Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler
Gammal 2014-03-20, 10:29   #1
Ohändig Ohändig är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: mar 2014
Inlägg: 4
Pfaff Hobby 382, värd en chans?

Hej, nying här!

Jag är inte ett dugg begåvad på att sy, men jag gör några försök emellanåt ändå. En del vanliga hushållsgrejer som att fixa gardiner eller överdrag till soffan, men framförallt saker till hunden (har sytt halsband, selar, osv). Detta har jag gjort på lånad maskin eftersom jag inte har någon egen, men nu har jag hittat en övergiven stackare hemma hos mina föräldrar som jag tänkte jag kanske kan ta mig an. Det är en Pfaff Hobby 382, och den har tyvärr stått väldigt dumt till på en höloge ett tag (under sin plastkåpa, men ändå)... Antar att den skulle behöva lämnas in på service för att få bort boss och annan smuts nu. Så jag undrar helt enkelt vad det skulle kunna tänkas kosta och om det alls är värt det? Är maskinen något att ha? Duger den till mina (ynkliga ) behov, är den en maskin som någon så ohändig som jag alls klarar av att använda, osv? Med andra ord: jag vet inget om den, har någon vänlig själ några tankar att dela med sig av?

(Jag har försökt googla den men hittar väldigt lite alls om den...)
Ohändig är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-03-20, 10:36   #2
Ohändig Ohändig är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: mar 2014
Inlägg: 4
(I tillägg hittade jag förresten också några väldigt vackra och väldigt gamla symaskiner på samma ställe, Husqvarna C.B. står det på en av dem (de andra minns jag inte, jag bar bara in en av dem), de är svarta och väldigt tunga, med snirklig guldfärgad dekor, ett par är trampmaskiner på bord men den jag bar in var faktiskt elektrisk även om den såg uråldrig ut! Jag hade en tanke om att så rejäla doningar kanske skulle vara utmärkta till att sy hårdare/tjockare material som det ju gärna blir när man ska sy just hundsaker... Tror ni det går att rädda så gamla maskiner och få dem någorlunda fungerande igen? Om inte annat tror jag jag skulle vilja ha någon/några bara för att de var så vackra - själva maskinerna, träborden har tyvärr farit illa av väder och vind vad det verkar - men det vore ju trevligt om det går att använda dem också...? )
Ohändig är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-03-20, 12:49   #3
inging inging är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2013
Inlägg: 57
Jag har ingen personlig erfarenhet av någon av maskinerna men Pfaff har gott rykte och när det gäller de gamla maskinerna har jag sett exempel på att maskiner i mycket dåligt skick har renoverats.

Du kan lära dig en hel del om gamla maskiner genom att följa med i den här facebookgruppen https://www.facebook.com/groups/VintageSewingMachines/

Senast redigerad av inging den 2014-03-20 klockan 13:09.
inging är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-03-20, 13:28   #4
Ohändig Ohändig är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: mar 2014
Inlägg: 4
Tack för svar!

Nu har jag inte facebook, men det kanske kan vara dags att skaffa till slut i alla fall!

Jag har faktiskt nyss vågat koppla in den och provköra, och den går. Dock känns något väldigt trögt och motigt, så jag antar det är något som måste smörjas. Det är en flaska symaskinsolja med i tillbehörsfacket, men jag har ingen aning om var den ska appliceras. Får se om jag kan räkna ut det.

Jag har ingen aning om hur gammal den är, jag misstänker den tillhörde min farmor en gång i tiden och hennes dagar upphörde vid millennieskiftet. Innan dess lär hon ju ha haft den ett bra tag antar jag, så kanske från 80-talet? Eller är jag helt ute och cyklar...?

Jag tog också och kopplade in den gamla Husqvarnan, och även den fungerar! Dock kan jag inte räkna ut hur tråden ska träs, så jag kommer ingen vart med några försök att sy...
Ohändig är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-03-20, 13:38   #5
inging inging är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2013
Inlägg: 57
Det här kanske kan hjälpa.

http://sintheta.org/wordpress/wp-con...B_N_Manual.pdf


http://sintheta.org/wordpress/wp-con...%20English.pdf
inging är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-03-20, 13:58   #6
Ohändig Ohändig är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: mar 2014
Inlägg: 4
Åh wow! Tack så hemskt mycket!
Ohändig är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg Sök i detta ämne
Sök i detta ämne:

Avancerad sökning
Visningsalternativ Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 08:40.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons