Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Symaskiner > Bassymaskiner
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Notiser

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betyg: Betyg för ämne: 5.00 i medelbetyg (2 röster). Visningsalternativ
Gammal 2013-08-10, 22:55   #1
Jämtlandstös Jämtlandstös är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2013
Inlägg: 28
Problem med att sy med Güterman extra stark

Jag ska laga och sy nya sömmar i några vardmalsplagg och tänkte använda Gytermans extra starka tråd. Problemet är att det verkar som att den tjockare tråden går att det liksom går himla mycket trögare, det vill kärva och det trasslar sig i det tyget och nålen fastnar. Jag har en HQ 2000.
Ska jag lätta på övertrådsspänningen eller både över och under? Hur mycket ska jag lätta i så fall.
Några andra tips på varför det blir så här. Får jag inte till det får det bli den vanliga tunnare tråden men jag tänkte att eftersom det är jaktkläder som kommer att slitas en del så var det lika bra att göra riktigt från början, särskilt med sömmarna som jag tänkte sy helt nya, då blir det till att sprätta lös sömsmån, sy sömmen och sy fast sömsmånen igen...

/Sara
Jämtlandstös är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-08-11, 09:38   #2
Joppen Joppen är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2012
Inlägg: 164
Om maskinen syr bra med tunn tråd är det förmodligen avståndet mellan griparen och medbringaren som är för litet så att den tjockare tråden inte kan passera som den skall.
Om alla andra inställningar är OK kan du ändra passageavståndet genom att lossa låsskruvarna till de tre fästena för griparlocket och justera lockets avstånd till griparen. Har du inte tillgång till Husqvarnas speciella inställningsdon så tänk på att det är skillnaden mellan trådarnas grovlek du skall ändra. Inte mer!
Joppen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-08-11, 12:59   #3
kanvas kanvas är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2011
Inlägg: 299
Börja med att ställa in undertrådsspänningen. Sy ett en rad teststygn i det materialet du ska sy i, utvärdera stygnen och anpassa övertrådsspänningen.


Lathund för trådspänning.


I själva verket är inte gütermanns extra stark särskilt tjockare än vanlig sytråd...
kanvas är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-08-12, 16:55   #4
Jämtlandstös Jämtlandstös är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2013
Inlägg: 28
Nu fick jag till det, jag tror det var en kombination av att trådspänningen var fel samt att griparen eller vad den grejen heter som man sätter fast undertrådsspolhållaren (?) i var osynkad med nålen. Skruvade upp och flyttade den lite, sen funkade det. Trådspänningen fick jag till efter några försök.
Tack för hjälpen!!

Förresten, ni kanske vet. Pressarfotstryck, kan man justera det på HQ 2000. Har hittat nån skruv i anslutning till fjädern som spänner ner pressarfoten (innanför luckan där man kan smörja maskinen ovan nålen) men vet inte om det är där man ska skruva, hittade inget i manualen om det. Jag har ju såklart varit där och skruvat eftersom man lär sig bra på att pilla och peta men jag vet inte om jag kunde märka nån direkt skillnad. Däremot gick det att "klicka"/vrida själva grejen som skruven satt på och då klickade det till och det blev nästan inget tryck alls. Lyckades lite svettig få tillbaka allt som det var från början och sen nöjde jag mig med det.

Hoppas ni fattar vad jag menar då jag inte alls vet vad grejerna heter på riktigt.

Sara
Jämtlandstös är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 19:11.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons