Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler
Gammal 2007-12-27, 14:37   #1
AnkiH AnkiH är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2007
Inlägg: 178
När tar ni bort julsakerna?

Hej!

Jag börjar så smått fundera på att ta bort alla julsaker, det är ju snart ett nytt år!!

Är det för tidigt?
När plockar ni bort era julsaker?

Vill bara tillägga att jag har väldigt mycket julsaker(klär min plastgran till första advent) och INTE är en motståndare till julen, tvärtom, ska ut imorgon och fynda jultyg till nästa jul .

Kul om ni svarar hur ni brukar göra.

Kram Anki
AnkiH är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-12-27, 14:46   #2
avslutad141023 avslutad141023 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2007
Inlägg: 1 114
motströms

jag pyntar upp natten innan julafton, fast i år vart det dagen innan.

minns när lilltroll var liten o hon kom ner på julaftons morgon o såg granen full iljus o alla strumprna... det var lixom ett magiskt ögonblick..

efter första januariveckan så åker julen ut, fast jag lider ganska mycket varje gång, för jag tycker det blir så mörkt utan de elektriska ljusstakarna o stjärnorna,, och då känns det mörkt o trist det nya året, så om jag fick skulle jag nog ha julen längre
avslutad141023 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-12-27, 14:53   #3
Delfintua Delfintua är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2006
Inlägg: 3 987
Julen varar intill påska

så behåll grejjerna framme tills dess.

Skämt åsido så tar jag själv ut julen på Knut dagen. Fast i år slipper jag slita för jag har inte ens gran inne i år.
Delfintua är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-12-27, 15:34   #4
Trulan Trulan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2006
Inlägg: 108
Jag pyntar och klär granen kvällen före julafton och julen dansas ut omkring tjugondagknut.
Trulan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-12-27, 15:38   #5
Rae Rae är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2005
Inlägg: 866
Brukar också ta bort grejorna till 20-knut,,,,men i år är maken bortrest so då ska jag passa på o ta ner allt tidigare...någon gång nästa vecka. Jag tycker mest om att se jul dekorationerna innan jul.
Rae är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-12-27, 15:40   #6
Gun-Britt Gun-Britt är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2007
Inlägg: 126
Helt klart varar julen intill påsken, men de flesta plockar väl bort julsakerna tidigare. Knut dagen är väl vanligt att slänga ut granen. Själva har vi inte ens fått fram granen, i år. Adventsljusstakar och julgardiner är det enda "julpynt" hos oss i år.
Gun-Britt är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-12-27, 15:43   #7
Pysseltant Pysseltant är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2007
Inlägg: 599
För mig är det 20:e Knut som gäller, försöker vara traditionsbunden så mycket som möjligt.
Var sak har sin tid, så ingen Semla ännu fast det är gott. /Ingrid.
Pysseltant är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-12-27, 16:34   #8
chery chery är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2007
Inlägg: 1 053
Det beror på hur man räknar Vi plockar bort sakerna till 20.a knut,TROR VI!! Hittills har vi hittat kvarglömda saker med jämna mellanrum ända fram till midsommar. Priset togs nog i år i alla fall. När jag skulle pynta så upptäckte jag en julduk som inte var utbytt sen förra julen. Kylskåpsmagneter är också sådant som brukar hänga sig kvar. / Pia
chery är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-12-27, 19:09   #9
gunnelssv gunnelssv är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2006
Inlägg: 49
Knut

Hej!
Brukar ha mina saker till knut som längst o tidigast tar jag bort dom efter trettonhelgen.
gunnelssv är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-12-27, 19:18   #10
aliquis aliquis är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2007
Inlägg: 162
När det inte känns så jävla mörkt längre ;D

Februari? ;D, någon enstaka pryl kanske åker ner tidigare, typ adventsstake och stjärna, men ljusslingor och "ljusgran" kan gott få stå kvar och lysa upp lite ett tag till ...

Förra året fick ljusslingan hänga uppe hela året, hade skjutit upp att ta ner den så länge att det var lika bra att skita i det ;D
aliquis är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-12-27, 19:38   #11
monicka monicka är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2007
Inlägg: 335
Typ nån gång i mitten på januari, eller så...fast nån gardin och duk har väl nån gång blivit kvar lite längre - man ska ju ha tid oxå... - belysningen ute till det blir sommartid...efter påsk, alltså...
Men detblir ju så mörkt när stjärnorna åker bort! Tråkigt,fast vi går ju mot ljusare tider och jag ska till solen i slutet på januari så innan dess får jag väl plocka ner de. Om jag inte syr semesterkläder istället.../M
monicka är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-12-27, 20:20   #12
Cessi Cessi är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2005
Inlägg: 900
Adventsstjärnan tar jag ner efter trettondagen. Då har ju de vise männen hunnit fram.
Och då tar jag väl antagligen bort adventsljusstaken på köksbordet också.

Trappstegsljusstaken vet jag inte.

Granen när den är slut.

Knut är ju tjugo dagar efter jul.
Men annandag jul är ju två dagar efter jul(-afton.) Då borde ju tjugondaknut vara tjugo dagar efter Knut?
Cessi är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-12-27, 20:50   #13
stenbeckan stenbeckan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2005
Inlägg: 1 118
Jag tar nog ner en del saker till Knut typ tomtar tomtebyn o granen åker vid första barret som åker av. Men som andra sagt tidigare det blir så mörkt o trist så ljusslingor o lite andra "ljus saker" låter jag stanna uppe längre ibland nästan till mars månad. Det är bara för att det blir för mörkt annars. Men har kommit på att jag gör olika varje år fast jag vill hålla på traditionen men 20da Knut.
stenbeckan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-12-28, 01:32   #14
ElisabethS ElisabethS är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2005
Inlägg: 877
Tjugondag Knut kastas granen ut.

Tjugondag Knut infaller den 13 januari – alltså tjugo dagar efter julafton. Vi firar den här i Sverige som julhelgens sista dag. Det gör också Finland och till viss del i Norge.

Namnet tjugondag Knut har sitt ursprung av det blodiga mordet på Knut Lavard den 7 januari

Knuts döds- och helgondag var i äldre tid knutsdagen, vilken dock senare flyttades till den nuvarande placeringen den 13 januari, tjugondag Knut, som också kör julen ut.

Julgransplundringarna infaller också på Tjugondag Knut, då julen dansas ut.
Många granar har efter en månads stoltserande tappat alla sina barr och ser minst sagt förskräckliga ut. Då klär man granen med äpplen, småpresenter och godispåsar. Barnen får plundra granen och sedan dansar man ut julen.
Vi minns väl vår barndoms julgransplundringsfester:

”Nu är glada julen slut, slut, slut
julegranen kastas ut, ut, ut
men till nästa år igen
kommer han vår gamle vän
för det har han lovat.
ElisabethS är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-12-28, 06:58   #15
ask ask är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2005
Inlägg: 524
när jag känner för det
adventsstaken och stjärnan får va kvar till jag blir nervös över vad grannarna ska tänka, tycker så mycket om det varma ljuset.
ask är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg Sök i detta ämne
Sök i detta ämne:

Avancerad sökning
Visningsalternativ Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 23:05.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons