Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Tyger och tillbehör
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2009-01-06, 21:57   #1
Helena_016 Helena_016 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jun 2008
Inlägg: 16
Tips på riktigt stor skärmatta

Hej

Jag håller på och "bygger" upp en syhörna och söker därför en riktigt stor skärmatta. En väninna till mig har en som är ca 150 x 80 cm och har rutmönster samt diagonala linjer för snedremsor. Hon hade köpt den utomlands.

Är det någon som har tips på vart man kan hitta en sådan stor? Jag har aldrig varit på syfestivalen, men är det möjligt att finna det där kanske??

Tips på bra rullkniv blir jag också glad för.

/Helena
Helena_016 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-01-06, 22:25   #2
Stinap Stinap är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jul 2008
Inlägg: 98
En ännu större skärmatta finns på Röda tråden men billig är den inte... De har även rullkniv men det finns på många andra ställen också.
Stinap är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-01-07, 07:32   #3
Pssst Pssst är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2006
Inlägg: 444
Sådant finner du inte på syfestivalen, den enda större skärmattan jag sett var på Swelogents katalog. Annars upplever jag att de flesta är för små. Kolla med olika quiltbutiker eller fråga din återförsäljare om de kan ta in den som finna på Swelogent, för de säljer bara till affärer.
Pssst är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-01-07, 07:46   #4
Sophia Sophia är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jun 2006
Inlägg: 587
Jag har köpt en stor skärmatta hos http://www.quiltstationen.se/. Den var svindyr, typ 700 kr. Jag tror att det är Janome som har tillverkat min matta men jag är inte riktigt säker. Kan kolla om du vill.
Sophia är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-01-07, 08:55   #5
Linblomman Linblomman är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2005
Inlägg: 360
Jag har bara sett mattor som är 60x90cm, större tror jag är svårt att få tag i som "vanlig" konsument.

De flesta quiltbutiker har ju skärmattor. Har för mig att jag sett nånstans att man kan köpa lösa delar som man bygger ihop, ungefär som pusselbitar.
Men var jag sett det har jag ingen aning om tyvärr
Linblomman är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-01-07, 11:13   #6
malin83 malin83 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jul 2007
Inlägg: 111
Jag har en skärmatta i storlek A1 som köptes på Artistica i Sundsvall för 398 kronor. A1= 594x841
malin83 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-01-07, 11:30   #7
Helena_016 Helena_016 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jun 2008
Inlägg: 16
Stort tack för alla tips.

Röda tråden har jag fått tips om förut och vet att deras stora är dyr...tyvärr. Men det är så pass stor jag behöver. (A1 är för litet trots att den är stor.) Man kanske kan hitta ngt spännande utomlands. Men då kanske frakten blir dyr i alla fall.

Nåja...

Jag söker vidare med hjälp av de tips jag fått. Tack än en gång!
Helena_016 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-01-07, 17:51   #8
asa1970 asa1970 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: mar 2006
Inlägg: 349
Här är en länk till en sådandär pussel matta!
http://cottagemills.com/
Jag har själv funderingar på att köpa en sådan men vet inte när det blir!
asa1970
asa1970 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-01-11, 00:16   #9
BirgittaUK BirgittaUK är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2008
Inlägg: 18
Jag har täckt hela arbetsbord med skivor av polyprop plast när jag behövt riktigt stora skärytor för nåt projekt. Inte självläkande men stora (tex 2,5 x 1,2 m) och mycket billigare så byt ut när blivit alltför slitna.
BirgittaUK är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-01-11, 09:02   #10
Helena_016 Helena_016 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jun 2008
Inlägg: 16
Citat:
BirgittaUK skrev: Visa inlägg
Jag har täckt hela arbetsbord med skivor av polyprop plast när jag behövt riktigt stora skärytor för nåt projekt. Inte självläkande men stora (tex 2,5 x 1,2 m) och mycket billigare så byt ut när blivit alltför slitna.

Det är en idé jag också funderat på. Enda kruxet är att man måste rita upp alla centimeterrutor och diagonalremsor själv.

Den matta som Röda Tråden har, har just dessa rutor och diagoonala linjer som är jättebra för snedslå.

Jag har fått ett tips om att det kanske finns en återförsäljare i närheten där jag bor. Om det visar sig att hon har så stora mattor hör jag av mig. kan tänka mig att det är fler som är ute efter stora skärmattor.

Drömmen vore ju att hitta en som är lika stor som köksbordet. Då kan man låta den ligga kvar och bara lägga på en stor duk när man inte syr. Så gör en av mina vänner (som f ö tipsat om ovanstående återförsäljare)

Jag återkommer hur det går.

/Helena
Helena_016 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-01-11, 17:50   #11
BirgittaUK BirgittaUK är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2008
Inlägg: 18
Citat:
Helena_016 skrev: Visa inlägg
Det är en idé jag också funderat på. Enda kruxet är att man måste rita upp alla centimeterrutor och diagonalremsor själv.
Ja själv så använder jag aldrig rutorna så tänkte ju inte på det Inte så kul jobb!
BirgittaUK är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara

Taggar
skärmatta


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 07:46.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons