Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler
Gammal 2008-09-03, 12:13   #1
aaaaaa aaaaaa är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2006
Inlägg: 447
Thumbs up Så nöjd med Fabric Shack

Beställte from Fabric Shack i onsdags,sen var det lite mailende fram och tillbaka (därför att något av tyget hade tagit slut). De skickade det i fredags (fick email) och tyget kom i dag!!!! Yabadaduuuu !!!
aaaaaa är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-09-07, 17:08   #2
avanas27 avanas27 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2006
Inlägg: 39
vad är det för adress till Fabric Shack ? vad har dom för sorts tyger

katarina
avanas27 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-09-07, 17:24   #3
avslutad081031 avslutad081031 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2006
Inlägg: 766
www.fabricshack.com

Bästa kvilttygerna som finns! Från $1.98 till $8.98 per yard (0.91 m).

Tänk på att frakten går på ca 12 dollar och att summan inte får vara mer än motsvarande 300 svenska kronor för att undvika tull. Det innebär att det inte skall kosta mer än $46 totalt. Man får ändå rätt mycket tyg för $30 där!!!

Har också handlat många gånger där och är mycket nöjd.
avslutad081031 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-09-08, 09:52   #4
aaaaaa aaaaaa är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2006
Inlägg: 447
Jag tror ju inte priset har något att göra med tullen för jag handlade för 112 $ och det slank igenom, de skickade det i 2 paket, för som jag forståt det så går det 9 yard ned i varje brevpaket och jag kunna ju inte stoppa så jag köpte 18 yard
aaaaaa är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-09-08, 15:13   #5
avslutad081031 avslutad081031 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2006
Inlägg: 766
Nej, det har inte med priset att göra direkt. Men posten gör stickprovskontroller och har man då handlat för över 300 så blir det nog till att tulla.
avslutad081031 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-09-08, 15:28   #6
Sophia Sophia är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jun 2006
Inlägg: 587
... och ibland står det något värde på paketet men trots det får man ibland inkomma med underlag för förtullningen. Det hände mig häromdagen. Jag vet inte vad som stod på paketet för jag har inte hämtat ut det ännu men det brukar stå 28 dollar eller något sådant trots att värdet brukar vara det dubbla eller mer än det.
Sophia är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-09-08, 15:40   #7
Sophia Sophia är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jun 2006
Inlägg: 587
För övrigt så har jag pratat med Tullverket om vad reglerna säger. Moms ska betalas från första kronan. Tull, däremot, slipper man om värdet är under 300 kronor. Det finns alltså ingen som helst garanti att man slipper betala extra när paketet kommer in i Sverige bara för att man håller sig under 300-kronorsgränsen.
Sophia är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-09-08, 15:47   #8
avslutad081031 avslutad081031 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2006
Inlägg: 766
Garantier finns det få när man har med myndigheter att göra. Av någon anledning så släpper ju posten paketet om värdet är under 300 sek. Antagligen får de inte ta but sina 100 kronor som de ju tar ut om de "tar" ett tullpliktigt paket och då gör de inget åt det... det är bara en gissning.

Momsen kan man ju betala via tullen utan att gå via posten.
avslutad081031 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-09-08, 15:58   #9
Sophia Sophia är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jun 2006
Inlägg: 587
Aha, det skulle ju förklara varför de slinker igenom.
Sophia är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-09-11, 22:17   #10
avslutad081031 avslutad081031 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2006
Inlägg: 766
Nu blev jag stickprovskontrollerad... IGEN!!! Grrrr, det gör ju att brevet blir försenat ytterligaren en vecka. Dessutom var jag irriterad nog att ifrågasätta om kontrollen verkligen var baserad på stickprov. Jag gissar att jag får problem med det eftersom SAMTLIGA mina tygbeställningar har fastnat hos posten sedan den gång jag bråkade. Suck!
avslutad081031 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-09-12, 06:04   #11
Sophia Sophia är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jun 2006
Inlägg: 587
De kanske har satt in extra resurser just nu men lite konstigt är det ändå. Jag tycker att det går i perioder hur mycket som fastnar och inte.

Jag har på kort tid beställt tre omgångar med från USA. Ett fastnade trots att det var märkt med en ganska låg, för låg, summa. Ett kom igenom trots att det var märkt med hög, och korrekt, summa. Ett väntar jag på. Eftersom det ännu inte har kommit har det förmodligen fastnat i kontrollen. Det är gissningsvis märkt med låg, och korrekt, summa men jag kommer ändå att få tulla och momsa in det.

Jag vet inte om det finns något mönster i vilka paket som fastnar.
Sophia är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-09-12, 07:35   #12
Ploppan Ploppan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2005
Inlägg: 447
Jooo alltså, momsen ska alltid betalas såsom tidigare nämnts. Det är i regel INTE tullavgiften (olika procentsatser) som gör att paketet blir dyrt utan momsen + postens expeditionsavigft om 100:- från USA. Jag kan förstå och tycka att det är logiskt att betala moms för leverans in till EU MEN jag kan inte fatta varför posten ska ha 100:- i speditionsavgift???!!
Frakten fram till min dörr har jag ju redan betalat i samma veva som jag beställer en vara. Jag betlar ju inte frakt fram till Sveriges gräns med komplettering till Posten. Särskilt om jag dessutom får leverans med DHL eller Schenker.

Så den här regeln om 300:- gäller bara tullvärdet och det är ju ganska försumbart i sammanhanget. Däremot tycker jag att summan fungerar lite som en första kontroll hurvida man ska titta lite närmre på paketet, om det inte fastnar i stickprovskontroll förstås. Jag hade ett korrekt deklarerat paket under 300:- som fastnad för momsinbetalning MEN de hade också lagt till tullavgift trots att paketet var tullfritt. Nu orkade jag dock inte bråka om 27:- som de tagit ut för mycket så jag betalade momsen + speditionsavgiften vilket ju var den stora kostnaden. Ville bara säga att jag dock hade rätt att överklaga fakturan men vem vet när jag då hade fått mina varor???

Annars är det ju att handla inom EU som är det smidigaste. Då behöver man inte fundera på varken moms eller tullavgifter. Ytterligare ett alternativ är att handla på typ Ebay av privatpersoner. Enligt min erfarenhet fastnar sådana paket ytterst sällan. Troligtvis därför att avsändaren är en privatperson och inte ett företag. Då har jag ändå valt samma fraktsätt både från företag och privatpersoner, d.v.s. flat rate envelope för c:a $12 så det kan inte vara försändelsens utseende man går på där.
Ploppan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-09-12, 08:23   #13
Sophia Sophia är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jun 2006
Inlägg: 587
Precis. Vem orkar bråka för några kronor när det är momsen och avgifter som är den stora pengen? Jag blev debiterad fel tullsats en gång men det var inte det som blev dyrt utan momsen.

Jag tror att posten tar betalt för att de räknar ut och förmedlar momsen och tullavgiften, inte för att frakta paketet hem till dig men jag vet inte. Det vore intressant att kolla upp.

Jag håller med om att handla inom EU är det smidigaste men ibland finns ju bara grejerna i USA. Vissa saker är ju ändå billigare även om man åker på att tulla och momsa. Man får räkna på det innan man beställer.

Jag undrar verkligen vad som gör att vissa paket fastnar och vissa inte för precis som Ploppan skriver syns det inte utanpå vid första anblick. Man måste läsa avsändaren för att se skillnaden mellan privatperson och företag. De gör völ stickprov. Egentligen skulle de nog gå igenom allt som kommer men de har knappast tid till det.
Sophia är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-09-12, 08:47   #14
Ploppan Ploppan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2005
Inlägg: 447
Tycker det känns som om fler paket gick igenom när dollarn föll i värde gentemot svenska kronan. Antagligen började paketen flöda in i Sverige + semestertider gjorde nog att färre paket kontrollerades.
Ploppan är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg Sök i detta ämne
Sök i detta ämne:

Avancerad sökning
Visningsalternativ Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 05:53.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons