Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Symaskiner > Allmänt om symaskiner

Notiser

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2005-11-14, 11:06   #31
Hellebelle Hellebelle är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jun 2005
Inlägg: 350
Aha, de kunde hon väl ha sagt till mig me...fast jag var ju ute efter en annan overlock än va dom hade på mässan så då sa hon att jag skulle komma in till hennes butik i stället där det finns mer att välja på. Men trodde 'ndå jag skulle få 2000 för den i butiken..jaja missförstånd...
Hellebelle är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-11-14, 19:47   #32
nettan2 nettan2 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2005
Inlägg: 87
Du kan väl kolla in vårsymässan först innan du bestämmer dig. Då hinner du kolla runt och sen kanske göra ett bra pris. Lycka till!
nettan2 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-11-16, 10:56   #33
Hellebelle Hellebelle är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jun 2005
Inlägg: 350
Smile

Aha när är vårsymässan? och är det en stor symaskinsmässa då så man verkligen får gå runt och välja och vraka bland olika maskiner?

Hehe jag var förrästen till Bäckebols symaskiner i går och kollade på babylock overlocken som trär sig nästan själv. Dom skulle ha 10.000 för den och den kostade igentligen runt 11.000:- Och det var för den vanliga 4-trådiga overlocken. Ser inte ut som jag får den så jäkla mycke billigare än 8000:- men jag fattar inte att hon som köpt den på en mässa för 2 år sedan fick den för 5000:- det var ju en sån som trär sig själv, vanlig overlock vad jag uppfattade.
Hellebelle är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-11-16, 11:52   #34
Avslutat medlemskap Avslutat medlemskap är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jul 2004
Inlägg: 1 418
5300 var ett kanonpris, men det är ju också några år sedan! Så billigt får du den kanppast idag, mässa eller inte!
Syfestivalen i Göteborg är i mitten av mars. Minns inte vilken helg, men tror det var runt 10:e.
Där fannd en del maskiner förra året, men inte det där jätteurvalet du önskar dig. Förhoppningsvis finns det i alla fall folk i montrarna som kan berätta om det som inte finns med. Förhoppningsvis säger jag, för jag blev inte imponerad förra gången! Jag kom dit och var nyfiken på en av Singers toppmaskiner (inte overlock) och den fanns inte ens där. Och ingen visste något direkt om den. Urdåligt tycker jag!
Avslutat medlemskap är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-11-16, 12:18   #35
Hellebelle Hellebelle är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jun 2005
Inlägg: 350
Ok, tack för infon!
Hellebelle är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-11-17, 14:38   #36
Avslutat medlemskap Avslutat medlemskap är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jul 2004
Inlägg: 1 418
Jag satt och sydde en del igår, och då tänkte jag på dig, Helle. Min Singer som är likadan som din syr bara så himla bra!!
Jag har inte haft något att jämföra med direkt förut, men nu när jag sett lite mer måste jag säga att den verkligen är kanonbra. Jag tycker alltså att det är synd att du inte ska ha full funktion på din, nu när du faktiskt har en bra maskin.
Om det verkligen är något fel på den bör man ju upptäcka det om du lämnar in den. Om det inte är något fel kanske du kan få en liten lektion på den för att se vad som blir tokigt. T.ex. om trådspänningen är alldeles fel (då kan man få överhoppade stygn och andra konstigheter) eller om det är någon liten detalj i trädningen som går på tok. (Nålen antar jag att du bytt om det är så att du misstänker att den kan ha blivit böjd)
Här finns ett noggrannare diagram för trädning än du har i instrukltionsboken: http://www.singerco.com/pdf/14SH654_threading.pdf

Du pratar en del om garantin som anser är kvar, men jag tror inte du hade 5 års garanti på arbete, utan det gällde nog delar. Den gäller i så fall överallt. Kolla dina grantivillkor! Du bör kunna lämna in den på vilken Singer-verkstad som helst, om det inte står något annat i dina villkor.

Jag säger bara det här för att jag tycker det är så synd om du ska ha en jättebra maskin som du inte kan använda som du tänkt. För att byta kommer ju att kosta en del, det kan man inte komma ifrån!
Avslutat medlemskap är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-11-17, 15:04   #37
Hellebelle Hellebelle är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jun 2005
Inlägg: 350
Hej Åsa!

Va snäll du är som vill hjälpa mig!

Men hur tycker du att din är att trä? Kommer inte ihåg om du sa att din var lite annorlunda just på den grejen. Såg nu på min instruktionsbok exakt vilken maskin jag har: Singer ultralock modell: 14SH654.

På min så kan man ju ta bort friarmen men sen är det ju en kloss eller va man ska säga som sitter för där man ska trä allra längst in vid griparögat/griparspetsen tror jag det heter.

Tänkte på det att det är synd att man inte ytnyttjar alla funktioner på maskinen för att man inte förstår sig på den och för att den vill krångla vart enda gång man syr på den. man ger ju upp då. Låter den bara stå där och samla damm.

Tror att det är något med trådspänningen. Den kan sy perfekt i ett plagg men konstigt nog även fast man syr i samma plagg och samma tyg så helt plötsligt efter ett tag så börjar den krångla genom att den inte syr ihop raksömmen ordentligen exempelvis och resten av trådarna blir lösa osv sen så går tråden av. Dags att trä den igen och så sitter man där och joxar hur länge som helst och blir aldrig klar me något plagg man syr.

Ang. garantin så tror jag att du har rätt. Det var 2 års garanti som gällde utan att jag skulle behöva betela någonting när jag lämnade in den men nu när jag är inne på det 3:e året så skulle det vara garanti på någon del och resten för jag betala. Kommer inte ihåg riktigt vadom som sagt det sa.

Jag ska gå in på den där länken och titta! Tack så mycket!
Hellebelle är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-11-17, 15:52   #38
Avslutat medlemskap Avslutat medlemskap är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jul 2004
Inlägg: 1 418
Visst är den lite knixig att trä, men inte jättebesvärlig när man väl fått kläm på det. Det enda som är lite knixigt är nedre griparen, men den har jag också fått kläm på nu, utan att ta bort kåpan. I början tog jag bort kåpan. När man tagit bort så det blivit friarm syns en skruv där den kåpaa satt, om jag inte minns fel. Undrar om det inte är en skruv till till vänster också (när man tittar på maskinen från sidan). Men följer man tipsen å länken jag skickade behöver man inte ta bort kåpan. Man får dit tråden ändå, med hjälp an pincett.

Nålsögonen är mitt enda bekymemr nu för tiden! Men det brukar ordna sig efter ett par försök och pincett i högsta hugg!

Det låter onekligen som ett trådspänningsproblem. Det räcker ju med att trådsänningen i nålen strular, så går hela sömmen åt skogen.

En symaskinsverkstad bör kunna hjälpa dig att kolla vad som ev är fel. Och kanske också visa det där "magiska handgreppet" som finns ibland för att det ska bli rätt! Även om det kommer att kosta dig några hundringar, är det ju bra mycket mindre än ett maskinbyte! Och en fungerande maskin torde vara lättare att sälja än en som inte funkar om man ändå vill byta!
Avslutat medlemskap är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg Sök i detta ämne
Sök i detta ämne:

Avancerad sökning
Visningsalternativ Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 12:46.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons