Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler
Gammal 2014-09-26, 11:11   #1
pgh1973 pgh1973 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2013
Inlägg: 21
220/380v?

Är det möjligt att byta motor på en industrimaskin som har 380V till en annan motor med 220V istället? Hur funkar symaskinen då? Känns som det är lättare än att dra in 380V i huset.

//Pär
pgh1973 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-09-26, 21:00   #2
EsNadisys EsNadisys är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2012
Inlägg: 564
Hej!

Jag skulle tro att 380v är det maximala voltaget man kan utsätta motorn för,annars i hemmen i Sverige har du bara 220v och motorn funkar på den också.

MVH
EsNadisys är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-09-26, 23:28   #3
zorloni zorloni är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jul 2014
Inlägg: 104
Citat:
pgh1973 skrev: Visa inlägg
Är det möjligt att byta motor på en industrimaskin som har 380V till en annan motor med 220V istället? Hur funkar symaskinen då? Känns som det är lättare än att dra in 380V i huset.

//Pär
Du kan hänga på en kondensator på trefasmotorn (numera heter det 400V och 230V) för att få den att gå på 230. Men då behöver du en elektriker om du inte är hajj på el...

Alternativet är en ny motor, antingen kopplingsmotor (liknande den som sitter på) eller en servomotor (som är tystare, har inställningsbar hastighet och drar mindre el).
zorloni är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-09-28, 15:12   #4
Dagmar Dagmar är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: mar 2012
Inlägg: 22
Smile

Citat:
pgh1973 skrev: Visa inlägg
Är det möjligt att byta motor på en industrimaskin som har 380V till en annan motor med 220V istället? Hur funkar symaskinen då? Känns som det är lättare än att dra in 380V i huset.

//Pär
Hej! Jag har kondensator på flera maskiner, dem monterade symaskinsförsäljaren! På skinnmaskinen gik kondensatorn sönder, till den har jag en 10 mg sladd som går till Spisuttag i köket!
Dagmar är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-09-29, 08:48   #5
Dahlia Dahlia är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2005
Inlägg: 4 350
Du kan anlita en elektriker för att dra en trefaskabel, till propparna för spisen.
Så har jag till min Industrimaskin, min maskin har nu en egen kontakt
Dahlia är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-09-30, 08:26   #6
klas klas är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jun 2012
Inlägg: 49
Ja det kan du det är ganska enkelt, skruva bort den gamla motorn, köp en ny servomotor (så blir den riktigt tyst, stark, med bra kontroll), sedan skruvar du på den med vagnsbult, eller fransk skruv, gärna med ngt vibrationsdämpande emellan, köper en rem som passar på tex biltema, (kilrem). Sedan är det klart, har du en gammal metall maskin har du nu en ideal kombination, av en tyst effektiv motor, och en maskin i kvalitetsmaterial.

Jag kan verkligen rekommendera det.
klas är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg Sök i detta ämne
Sök i detta ämne:

Avancerad sökning
Visningsalternativ Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 00:14.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons