Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Tekniker > Maskinbroderi

Notiser

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2008-10-19, 19:35   #1
Grannen Grannen är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2008
Inlägg: 25
Unhappy Begrenset med ord i Embird??

Hei. Jeg forsøker å brodere ut et lite dikt jeg har. Når jeg går inn i Embird for å lage tekst får jeg laget ca to linjer. Når jeg lager andre linje forsvinner ikke tekstfeltet etter at jeg har trykket ok og det virker som hele programmet hengher seg opp. Uansett hvilken knapp jeg trykker på "plinger" det bare og jeg får ikke krysset vekk tekstfeltet eller byttet tekst. Jeg må stenge ned hele Emird via Ctrl+Alt+Del.....Er det begrenset hvor mange ord man kan ha i en ramme? Tipper dette skjer etter 10 ord.
Hva kan være feil?
Grannen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-10-19, 19:53   #2
Sotis Sotis är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jul 2007
Inlägg: 1 332
Färdiga alfabet eller Font Engine?
Version?

Funkar fint för mig med färdiga alfabet i 2008, build 8.3

Skrev just in 10 rader med totalt cirka 50 ord
Sotis är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-10-19, 20:01   #3
MonicaBoberg MonicaBoberg är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2004
Inlägg: 362
Jag testade med en liten fin dikt:

Små små ord av kärlek
sagda varje dag
sprida uti hemmet
solsken och behag

Jag gjorde den med "Insert Text" (Infoga text).
Skrev precis som du ser ovanför (men med a istället för å och &#228.

Valde 30 mm för bokstaven A och 15 i mellanrum. Det fungerade alldeles utmärkt. Den blev lite över 40 cm bred.

Testa även i FontEngine men jag har inte köpt den så alla bokstäver kom inte med men det är ändå fyra rader och inga problem att skapa.

Så testade jag att göra texten 60 mm, då blev raderna kapade men fortfarande inga problem att skapa dem. Programmet låste sig inte.

Kan du förklara mer exakt vad det är du gör, vilka knappar du trycker på.


Monica
MonicaBoberg är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-10-19, 20:29   #4
Grannen Grannen är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2008
Inlägg: 25
Jeg trykker på Insert text og velger letter 22 og skriver: "To vakre hender fyller mine". TRykker så ok. Det dukker opp et vindu der det står Compiling files som etterhvert forsvinner og teksten kommer opp i rammen. Så skal jeg lage neste linje i diktet og går igjen på Insert text og skriver neste linje: " Et lite hode mot mitt bryst" Så trykker jeg ok og igjen dukker viduet med teksten Compiling files opp. Når dette vinduet forsvinner står "insert text" vinduet fortsatt der - med teksten " Etlite hode...." Når jge klikker i rammen forsvinner viduet "insert text". Når jeg så skal skrive inn tredje linje og trykker på "Insert text" knappet dukker viduet opp igjen, men nå fungerer ingenting. Det kommer bare sånn Windows-pling uansett hva jeg gjør og jeg får ikke fjernet den andre tekstlinjen. Vinduet kan nå heller ikke lukkes og jeg må trykke ctrl+alt+del og skru av hele Embird. Gjør jeg det hele galt? Kan diktet skrives inn hele på en gang? Hvordan skifter jeg i såfall linje?
*nybegynner*
Grannen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-10-19, 20:44   #5
MonicaBoberg MonicaBoberg är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2004
Inlägg: 362
Jag har inga problem att skapa text flera gånger efter varandra som du beskriver.

Men du kan skriva hela din text på en gång.

När fönstret öppnats så ser du till höger om den rutan du skriver texten i några ikoner. Klicka på den andra från vänster, ser ut som en papper med text. Nu öppnas en liten ruta. Skriv din text här och gör radbyten där de skall vara. Klicka OK.

Innan du får in texten i Editor måste du klicka OK eller avbryt i alla rutor som komer upp.

Monica
MonicaBoberg är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-10-19, 20:50   #6
Grannen Grannen är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2008
Inlägg: 25
Hmmm...snillt at du forsøker å hjelpe meg...men jeg finner ikke knappen du mener. Er den i Insert text bildet? I feltet der jeg skriver teksten finns ingen knapper ved siden. Jeg har tre mapper på toppen "Insert, Properties og Layout". Jeg står i den første. Er det rett?
Jeg har en versjon fra 2003.
Grannen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-10-19, 21:00   #7
MonicaBoberg MonicaBoberg är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2004
Inlägg: 362
Ja du skall vara i den första fliken. Titta allra längst ner till höger. Precis ovanför Hjälp-knappen finns fyra ikoner.

Den vänstra skapar alla tecken på en gång. Den andra är den du skall klicka på för att skriva på flera rader eller vertikalt. Den tredje är för att skapa almanackor och den fjärde skapar urtavlor.

Embird 2003 är en mycket gammal version och jag tror inte du har alla eller ens någon av dessa knappar. Kanske dags att uppgradera

Jag minns att det vara problem med att skapa text flera gånger efter varandra som du försökt i äldre versioner av Embird, men det var nog bara i Studio. Man var tvungen att vänta lite eller greja lite med brodyren man hade framme innan det gick att skapa ny text utan problem. Testa med att vänta en minut så kanske det fungerar.

Monica
MonicaBoberg är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-10-19, 21:06   #8
Grannen Grannen är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2008
Inlägg: 25
Ok Takk skal du ha. Jeg har ingen av de knappene du mener. Da skal jeg prøve å vente litt mellom linjene. Jeg vet versjonen er gammel, men jeg fikk den av min tante - og tenkte den rakk for meg som var nybegynner...men man blir jo aldri noe mer enn nybegynner om utstyret er så gammelt at det det dreper all arbeidsglede. Skal vurdere å kjøpe nyere vesjon. Må man forresten kjøpe helt ny versjon? eller kan man kjøpe en oppgraderinge av den jeg har?
Grannen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-10-19, 23:56   #9
MonicaBoberg MonicaBoberg är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2004
Inlägg: 362
Ja du kan uppgradera till den nyaste. Från 2003 till 2008 kostar det $45. Man måste ange samma namn när man uppgraderar som när man köpte programmet så om det inte är i ditt namn kan inte du göra det utan din "tante" (faster, moster?) måste göra det om det är hon som köpt det från början.

Längst upp i den blå listen står det namn som programmet är registrerat för.

Tänk på att även om man får lov att installera Embird på flera datorer får man bara ha ett av programmen igång. Om ni båda använder det är det bäst att du köper ditt eget. Det kostar $144 och uppgradering därefter kostar endast $15 (hittills i alla fall).

Monica
MonicaBoberg är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-10-20, 13:22   #10
Grannen Grannen är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2008
Inlägg: 25
Hei. Takk for informasjonen. Min tante (moster) Har gitt seg med brodering og solgt sin broderimaskin for noen år siden. Hun og syslar bare med søm av klær. Derfor fikk jeg hennes program og broderitråd sammen med masse forskjellig underlag. Passer jo bra for en nybegynner. Håper ikke det er galt?

Senast redigerad av Grannen den 2008-10-20 klockan 13:28.
Grannen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-10-20, 16:26   #11
MonicaBoberg MonicaBoberg är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2004
Inlägg: 362
Embird teamet vill nog att man skall köpa sin egen registrering och det är väl det mest riktiga i denna digitala värld.

Men om det ändå bara är du som kommer använda det så tycker inte jag det har någon betydelse så länge det är som privatperson du använder det.

Skulle du vilja sälja saker är det en annan sak.

Som jag sa tidigare så måste din mosters namn stå som den registrerade. När man skriver ut dokument står namnet även här.

Om du skall köpa till plug-in program så tycker jag du skall ta dig en funderare. Vill du senare ha din egen måste du ju köpa alla dessa delar en gång till, då kan det kännas dyrt.

Monica
MonicaBoberg är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg Sök i detta ämne
Sök i detta ämne:

Avancerad sökning
Visningsalternativ Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 01:39.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons