Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Övriga forum > Fritt Forum
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2008-04-24, 11:19   #1
mariel mariel är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2003
Inlägg: 13
Rådjur och blommor

Rådjuren äter upp mina penseér på graven. Är det någon som vet vad man kan göra.Har precis för mej att det finns något som luktar som dom inte tycker om och som man kanske kan ha på ngn pinne eller något. Har petat ner plantorna nu och dom kommer ju igen med nya blommor och då vill jag vara förberedd.
mariel är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-04-24, 11:22   #2
Flia Flia är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2005
Inlägg: 843
Har för mig att det viskar nåt om stanniolpapper i mitt bakhuvud.
Flia är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-04-24, 11:42   #3
Bitte Bitte är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2003
Inlägg: 148
Jag hörde på tv att ofärgad skokräm skulle fungera bra, kleta på lite här och där... inte vet jag.
Bitte är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-04-24, 14:50   #4
lillalvan lillalvan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2005
Inlägg: 74
Rådjur vackra men ack så jobbiga.

Hej. Jag har också problem med rådjur. Vi bor liksom i skogskanten. Har försökt med olika metoder. De ääter ju upp ALLT. Även gula blommor som det sägs att de inte rör. Fick tips om färgade plastband. De rör sig ju i vinden. Men ack o ve. Det lärde de sig snabbt att det inte var något farligt. Sedan hängde vi upp CD- skivor. De rör sig ju nästan hela tiden. Men inte då. Sista rådet jag fått är något som heter " Råodör". Finns på plantagen. Fick råd av min farbror som själv har använt det, att jag skulle vänta med att kleta in det runt tomten, tills vi haft vår kusinträff. Han menar att det luktar inte gott. Men efter en tid så försvinner doften så att vi människor inte känner den. men rådjuren känner den. Djuren har ju som sagt känsligare luktsinne än vad vi har. Har beslutat att jag skall testa. VILL HA MINA BLOMMOR KVAR. Hälsningar Jenny Håkansson.
lillalvan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-04-24, 16:30   #5
JohannaSoreke JohannaSoreke är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2004
Inlägg: 714
Förra sommaren samlade min mamma här ur mina borstar när vi var på besök: Jag har en del om man säger så... Då känner rådjuren männskodoft, vilket de inte gillar. Jag vet inte hur hon sedan gjorde, men jag tror hon la en boll i typ nät från apelsin el dyl och la eller hängde nånstans.

Det finns ju medel man dränker in svampar i o hänger upp, men de luktar länge o illa!
Benmjöl? eller blodmjöl? var alternativ har jag för mig...

Weibulls säljer det.
JohannaSoreke är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-04-24, 17:03   #6
beasfarmor beasfarmor är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2006
Inlägg: 529
Har använt blodmjöl de senaste åren och ha fått ha mina penseer i fred... Brukar samtidigt som jag planterar strö lite på jorden. Luktar inget vidare men hjälper som sagt!
Benmjöl däremot använder jag som gödning för bl a klematisar.
beasfarmor är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-04-24, 18:34   #7
Rutis Rutis är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2005
Inlägg: 433
Jag kör råodör, superbra! Man måste bara komma ihåg att fylla på med lagom mellanrum.
Rutis är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-04-24, 19:40   #8
Wilma-Sally Wilma-Sally är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2005
Inlägg: 35
Jag ger hundhår till min moster som har problem med rådjur. Hon lägger det i nät och hänger lite varstans på buskar i trädgården och hon säger att hon nu är kvitt rådjursproblemen.
Wilma-Sally är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-04-24, 19:43   #9
mariel mariel är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2003
Inlägg: 13
tack för tipsen

Tusen tack för lite tips. Ska åka till Plantagen och köpa "råodör" och jag ska också strö ut lite blodmjöl, som jag har.
mariel är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-04-26, 14:48   #10
lillalvan lillalvan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2005
Inlägg: 74
Många fina tips.

Vad mycket fina tips det kommit.
Men tyvär är jag nog hänvisad till råodör. Vi har många hundar runt omkring + en egen. Men det skrämmer tyvär inte rådjuren. Inte heller människor. Vi kan komma ganska nära dem innan de ger sig iväg. Så råodör är sista chansen för oss. Hoppas att de andra tipsen hjälper er alla.
Hälsningar Jenny Håkansson
lillalvan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-04-27, 21:04   #11
HeleneB HeleneB är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2006
Inlägg: 617
Jag har hittat ett recept som ni kan prova.

1 kg blodmjöl i 10 liter vatten tillsätt 1,5 dl ammoniak. Doppa oasiskuber/tygtrasor i denna blandning och trä upp på pinnar eller häng i buskar o träd. Upprepa efter regn.

Lycka till!
HeleneB är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-04-28, 06:41   #12
avsl0203 avsl0203 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2006
Inlägg: 1 918
Om du kan tänka dig att sätta några lökar så är mitt tips att du planterar Allium. Deras blad luktar för rådjuren urk och de vill inte gå dit har jag läst. Jag har Allium i min trädgård vilket gör att mina tulpaner fått vara i fred.
avsl0203 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-04-28, 07:10   #13
Rutis Rutis är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2005
Inlägg: 433
En sak som är bra med råodör är att man inte måste vakta så fort det regnar och fylla på. Och jag tycker en burk är väldigt dryg.
Rutis är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-05-01, 13:59   #14
Swinggirl Swinggirl är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2007
Inlägg: 18
Har du hundar så ska du nog inte använda blodmjöl eller benmjöl, för då kommer hundarna att gräva i rabatterna. Det gjorde min hund, tyckte det luktade underbart! Hon grävde upp varenda rabatt!
Swinggirl är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-05-01, 16:55   #15
avslutad081031 avslutad081031 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2006
Inlägg: 766
Men har man hund så brukar man väl inte ha problem med rådjur? Sedan vi skaffade hund (för snart sju år sedan) har rådjuren lämnat våra tulpaner i fred. Grannens blir dock jämnade med marken.

De har lagt om sin rutt såpass att de inte ens gick in på tomten när vi var på semester. Det hör förståss till saken att vår äldsta hund är en tax...


Annars har jag, som flera sagt tidigare, hört att blodmjöl skall fungera bra. Att hänga saker i trädgården som skall skrämmas, eller att sätta upp små nät och liknande förstör ju lite av den fina rabatten som man försökt ta fram - eller hur?
avslutad081031 är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 01:57.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons