Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler
Gammal 2011-11-16, 11:17   #1
snysop snysop är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2011
Inlägg: 5
Flatlock med Hobbylock 2.0

Fick hem min Hobbylock 2.0 igår och guuud vad det är kul att sy overlocksömmar! Kniven skär som om tyget vore rinnande smör. Så lätt! Längtar efter att få sätta igång med ett riktigt projekt!

Dock har sambon fått för sig att han vill sy dekorativa flatlocksömmar på tröjor osv så vi försökte oss på att sy en 3-trådig sådan. Det funkade inte alls bra. Trots att vi vek tyget och sydde med mycket tråd "utanför" så blev det inte bra. Antingen gick det tunna t-shirtstyget sönder när vi drog isär sömmen eller så gick det inte att dra isär sömmen öht för att det var fastsytt. Vi följde anvisningarna och ställde in enligt tabellen för tyget vi använde.

Är det någon som lyckas göra bra flatlocksömmar på en Hobbylock?


Maken blev så besviken över detta att han vill att vi köper en täcksömsmaskin... (finns ju "billiga" sådana). Jag säger inte emot eftersom jag vill komma åt täcksömmen för fållningen samt en bandkantare... Men bäst vore att slippa köpa en till maskin och använda den vi har...

PS Jag har sökt här men inte hittat någon som har fått det att funka? DS
snysop är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-11-17, 08:44   #2
mufflonen mufflonen är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jul 2009
Inlägg: 15
Vet du om ni testade med inställningarna för bred eller smal flatlock? Två- eller tretrådig?

Jag har för mig att det var så att det finns med både bred och smal 3-trådig flatlock i beskrivningen men att det är fel i manualen för smal flatlock. Nu var det ett tag sedan så jag är inte helt hundra att det var så.

Den breda flatlocken funkar fint för mig - jag har samma maskin.

Nåltråden ska ha låg (jag kör på "0" eller ingen spänning och gripartrådarna högre än normalt. Kolla här: http://www.sewastraightline.com/2010...stitching.html eller http://www.ca.uky.edu/hes/fcs/FACTSHTS/CT-MMB-198.pdf

Hoppas det är till hjälp!
mufflonen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-11-17, 08:51   #3
mufflonen mufflonen är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jul 2009
Inlägg: 15
Nu hittade jag manualen (http://vbgssycenter.se/E-commerce/Pr...ock_20-121.pdf) och visst är det fel inställningar för smal flatlock (söm nr 10). Nåltråden ska alltså inte ha sådär hög spänning (4-5 står det) för då går det inte att dra isär tygerna!

Den ska vara låg, som jag skrev ovan (0-0,5), se i stället inställningarna för bred flatlock, söm 14. Vill du ha den smala flatlocken borde du kunna använda de inställningarna fast höger nål i stället för vänster (det är vilken nål man använder som styr bredden). Kanske får du testa att höja trådspänningen på den "gula" tråden lite mer än till 7 också.

Hoppas att det är detta som strulat för dig!
mufflonen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-11-17, 11:22   #4
snysop snysop är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2011
Inlägg: 5
Stort tack! Jag ska testa detta när jag kommer hem! Får se om det duger åt sambon så vi slipper köpa en till maskin.

Misstänker dock att det är lite svårt att få flatlocksömmarna på t.ex skarvar mellan ärmen och tröjan osv? Det kanske funkar bäst för t.ex nederdelen av en tröja eller ärmar och inte "mitt på" ett plagg?
snysop är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-11-17, 11:28   #5
mufflonen mufflonen är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jul 2009
Inlägg: 15
Det ska nog funka men jag har faktiskt aldrig testat. Använder flatlocksömmen när jag syr ihop olika delar, ex tvådelat bakstycke på en barnpyjamas. Det blir snyggt och så får man en plattare söm!

Sen är det väldigt trevligt med en täcksömsmaskin också
mufflonen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-11-17, 19:29   #6
snysop snysop är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2011
Inlägg: 5
Det funkade mycket bättre! Det som är svårt (jättesvårt) är att veta vart man ska sy för att det ska bli bra flatlock. Det är lätt att det blir ojämnt. Det lutar åt en täcksömsmaskin ändå. Tidig julklapp får man väl kalla det.
snysop är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-11-17, 22:05   #7
mufflonen mufflonen är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jul 2009
Inlägg: 15
håller med om att det är lite trixigt att hamna rätt med flatlocksömmen. Ibland får man peta med en strumpsticka eller något liknande för att tyget ska lägga sig fint... Gratulerar till den tidiga julklappen lite i förskott, hoppas ni får glädje av den!
mufflonen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-11-17, 22:05   #8
mufflonen mufflonen är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jul 2009
Inlägg: 15
glömde ju säga: vad kul att det funkar bättre nu!
mufflonen är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg Sök i detta ämne
Sök i detta ämne:

Avancerad sökning
Visningsalternativ Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 14:15.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons