Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Mönster och klädsömnad > Mönster och mönsterkonstruktion
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Notiser

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2009-03-27, 09:30   #1
ThePenguin ThePenguin är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jun 2008
Inlägg: 23
Typ Ballerina-kjol

Har en tanke att göra en klänning med typ en ballerina-kjol, alltså där själva kjolen "står ut", hur gör jag..jag har bara "vanligt" tyg. Är hemligheten många lager, eller ska själv kjol-biten vara extra lång, typ 3-4meter som då veckas ihop till typ 70cm?

Hoppas ni förstår vad jag menar..det är svårt att förklara
ThePenguin är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-03-27, 10:31   #2
Delfintua Delfintua är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2006
Inlägg: 3 987
Tror hemligheten ligger i flera lager tyll.
Delfintua är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-03-27, 12:05   #3
Jimipe Jimipe är inte uppkopplad
Forumvärd
 
Medlem sedan: aug 2006
Inlägg: 1 011
Hemligheten är flera lager och flera vågräta våder. Titta på:
http://www.sysidan.se/albums/viewpic...D=21474&set=lp så ser du lite hur uppbyggnaden är.

En bra grund är att börja med linningsmåttet. Den våden är då 2-3 gånger så lång som den ihoprynkade. Våden under är 2-3 gånger så lång som våden över är. Våd nummer 3 är 2-3 gånger så lång som våd nummer 2 är. osv. Dessutom, för ytterligare vidd är det bra att låta det vara fler våder för varje våning nedåt.

Vid linningen kanske du bestämmer dig för att ha en våd. Nedtill på den syr du då fast två stycken våder, där varje våd är rynkad individuellt. I varje av dessa våder syr du fast två nya. osv.

Nivå 1: 1 våd 2 till tre gånger linningen
Nivå 2: 2 våder 4 till 9 gånger linningen
Nivå 3: 4 våder 8 till 27 gånger linningen
osv

En del av hemligheten är också styvt lätt tyg, typ styvt tyll. Den mjukare tyllen tappar spänsten extremt fort och tyngre tyg tynger ner vidden snabbare.
Jimipe är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-04-03, 12:30   #4
ThePenguin ThePenguin är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jun 2008
Inlägg: 23
OKej, jag tror jag förstår...det kommer bli mkt tyg "längst" ner på kjolen men inte spå mycket högst upp liksom.

En annan sak, hur skrynklar man lättast ihop tyg? Det ska vara skrynklat inte veckat.
ThePenguin är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-04-03, 12:48   #5
Jimipe Jimipe är inte uppkopplad
Forumvärd
 
Medlem sedan: aug 2006
Inlägg: 1 011
Precis. Eftersom du vill ha mer extra vidd nedtill än upptill. Du vill ju inte bli "jämntjock från linningen och nedåt.

Det bästa sättet att rynka är att sy en eller två rynktrådar som du sedan drar åt. Antingen gör du det på maskin eller för hand. Jag brukar dra åt en liten bit i taget. Säg att 60 cm ska bli 20. Då markerar jag 60 cm, drar åt tråden för den sträckan tills den är 20, gör en knut. Sedan fördelar jag rynkorna och nålar fast det där det ska vara.
Jimipe är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 19:06.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons