på idéer.

Hjälp?
Rutis är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-01-10, 14:58   #2
Delfintua Delfintua är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2006
Inlägg: 3 987
Kan det finnas nån liten lucka du inte vet om och inte öppnat?
En kondenstumlare har väl en frånluftslang? har du kollat den.

Släng in en trasa med klorin och kör den, kanske neutraliserar den dåliga lukten.
Delfintua är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-01-10, 15:05   #3
Cessi Cessi är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2005
Inlägg: 900
Att kontakta en handlare kan ju vara bra, men risken är att h*n ser 5000 kr i horisonten och därför bara skakar på huvudet.

Ring och hör med en reparatör istället för tips. Han borde ju ha koll på alla möjliga och omöjliga luckor.
Cessi är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-01-10, 15:43   #4
millsing millsing är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2005
Inlägg: 832
Ring tillverkaren!! Då får du råd och tips helt gratis!!!! Spelar ingen roll att maskinen är gammal....fråga efter en tekniker eller liknande...

Det brukar aldrig vara några problem!! Finns ju en hel del tips och trix som kan göra underverk!!

LYCKA TILL!!!
millsing är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-01-10, 18:33   #5
goldwing goldwing är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2004
Inlägg: 106
Jag har en AEG kondenstumlare, som har några år på nacken. Jag gör ren den två gånger om året. Då tumlar jag långt ifrån all tvätt, men massor med ludd blir det.
Jag lossar ett galler nertill under luckan. Sedan vrider jag ett vred på vardera sidan mot varandra. Sedan tar jag tag i ett handtag och drar ut kondensatorelementet. Elementet är som en låda med flänsar i och där brukar det vara fullt med ludd. Ta bort luddet försiktigt med en borste. Sedan brukar jag spola bort det sista med hård stråle. Man måste vara försiktig så att inte flänsarna skadas. Efter det skall elementet torka innan man sätter tillbaka det. Annar borde du kunna gå till närmsta vitvaruaffär och fråga. Lycka till!

Senast redigerad av goldwing den 2008-01-10 klockan 18:36.
goldwing är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-01-10, 19:13   #6
Rutis Rutis är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2005
Inlägg: 433
goldwing: det låter som vi har samma, har också en AEG, och jag har rensat elementet enligt konstens alla regler, och bakom.

Ja, jag får nog fråga i någon butik, eller verkstad.
Rutis är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-01-11, 09:23   #7
millsing millsing är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2005
Inlägg: 832
Men det är ju toppen att det AEG. Ring till elektrolux, dom är alltid jättehjälpsamma!!!
millsing är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-01-11, 11:08   #8
Rutis Rutis är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2005
Inlägg: 433
Jag tycker elektrolux bara är dyra, så jag drar mig för att ringa dem. Vårt drygt två år gamla kylskåp gick paj, det kostade 2000 kr att laga... Usch... Nya hjul till munstycket på dammsugaren typ 100 kr...
Rutis är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg Sök i detta ämne
Sök i detta ämne:

Avancerad sökning
Visningsalternativ Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 17:34.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons