Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler
Gammal 2010-10-04, 22:59   #31
Minnas Minnas är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2010
Inlägg: 68
Den jag nu har beställt "Elna 3210" marknadsförs som en storebror till Janomes "Easy jeans" bilderna i broschyren är de samma och de har samma pressarfötter så jag fick köpa en Janomes övermatarpressarfot med från UK till den. Jag kommer aldrig mer att titta på en maskin från Janome det är då klart.
Minnas är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-10-04, 23:16   #32
Minnas Minnas är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2010
Inlägg: 68
Måste berätta lite positivt i allt mitt symaskinstrubbel.

Jag har en Rose brodermaskin och hade en stor beställning med bla. broderi till en affär i min stad. Jag hann brodera allt men när jag skulle sy ihop delarna, hade övermataren på, så går nålen av och övermataren bryter av skruven, som fäster nålen, jäms med pressarfoten så det finns ingen möjlighet för mig att få ut resterna av skruven. Sa några väl valda ord !!!!
Då en av mina grannar (83 År) får höra det så säger hon att hon har en nästen oanvänd symaskin från 70-talet som hon inte längre använder så om jag vill kan jag få testa den men den kanske inte fungerar tror hon. MEN vilken toppenmaskin en Hugin 3200 perfekt att sy lite tjockare tyg och går som en nyuppdragen klocka.
Så idag kunde jag leverera min beställning och lämna Rosen till sydoktorn som hädanefter få bli bara brodermaskin vilken den är bäst på. När jag idag berättar det för henne blir hon jätteglad och säger att jag FÅR hennes maskin mot att jag hjälper henne om hon har något som behöver sys på maskin.
Slutet gått och snart kommer ELNA
Minnas är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-10-05, 12:03   #33
Hello Hello är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2008
Inlägg: 92
Thumbs up

Citat:
Minnas skrev: Visa inlägg
Måste berätta lite positivt i allt mitt symaskinstrubbel.

Jag har en Rose brodermaskin och hade en stor beställning med bla. broderi till en affär i min stad. Jag hann brodera allt men när jag skulle sy ihop delarna, hade övermataren på, så går nålen av och övermataren bryter av skruven, som fäster nålen, jäms med pressarfoten så det finns ingen möjlighet för mig att få ut resterna av skruven. Sa några väl valda ord !!!!
Då en av mina grannar (83 År) får höra det så säger hon att hon har en nästen oanvänd symaskin från 70-talet som hon inte längre använder så om jag vill kan jag få testa den men den kanske inte fungerar tror hon. MEN vilken toppenmaskin en Hugin 3200 perfekt att sy lite tjockare tyg och går som en nyuppdragen klocka.
Så idag kunde jag leverera min beställning och lämna Rosen till sydoktorn som hädanefter få bli bara brodermaskin vilken den är bäst på. När jag idag berättar det för henne blir hon jätteglad och säger att jag FÅR hennes maskin mot att jag hjälper henne om hon har något som behöver sys på maskin.
Slutet gått och snart kommer ELNA
Vilken solskenshistoria och vilken gullig granne!
Hello är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-10-05, 14:46   #34
Ann-Marie Ann-Marie är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2003
Inlägg: 1 649
Jag köpte en Janome 6600 här i Sverige men trivdes aldrig med den och den sköt tyget (lapptäckessömnad) t o m med den speciella övermatarfoten när jag quiltade så jag ilsknade till och tog fram min gamla Pfaff och det funkade på en gång med quiltningen. Jag sålde Janomen och köpte en Pfaff Quilt Expression 4.0 som jag tycker bra om.

Men den bästa raksöm jag någonsin sytt den sydde min Bernina som jag köpte 1982, hur rak och fin som helst. Den övertog min son och jag har en känsla att så sällan han syr så kommer den att becka ihop.
Ann-Marie är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-10-05, 15:16   #35
bila bila är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2010
Inlägg: 1 848
Jag skrev till Konkurrensverket och frågade om förbud att sälja Janomemaskiner till svenskar. Här kommer svaret jag fick.

Hej och tack för din e-post till Konkurrensverket.

Konkurrensverket uttalar sig inte om rättsliga sakförhållanden i ett enskilt ärende där frågan inte varit föremål för utredning hos oss. Däremot kan vi informera om de regelverk vi tillämpar och beskriva gällande rättsläge för att på så vis ge en generell vägledning. Mer information om vårt uppdrag, de regler vi tillämpar och hur vi prioriterar tips och förfrågningar finns på vår hemsida, www.konkurrensverket.se

Det är vanligt att leverantörer har vertikala leverans- och distributionssystem med geografisk områdesindelning. Inom konkurrensrätten finns ett förbud för leverantörer att i sina återförsäljaravtal ta in villkor som förbjuder s.k. passiv försäljning. Innebörden är att det ska vara möjligt för en kund att vända sig till annan återförsäljare än den som tar hand om just kundens geografiska område. Förbudet om att man inte får avtala om hinder för passiv försäljning har tillkommit för säkerställa möjlighet för s.k. parallellhandel inom EU. Däremot finns det för ett företag/återförsäljare ingen uttrycklig skyldighet att ingå avtal. Det innebär att det i slutändan ändå kan bli svårt för en potentiell köpare att få sin vilja igenom.

Mer information om konkurrensreglerna och vägledning via de vertikala gruppundantaget finns på vår hemsida under rubriken "konkurrenslagen och andra regelverk.

Eventuella frågor i anledning av detta besked besvaras av undertecknad som också nås på direktnummer 09-700 16 11.

Med vänlig hälsning


Anita Kouvatsos
Föredragande/Case officer

Konkurrensverket/Swedish Competition Authority
103 85 Stockholm
Telefon växel + 46 (0)8-700 16 00
Telefon direkt + 46 (0)8-700 16 11
Fax + 46 (0)8 24 55 43
anita.kouvatsos@kkv.se

bila är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-12-14, 16:26   #36
ichigo ichigo är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2005
Inlägg: 3 988
Hur har det gått här? Eller har alla glömt bort det?
ichigo är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-12-14, 16:44   #37
Minnas Minnas är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2010
Inlägg: 68
Jo, jag har fått min Elna från England och vi trivs gott tillsammans.

God Jul och Gott Nytt År!
Minnas är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-12-14, 17:19   #38
ichigo ichigo är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2005
Inlägg: 3 988
Det är ju jättebra. Men jag funderade snarare på hur det går med Janome. De bryter ju EU regler. De borde anmälas.
ichigo är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-12-14, 23:14   #39
Gumpan58 Gumpan58 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2007
Inlägg: 2 459
Spanien, Italien, bl a har ekonomisk kris. Har du kollar där, de kanske har sänkt priserna.

Turkiet de kanske är billigare. Gå in på
www.jamone.com och välj sedan Europa, därefter land och stad.
Kolla först på text-tv vilka valutakurser som är billiga i förhållande till svenska kronor.

USA står i 6,80 den är billig nu men då vet jag inte hur det funkar med strömmen så det måste du fråga.
Gumpan58 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-12-14, 23:41   #40
sextiosexan sextiosexan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2008
Inlägg: 832
Citat:
Gumpan58 skrev: Visa inlägg
Spanien, Italien, bl a har ekonomisk kris. Har du kollar där, de kanske har sänkt priserna.

Turkiet de kanske är billigare. Gå in på
www.jamone.com och välj sedan Europa, därefter land och stad.
Kolla först på text-tv vilka valutakurser som är billiga i förhållande till svenska kronor.

USA står i 6,80 den är billig nu men då vet jag inte hur det funkar med strömmen så det måste du fråga.
Tänk bara på att handlar man från länder utanför eu, tex Turkiet och USA så blir varan ofta belagd med tull och moms.
Mindre saker som kommer i brevlådan slinker ofta igenom, men ett symaskinspaket lär knappast göra det.
sextiosexan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-12-15, 01:07   #41
madeluc madeluc är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2007
Inlägg: 134
Janome, Bernina och HUsqvarnas maskiner går bra att köpa från USA, det funkar både med 50H 220V och 60H 110V, man behöver bara byta ut sladden finns att köpa på t ex Biltema. Har själv köpt en HUsqvarna Designer II från Florida som jag tog med mig hem och körde på, bytte som sagt bara ut sladden.

Tyvärr så funkar det inte med Brothermaskinerna utan där får man
köpa en konverterare för några hundra, men med tanke på hur mycket billigare det är här i USA så kanske man ska ta det under övervägande i alla fall.

Jag gav 7500 kr för min Husqvarna och min lilla BC 2500 kostade mig 1000 kr, kollade på Brothers Innovis 350 som kostar 8995 kr på extrapris i Sverige, här kostar den ca 3300 kr. Men som sagt kolla med tull och skatt först.Mvh Marie
madeluc är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-12-15, 11:19   #42
bila bila är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2010
Inlägg: 1 848
Upp till kamp mot Janome

Vi är ju ganska många på sysidan och kanske skulle vi kunna försöka påverka Janome och vi samarbetar och gör en gemensam auktion. Janome har ojusta handelsavtal, vissa länder får betala mer för symaskinerna som tex Sverige.
Jag tror att nästa alla skulle köpa symaskiner i Sverige om priserna var likvärdiga. Tillsammans skulle vi kunna sätta press på janome. Kanske tillsammans med de andra nordiska länderna. Att sucka och klaga på sysidan gör ju igen nytta.
bila är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-12-15, 12:14   #43
Gumpan58 Gumpan58 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2007
Inlägg: 2 459
Jag tror nog att det kan vara värt att betala tull för maskinen. Det är bara att kontakta tullverket och fråga dem hur mycket som tillkommer i tullavgifter.

Kostnaderna för frakt får du av säljaren. Flera av de som jag har handlat av i USA har kryssat för t ex gåva, provex, ingen tullavgift är heller uttagen, det har jag upptäckt när jag har fått paketen.

Jag tror starkt på USA.

Men vi ska tänka oss för. Vi kan i förlängningen slå undan fötterna på oss själva då vi en dag står utan återförsäljare och reparatörer av symaskiner i Sverige.
Gumpan58 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-12-15, 12:37   #44
sextiosexan sextiosexan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2008
Inlägg: 832
Gränsen för gåvor är 500kr/person. Visst kan man bluffa men stora paket slinker i princip aldrig igenom längre.

Hade nog varit tveksam att beställa symaskin från USA, blir lätt dubbla kostnaden när frakt, moms, tull och postens avgifter tillkommit.
Sen var det ju det där med garantin, en sak att skicka till England vid ett ev ärende, till USA blir det en helt annan kostnad.
sextiosexan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-12-15, 12:46   #45
marianne58 marianne58 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2010
Inlägg: 46
Smile

Jag har nyligen köpt Janome maskiner från Sycenter i Stockholm. Tycker att de var jättebra att göra affärer med. Jag valde att köpa i Sverige för att ha back up om det blir problem. Jag bor på Åland så jag hade kunnat handla från England men jag anser att tryggheten det ger att handla på närmare håll är värt en hel del. Får jag problem nu så kan jag bara ringa eller maila. Om jag behöver service på maskinen så tar jag en shoppingtrip till Stockholm och lämnar maskinen i butiken. Jag fick dessutom nästan två timmars personlig information och demonstration av maskinerna innan jag packade dem i bilen och for hem till "kobben".
marianne58 är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara

Taggar
handla, utomlands

Ämnesverktyg Sök i detta ämne
Sök i detta ämne:

Avancerad sökning
Visningsalternativ Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 16:09.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons