Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Allmänt forum

Notiser

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2015-09-17, 15:23   #1
Spader-Dam Spader-Dam är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2011
Inlägg: 165
Smile Nåldyna eller icke nåldyna, det är frågan.

Hallåj alla syglada!

Det har varit så tyst på Sysidan den närmsta tiden så tyckte jag kunde skriva en liten tråd som det kan va enkelt skriva i. En liten sak jag har funderat på medans man har sytt är, hur många av er använder nåldynor? Har ni gjort den själv eller är den köpt. Har ni en skål för nålarna eller kör ni bara med nålasken?

Själv så har jag mina nålar i en ask när jag förvarar dom men medans jag syr har jag en sån där magnetisk nåldyna från Bibbi. Har även en liten nåldåna jag gjorde själv som jag kan sätta på handleden så att nålarna är nära till hands.
Spader-Dam är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2015-09-17, 16:11   #2
ulindh ulindh är inte uppkopplad
admin
 
Medlem sedan: sep 2003
Inlägg: 792
Jag har både en stor nåldyna som jag gjort av gamla slipsar, finns i mitt album någonstans och en nåldyna med magnet. Jag använder båda men tycker nåldynan är bättre när man ska nåla tyget då det är lättare att få nålarna en och en, från magnetdynan kommer alltid fler med. Däremot när jag syr och ska ta bort nålarna tycker jag det är lättare att lägga dem på magnetdynan.

En handledsdyna har jag inte men det tycker jag verkar väldigt praktiskt, kanske det är dags att sy sig en?
ulindh är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2015-09-17, 16:38   #3
Flia Flia är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2005
Inlägg: 844
Min symaskin står på ett sånt där sittunderlag i skumgummi, för att dämpa vibrationerna i bordet (maskinen är gammal).
Jag sätter nålarna i den.
Flia är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2015-09-17, 18:02   #4
Semester Semester är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jul 2004
Inlägg: 55
Det är en fin fråga ...
Jag har själv en hel del pincushions, som ofta gav mig flickvänner.
Jag själv sy eller brodera också mycket vanligt nåldyna.
Jag tror att de är bara underbart, även som dekoration ...
i alla fall har jag en magnetisk pad också på symaskinen.
Semester är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2015-09-18, 07:27   #5
MrsLindh MrsLindh är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2011
Inlägg: 118
Har en nåldyna som sitter fast på sidan av mina maskiner med hjälp av kardborreband. När den har blivit full tar jag enkelt bort den och går till mitt klippbord där jag har den stora nåldynan och flyttar över. Fungerar kalas för mig.
MrsLindh är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2015-09-18, 10:01   #6
Fluur Fluur är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2005
Inlägg: 105
Här är det basic. Jag använder en vacker gammal plåtask som innehållit mintpastiller. När det är nåldags står burken på golvet bredvid tygdelarna som ska nålas, och locket bredvid symaskinen så att jag har någonstans att lägga ur nålarna när jag syr.

Men jag behöver en nåldyna till synålarna. Jag väntar bara på att den rätta modellen ska dyka upp antingen på loppis eller i mitt huvud så att jag kan tillverka den.
Fluur är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2015-09-18, 18:03   #7
Pendlaren Pendlaren är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2010
Inlägg: 410
Jag har sytt mig flera sk "nåldyna på en platta med vidhängande liten skräpsamlar-påse" om ni sett sådana. Jag har en vid varje symaskin. Plattan har antiglidskydd under och nåldynan är fylld av fågelsand, så allt ligger bra på plats medan man syr, samt att nålarna hålls rena o skarpa. I påsen slänger jag trådändar o skräp mm under arbetets gång.

Men jag har också några nåldynor med magneter, som jag använder när jag nålar de olika arbetena på arbetsbordet.

Men ett ovärderligt redskap är att ha en magnet på teleskopstång. Med den fångar jag nog upp de flesta av alla knappnålar jag tappar på golvet medan jag pysslar o fumlar....
Pendlaren är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2015-09-19, 13:43   #8
suskal suskal är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: mar 2009
Inlägg: 627
Citat:
Pendlaren skrev: Visa inlägg
Jag har sytt mig flera sk "nåldyna på en platta med vidhängande liten skräpsamlar-påse" om ni sett sådana. Jag har en vid varje symaskin. Plattan har antiglidskydd under och nåldynan är fylld av fågelsand, så allt ligger bra på plats medan man syr, samt att nålarna hålls rena o skarpa. I påsen slänger jag trådändar o skräp mm under arbetets gång.
Låter intressant, men jag förstår inte riktigt hur den ser ut. Kan du visa en bild?
suskal är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2015-09-19, 13:59   #9
Bir Bir är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: mar 2009
Inlägg: 423
Även jag har en med "platta och skräppåse", många sydde sådana för något år sedan. Jag fuskade och köpte min på någon symässa. Den har jag sidanom symaskinen när jag syr. När jag klipper till har jag nålarna i en ask med nåldyna på locket, inget avancerat.
Båda syns nere i hörnan på bilden av mitt syrum, med överskriften systol.
Bir är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2015-09-19, 14:43   #10
PernillaFe PernillaFe är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2010
Inlägg: 40
Jag har en virkad prinsesstårta som jag fick av en kollega för några år sedan. Där förvarar jag mina bästa nålar, de är tunna med glasknopp och en spets som är "rundat vass" om ni fattar. De är väl en 20-25 år gamla minst och dem lånar jag ogärna ut. (Har försökt hitta fler såna och gärna lite längre men lyckas inte, alla är liksom spetsigt vassa och skadar fibrerna i tyget om man sätter nålen fel.)
PernillaFe är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2015-09-19, 16:26   #11
Smirk Smirk är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2005
Inlägg: 21
Jag har en nåldyna som är en tvättsvamp (den påminner om oasis, sådant där man använder till blomsterarrangemang), mycket praktisk. Sedan har jag en oval-magnet-sak/plastpuck.

Extra tunna synålarna bor i sin originalask.

Blev nyfiken på min tvättsvamp så jag googlade lite och det är nog en "fläcksuddare".
Smirk är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2015-09-19, 16:30   #12
Pendlaren Pendlaren är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2010
Inlägg: 410
Citat:
suskal skrev: Visa inlägg
Låter intressant, men jag förstår inte riktigt hur den ser ut. Kan du visa en bild?
Här är alla fyra på rad. Jag köpte mönster med tillbehör till den första hos Tyger och Ting i Burseryd.(Det finns olika varianter på nätet också: "pin cusion with scrap bag")
Bifogade bilder
 
Pendlaren är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2015-09-21, 00:32   #13
Gumpan58 Gumpan58 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2007
Inlägg: 2 459
Jag har nåldyna på min handled samt en nåldyna som
jag tovat och broderat som hänger på min maskin.
Min symaskin har jag på en lutande sittdyna
(tjocka delen mot mig, skönt för nacken)på den sticker
jag fast symaskinsnålar som jag byter och knappnålar
eftersom jag syr.

Den jag nyttjar mest är handledsnåldynan. Perfekt
tycker jag.

http://www.stoffochstil.se/Katalog/M...rticleId=16025
Gumpan58 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2015-09-21, 04:11   #14
strumpan strumpan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2009
Inlägg: 582
Nâldyna

Jag har en nâldyna för knappnâlar och en för synâlar. Lätta att flytta med sig frân syrummet till vardagsrummet. Brukar göra handsömnad framför TV:n
strumpan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2015-09-21, 12:52   #15
Gumpan58 Gumpan58 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2007
Inlägg: 2 459
Citat:
Pendlaren skrev: Visa inlägg
Här är alla fyra på rad. Jag köpte mönster med tillbehör till den första hos Tyger och Ting i Burseryd.(Det finns olika varianter på nätet också: "pin cusion with scrap bag")

Jag har en liknade lösning, en 1 liters yoghurthink som är sytt ett
tyg runt, fållat sedan har jag stuckit in tygen under hink-kanten.
Satt ett långt stadigt snöre med stor knut, (jag har en dyna under min maskin, har inte du det, ta anorakssnodd med stopp som jag
trätt om handtaget. Måtta in längden på snodden i så att du får hinken
på lagom höjd. Ställ sedan symaskinen på snöret.

Plopp i med trådändar och övr syskräp. Enkelt och billigt.
Gumpan58 är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara

Taggar
nåldyna

Ämnesverktyg Sök i detta ämne
Sök i detta ämne:

Avancerad sökning
Visningsalternativ Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 16:11.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons