Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Övriga forum > sysidan.se
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2008-11-01, 12:46   #1
Delfintua Delfintua är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2006
Inlägg: 3 987
Taggar?

Vad betyder taggar som finns under tråden och vad har den för funktion?

Kanske jag är ovanligt korkad men jag förstår inte funktionen.

När jag nu klickar på taggar så kommer det här upp, varför?

Taggmoln
bara om helbredd finns bergman-johansson.com bolero doredo foder forumet foto fotografi huskystar husqvarna 2000 6440 inspirera kappa kjol klänning mönster mössa maskerad motveck personligt provdocka sparar inget sparar nästan allt sparar större än 10x10 cm sparar större än 30x30 cm syjunta tillsammans tryck trycka virka
Delfintua är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-11-01, 13:18   #2
chery chery är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2007
Inlägg: 1 053
Det har jag också alltid undrat.
chery är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-11-01, 13:20   #3
Sotis Sotis är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jul 2007
Inlägg: 1 332
Jag är ganska okunnig på sån't här, men har förstått det som att taggar är någon form av "märkning" av textmassor. I ett annat forum jag är med i ombeds bloggare att "tagga" sina inlägg så att man kan söka på bloggar som handlar om de saker man är intresserad av. Någon form av nyckelord, som jag har fattat det...

Det där med taggmoln begriper jag ännu mindre, men har från det där andra forumet fått uppfattningen att det på något vis anger speciellet vanliga ord i forumets textmassa. Om det är allmänt eller inom taggarna vet jag inte, och på just det forumet är det jättefult med synligt taggmoln och ett ord (det vanligaste) i mycket större stil än resten. Ser bara ut som en osorterad ordmassa...

SKa bli spännande att få det förklarat av någon som VERKLIGEN vet vad det är...
Sotis är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-11-01, 13:26   #4
Delfintua Delfintua är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2006
Inlägg: 3 987
Tack och lov att inte bara jag var ovanligt korkad
Delfintua är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-11-01, 13:28   #5
Sotis Sotis är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jul 2007
Inlägg: 1 332
Svarar mig själv här! Provade att klicka på några ord i taggmolnet och kom då till listor med inlägg där de orden lagts som taggar.
Lade själv till "tagg" som tagg på denna tråd, och då dyker den upp om man söker på "tagg" i taggsökningen.
Då började jag grunna på vad det är för skillnad mellan detta och en vanlig forumsökning, och det är ju att med tagg-sökning får man upp bara det som någon ansett värt att märka med just detta nyckelord, medan man i vanlig sökning får upp allt som över huvud taget innehåller detta ord.
Jättebra egentligen, om man verkligen använder det och anger relevanta nyckelord!
Sotis är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-11-01, 13:33   #6
Delfintua Delfintua är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2006
Inlägg: 3 987
En liten förklaring på nya funktioner hade ju varit bra. För funkar det som du säger är det ju bra!
Delfintua är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-11-01, 13:39   #7
Sotis Sotis är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jul 2007
Inlägg: 1 332
Ja, det hade ju varit fel med en förklaring och ett påtalande, för jag hade inte ens sett funktionen!
Sotis är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-11-01, 13:42   #8
Delfintua Delfintua är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2006
Inlägg: 3 987
Hawk eye here )))))))))
Kanske vi får en förklaring, bara att vänta och se.
Delfintua är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-11-02, 22:14   #9
clindh clindh är inte uppkopplad
admin
 
Medlem sedan: sep 2003
Inlägg: 319
Vi fick det där "på köpet" när vi lade på nya forumversionen, vi har inte fundera på om vi skall ha det kvar eller ej

Taggar kallas även "etiketter" ibland på svenska och är sk "social bokmärkning" - ett obundet sätt för medlemmar på en sajt att märka upp bilder och texter med olika nyckelord, så att det skall gå lättare att hitta. Tex på fotosajten flickr används det mycket, så man tex lätt kan hitta bilder märkta embroidery

Man kan använda det för att märka upp ämnen med mer specifika ämnesord än vad forumets namn, eller ämnets rubrik medger. Även andra medlemmar än den som startade ämnet kan hjälpa till och märka upp ämnen.

Nu kommer jag inte på något vettigt exempel, men tex om man märkte alla ämnen som handlade om vinterkläder med ordet "vinterkläder" skulle det med tiden vara lättare att hitta dem. Förvisso går det oftast lika bra med sökkfunktionen - men den skulle ju ge träff även om man i ett ämne skrev "det här handlar inte om vinterkläder".

Så på et stort forum med mycket information i ämnena, och många medlemmar som använder funktionen, kan det vara ett bra tillskott för att kunna organisera och hitta information lite mer.

Jag vet dock inte om Sysidan skulle ha så mycket nytta av det där, vad tror ni?
clindh är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-11-02, 23:02   #10
VivoPlena VivoPlena är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2006
Inlägg: 1 637
Nja, det verkar kanske vara lite överkurs med tanke på att så pass många inte har förstått vad det är. Och sysidan.se är inte ett så pass stort forum att det blir oöverskådligt ändå.
VivoPlena är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-11-03, 08:01   #11
BodilN BodilN är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2005
Inlägg: 470
Vi kan väl prova, det här är kanske ett jättebra alternativ till sökning eller att sätta en tråd på bevakning.
BodilN är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara

Taggar
tagg


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 00:43.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons