Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Tekniker > Maskinbroderi
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Notiser

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2008-01-07, 21:39   #1
annan65 annan65 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2007
Inlägg: 169
Tvättäkta?

Hej!
Har någon använt RA (Robinson Anton) och broderat med? Fick just ett mejl av en kompis som jag broderade med röd RA på hennes vita fleecejacka. Den blev rosa!! Trodde RA var ett bra märke?! Det jag har läst och hört ska den vara färgäkta till 90 grader, men om inte tyget tål 90 grader ska man väl kunna tvätta svalare utan att det färgar?

Tacksam för reflektioner
annan65 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-01-07, 22:05   #2
kulan kulan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2005
Inlägg: 186
Jag har visserligen inte använt RA tråd , men många andra olika sorter och jag har aldrig varit med om att det fällt. Jag vet visserligen att Barbro här på sysidan använt en billigare (indisk tråd)tror jag som fällde. Men RA skall ju höra till dom bättre trådsorterna så det var ju konstigt
kulan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-01-07, 23:43   #3
telestar telestar är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2007
Inlägg: 38
Ibland kan det vara tvärt om. att materialet fäller i lägre gradtal, men "håller sig" i högre, tyvärr... Konstigt att fleece tar upp färgen dock. borde den inte göra... Kanske går att tvätta ur allteftersom? tråden borde ju inte blöda hur länge som helst.

hoppas det löser sig...
telestar är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-01-08, 03:45   #4
Gidget Gidget är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jul 2005
Inlägg: 718
Jag har broderat mycket med RA-tråd och den har aldrig färgat för mig. Jag har använt den på alla sorters material och tvättat från 40- grader och uppåt till 90 och även tumlat så det verkar som din kompis måste haft riktig otur.
Gidget är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-01-08, 13:48   #5
ichigo ichigo är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2005
Inlägg: 3 988
Kanske du har lagt i blöt? Tydligen fäller rayontråd när man blötlägger dem.
ichigo är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-01-08, 13:57   #6
annan65 annan65 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2007
Inlägg: 169
Hon hade tvättat i 40 grader och hela jacka blev rosa! Fleece går inte att tvätta varmare, så det är ju skit. Vet inte om jag vågar använda den tråden nåt mer. Det mesta måste ju tvättas? Får kanske kasta den 5000 m rullen... Suck!
annan65 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-01-08, 14:00   #7
ichigo ichigo är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2005
Inlägg: 3 988
jättedåligt.

kanske du kan sy lite skräplapp med tråden och testa tvätta den och se hur den reagerar?
ichigo är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-01-08, 17:26   #8
Anneli.M. Anneli.M. är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2007
Inlägg: 26
Det kan också vara tvättmedlet....Om man t.ex. använder ett tvättmedel med lösande ämnen i så kan de lösa också de mest härdade färger.
Blekmedel och liknande kan ju finnas i tvättmedlet...Det kanske inte var problemet men det är att tänka på (....och det var ingen röd liten socka som låg kvar i maskinen....)
Anneli.M. är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-01-08, 18:05   #9
Sotis Sotis är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jul 2007
Inlägg: 1 332
Jag ahr hört om broderitråd som fällt, men det har varit lågpristråd (tror det var Radiant Thread). RA ska ju vara kvalitet, så det låter konstigt. Jag har i vart fall aldrig sett minsta tendens till fällning från allt jag sytt med Sulky och Gunold Poly.
Sotis är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-01-29, 17:08   #10
Ingsy Ingsy är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2004
Inlägg: 96
Hej!
Tyvärr har jag också råkat ut för att även tvättäkta tråd har fällt. Det handlar faktiskt om Sulkytråden. I vanliga fall fäller den inte. Har tvättat i 60 grader med den, men det som hände var, att ett ljust lila broderi färgade av sig runt om broderiet på en vit T-shirt. Jag tvättade i milt tvättmedel för handtvätt och i handvarmt vatten så det var ju lite snopet. Nästa gång åkte T-shirten med i maskintvätten och då försvann missfärgningen. Det är ju som fler säger att det kan bero på någon speciell ingrediens i tvättmedelet eller kanske tyget.
Ingsy
Ingsy är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-01-29, 18:06   #11
kaviar kaviar är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2005
Inlägg: 173
Tvättlappar

Hej,
det kankse fungerar med såna där "Color catcher" lappar, som ska fånga upp överskottsfärg?

Ska finnas i vanliga affärer som säljer tvättmedel, men jag inte provat såna själv.

hälsningar
Monica
kaviar är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-01-29, 18:08   #12
barkle barkle är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2004
Inlägg: 454
Låter helkonstigt att den tråden ska fälla! Sulky har jag broderat med vinrött på vitt och tvättat i 60 grader med gott resultat, men som Britt skrev har min indiska skräptråd beställd från USA förstört fina linnegardiner. Kan din kompis möjligen glömt kvar nåt av annan färg i maskinen? En röd strumpa eller nåt?
barkle är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-01-30, 10:17   #13
Annie Annie är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2005
Inlägg: 248
Jag hade provat att tvätta om jackan med lite vanish eller annat blekmedel, kan hända att det försvinner då!

Annie
Annie är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 21:24.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons