Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Symaskiner > Overlock / Coverlock
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Notiser

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2011-11-09, 22:47   #1
GizaG GizaG är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2011
Inlägg: 7
Unhappy Trådspänning på ny overlockmaskin

(Kanske borde detta ligga under tovning istället med tanke på mitt slutresultat )


Idag fick jag hem min första overlockmaskin, har aldrig ägt eller sytt på någon tidigare. Det är en Husqvarna Viking Huskylock s15. Jag började med att kolla på instruktionsvideon som finns till maskinen och ögnade sedan igenom instruktionsboken. Med hjälp av bokens instruktioner trädde jag maskinen, punkt för punkt och efter färg som beskrivet i instruktionerna. Kontrollerade reglagen för trådspänning (står på N) reglaget för stygntungan (står på S) och provade sedan att sy ihop två bitar av muddtyg men stygnen blev helt ögliga och konstiga.

Läste instruktionsboken och avsnittet om trådspänningen igen och mer noggrant och tyckte mig se att det främst var gripartrådarna som var konstiga (på första försöket). Så jag testade först att öka på den ena och minska på den andra (som det står i instruktionerna) men det blev lika illa. Provade sedan tvärt om, spände den andra och släppte på den ena, men det blev likadant. Provade då att spänna samtliga lite, och då vart det aningens aningens bättre men fortfarande väldigt öggligt och konstigt.

Testade att spänna alla lite till i olika steg men det var fortfarande lika fult och ögligt (främst på undersidan). Nu efter att ha suttit och provsytt och spänt, provsytt och släppt, provsytt och spänt osv. så börjar jag tappa tålamodet. Är det inte den ena tråden som är för slö så är det den andra som är för spänd. Ska det vara så här svårt att ställa in trådspänningen eller gör jag något radikalt fel?

Jag har gått igenom trädningarna av trådarna 100 gånger känns det som och de sitter som i instruktionsboken och cd-n, jag vet snart inte vad jag ska testa längre.

Finns det någon här som kanske har en aning om något nybörjarfel som jag kan ha begått eller som kan se (med sitt tränade öga) vilka trådar på bilderna som det är fel på.

Tänkte även om det finns någon med en Huskylock s15 här som kan ge lite tips på hur de brukar ha trådspänningen när de syr i vanligt ribbat muddtyg.

Bild på förödelsen: http://www.fridaskoglund.se/overlocksom.jpg
GizaG är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-11-10, 01:38   #2
mariatherese mariatherese är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2009
Inlägg: 470
Nu har ju inte jag en husqvarna (och jag har förstått att vissa modeller kan vara rätt svåra - gör en sökning) men för att min overlock skall producera ett dyligt resultat så har jag nog inte lite fel på trådspänningen! För min del så tycker jag det ser ut som om den innersta nålen inte har någon spänning alls - ligger den mellan brickorna ordentligt? Har du trätt i rätt ordning?

På en vanlig fyrtrådig overlocksöm behöver jag inte ändra på trådspänningen mellan olika material och tjocklek etc...
mariatherese är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-11-10, 07:01   #3
Lottan Lottan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2006
Inlägg: 983
Nu är jag tjatig MEN kolla åter igen så att du verkligen fått in trådarna rätt mellan trådspänningsbrickorna. När jag trädde min s15 (har numera en s25) så tog jag tag med två händer i tråden och drog in den mellan trådbrickorna ungefär som när du drar tandtråd mellan tänderna så att trådern verkligen kom i botten på springan. Kolla så att du har full koll på VAR tråden ska emellan brickorn, jag vet att jag tyckte det var svårt att se vilket som var spåret för tråden.
Nästa tips är att trä maskinen med fyra olika färger så ser du precis vilken tråd som krånglar. Detta är lättast om du utgår för spänningen/inställningen för helt vanlig lakansväv/bomull och ser till att du får den helt rätt först och lär dig hur du ska justera de olika trådarna för att få öglorna/sömmen snygg och tät. Lycka till!
Lottan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-11-10, 09:14   #4
GizaG GizaG är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2011
Inlägg: 7
Tusen tack för tipsen. Nu har jag fått lite nytt att tänka på och testa. Återkommer med resultat i eftermiddag
GizaG är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-11-10, 10:05   #5
GizaG GizaG är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2011
Inlägg: 7
Tipset om att dra tråden som tandtråd mellan brickorna gjorde susen, nu blev det ett helt annat resultat Nu krävs det inte lika mycket finjustering längre.

http://www.fridaskoglund.se/overlocksom2.jpg

Tusen och åter tusen tack för hjälpen!
GizaG är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-11-10, 10:10   #6
Lottan Lottan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2006
Inlägg: 983
Ja den modellen kan vara lite känslig om den inte får tråden ända in i botten mellan brickorna. Kul att det ordnande sig. Sy på!!!!
Lottan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-11-10, 21:35   #7
svirr svirr är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2009
Inlägg: 147
Jag har samma maskin, och höll på att få spader när det helt plötsligt blev ungefär som bild nr 1. Tyckte det var märkligt eftersom det nyss blivit bra. Kom sen på att jag glömt fälla ner pressarfoten...
svirr är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-11-10, 23:34   #8
GizaG GizaG är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2011
Inlägg: 7
Pressarfoten glömer jag alltid bort att fälla upp när jag ska börja sy. Den har en förmåga att vara nedfälld när jag ska börja på en ny söm eftersom man syr ut en bit extra efter varje söm för att få en kedja med tråd att knyta med. Så när jag ska dit med ett nytt tygstycke så begriper jag inte hur jag ska få in det under pressarfoten

Jag skulle behöva en "Overlock for dummies" tror jag
GizaG är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-11-20, 15:04   #9
MissB MissB är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2011
Inlägg: 1
Skiver du en dummis för nybörjare på Overlock står jag först i kön för att köpa
MissB är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 22:55.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons