Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler
Gammal 2016-10-20, 17:17   #1
Tirrith Tirrith är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2016
Inlägg: 2
Question Janome SMD2000 eller 8050XL

Hej!

Jag har tänkt önska mig en symaskin i julklapp. Jag är nybörjare på att sy och det är min första symaskin men jag är säker på att jag kommer sy mycket och jag kommer främst sy kläder! Jag har nog avrundat mina val till Janome SMD2000 eller Janome 8050XL. Har tänkt beställa från sewingmachines.co.uk

Det jag gillar med SMD2000 är att den har 1 stegs knapphål-funktion, inbyggd needle threader, stretch sömmar och "top loading bobbin". Det jag gillar med 8050XL är att den är datoriserad, stopp/start-knapp, går att justera hastigheten utan fotpedal, 1 stegs knapphål-funktion med automatisk storleksinställning och 50 olika sömmar.

SMD2000 kommer med fler tillbehör än vad 8050XL gör och den är lite billigare Vad tror ni? Någon som har/har haft någon av maskinerna?
Tirrith är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-10-23, 23:10   #2
Marron Marron är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2007
Inlägg: 239
Brukar vara svårt att få köpa Janome från England. Har bara hört om en som lyckats. Angående maskin så har jag ingen erfgarenhet av någon av dem men efter att ha läst om dem så skulle jag ta 8050XL.
Marron är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-10-24, 12:55   #3
Pendlaren Pendlaren är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2010
Inlägg: 410
Om man inte är van vid att sy, så skulle jag vara tveksam till ett utlandsköp. När man är ny så är det mycket som kan hända (handhavandefel !?), som man lätt kan få hjälp med i den butik man köpt av. Dessutom gäller inte garantin i Sverige, så det kan bli bökigt att skicka maskinen för att få servicen från UK.

Det finns många sy-butiker som säljer bra begagnade maskiner med garanti, så gå och kolla där, är min rekommendation.
Pendlaren är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-10-25, 12:59   #4
suskal suskal är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: mar 2009
Inlägg: 627
Kommande fredag-lördag-söndag är det Sy- och hantverksfestival i Älvsjö. Alla större märken för hemsymaskiner finns där och många har mässpriser på några modeller. Åkt dit, provsy och ställ frågor. Exempel på märken som brukar finnas på plats är Babylock, Bernina, Brother, Husqvarna, Janome, Juki, Pfaff och Singer. Kolla hur man kan ta bort trådrester och tygludd eller fixa enklare fel själv.

Varning för de allra enklaste maskinerna som några butikskedjor säljer. Där finns det ingen service eller möjlighet att reparera. Har maskinen pajat så har den.

Ta gärna med lite svårsydda tyger och testa. Man kan behöva sy igenom många lager jeanstyg för att lägga upp ett par byxor, det kräver en stark maskin med höjd under pressarfoten. En skön klänning eller tunika kan sys av viskostrikå som ibland kan vara tunn och sladdrig. Då måste man ha en mycket bra matning.
Lyssna på hur maskinen låter. Om den vibrerar mycket eller låter högt är det ett tecken på att den är dåligt byggd. En kvalitetsmaskin går tyst och jämnt och står stilla på bordet.

Köp hellre en bra begagnad maskin om du inte har råd med drömmaskinen just nu. Det är troligast att en mekanisk maskin håller måttet en längre tid.
suskal är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-10-25, 16:58   #5
Pendlaren Pendlaren är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2010
Inlägg: 410
"Just in time" för den som bor nära Storsta'n och behöver något nytt!
Pendlaren är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-10-30, 12:45   #6
Tirrith Tirrith är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2016
Inlägg: 2
Efter lite funderingar har jag tänkt om lite angående maskin och att köpa från England, då det säkert är bra som ni säger att kunna reparera och få hjälp med maskinen här i Sverige om det skulle behövas!
Det här är de maskinerna jag funderar på nu så ni får gärna komma med input vad ni tror:

Brother DS-140 (3295 kr)
Brother DS-120 (2590 kr)
Brother NV-15 (3695 kr)
Brother Innov-is NV-20LE (4895 kr)
Janome DC 2030 (4495 kr)
Singer Brilliance 6199 (1995 kr)
Husqvarna Viking Emerald 116 (3395 kr)

Brother Innov och Janomen är lite i dyraste laget för mig just nu men om de är superbra maskiner kan jag tänka mig att spara lite tills jag har råd med dem, men vill helst ha en maskin så fort som möjligt såklart!
Tirrith är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-10-30, 14:50   #7
Marron Marron är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2007
Inlägg: 239
Har inte själv provat maskinerna du nämner men efter att ha kolla på besrivningar na av Brother nv-15 och Brother nv 20 special edition samt Janome 2030 dc är att ingen av dem har funktionen att ändra pressarfotstrycket. Husqvarna Emerald har det. Det kan vara bra att ha då man syr i stretch. Å andra sidan brukar det inte bli särskilt bra med vanliga symaskiner att sy i stretch även fast man har det. Jag tycker att Janome Easy Jeans är en bra symaskin. Det är en stark bassymaskin. Tycker du ska gå och provköra maskinerna du är intresserad av med de tyger du kan tänka dig att sy i. Så här direkt efter syfestivalen i Stockholm kan det tänkas att äffäreer som deltagit där kan tänka sig att sälja till mässpris någon dag efteråt också. Kan rekommendera Stockholms sycenter på Hagagatan 2 i Stockholm. De har också kurser man kan gå om man köper maskin hos dem.
Lycka till.
Marron är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg Sök i detta ämne
Sök i detta ämne:

Avancerad sökning
Visningsalternativ Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 21:06.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons