Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Symaskiner > Allmänt om symaskiner
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Notiser

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2014-03-15, 17:14   #1
strumpan strumpan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2009
Inlägg: 582
Husqvarna Âterförsäljare

Finns det nâgon här som kan reda ut det här med agenturer. Bor i Spanien. Lagade min gamla symaskin Designer I hos en kille hár i Spanien. Husqvarna âterförs´çaljare. Blev ganska mànga resor till lagning. Tills det inte var lönt mer. Tänkte köpa en Topaz 30 och priset hon erbjöd var 1.000 euros mer än den jag till sist köpte frân England. Ganska mycket pengar. Klart jag fick ingen utbildning pâ maskinen. Men fick den fraktfritt frân England. Fick ett fel pâ maskinen och ringde den spanska agenten, blev avsnäst och killen sa att jag fick lämna maskinen där jag köpt den. Fanns en anledning till att jag inte kópte fràn den spanska agenten. Har en kánsla av att de kanske hjälpte till att "fixa" sà min maskin behövde komma in pâlagning. Nâgra gânger var det bara 14 dagar mellan alla fel. Nu undrar jag fick den engelska firman sälja en maskin till mig när jag bor i Spanien? har lust att göra ett besök hos den spanska agenten för att tala om att det var ett för stort hugg, priset som de ville ha för en ny Topaz 30. Trodde det fanns riktpriser frân Husqvarna. Eller fàr var och en ta vad dom vill?
strumpan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-03-16, 00:19   #2
carlm carlm är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2011
Inlägg: 472
I första hand är det säljaren man skall vända sig till om det är fel på en vara. Ibland ställer tillverkaren och/eller säljaren garantier utöver det som lagen kräver. Det borde följt med en garantisedel vid köpet där det framgår vad som gäller.

Konsument Europa har följande text gällande Storbritannien:

Citat:
Konsumenträttigheter
Konsumenten har ångerrätt inom viss tid efter köpet om varan inte har används. Därefter ansvarar säljaren för ursprungliga fel i varan under sex års tid. I Skottland är tiden fem år. Under de första sex månaderna efter köpet antas att felet funnits vid leveransen och säljaren måste bevisa motsatsen. Därefter ligger bevisbördan hos konsumenten. Köparen har rätt att få varan reparerad eller utbytt utan extra kostnad. En garanti som tillverkaren lämnar frivillig begränsar inte konsumentens lagstadgade rättigheter.
http://www.konsumenteuropa.se/Amneso...torbritannien/
carlm är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-03-16, 09:11   #3
strumpan strumpan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2009
Inlägg: 582
husqvarna âterförsäljare

Kanke uttryckte mig lite dâligt. Jag har garantisedel. Tror det var 1 âr. Har nu gâtt ut. Men den spanska agenten vill inte laga min maskin eftersom den inte är köpt där. Har en norsk väninna, boende i Norge, med en Bernina hon köpt utanför Norge. De ville heller inte laga hennes maskin i Norge. Verkar som det är lite "Kartell" i det här med symaskiner. Känner att jag inte tycker det verkar riktigt "sunt". När man kánner sà här, brukar det alltid vara nàgonstans pengarna kommer in. Och da är det väl för att ha koll sâ ingen börjar konkurrera med priser
strumpan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-03-16, 16:17   #4
suskal suskal är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: mar 2009
Inlägg: 627
Vad trist det låter! Allt handlar tydligen bara om pengar. På den tiden jag ägde en Husqvarna lämnade jag in den för service hos vilken återförsäljare som helst. Är det annorlunda idag här hemma också?

Numera åker jag till en symaskinsreparatör när det är dags för omvårdnad. Finns det några reparatörer där du bor?
suskal är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-03-16, 19:36   #5
EsNadisys EsNadisys är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2012
Inlägg: 564
Hej!

Det är tråkigt att du råkat ut för detta,men sannolikheten för att du skulle vara ensam om det här är liten. Det är säkert fler som råkat ut för sådana regler.
Mitt förslag är att du kontaktar det parti/grupp i EU parlamentet som du känner dig närmast och berättar om det som hände. Ibland kan EU ändra på saker och ting till det bättre.

MVH
EsNadisys är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-03-17, 05:48   #6
strumpan strumpan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2009
Inlägg: 582
Husqvarna Âterförsäljare

Jag känner en kille som jobbar pâ Husqvarna i Sverige. Pâ huvudkontoret. Men tánkte jag vill inte lámna ut killen i England som sâlde till mig om han enligt Husqvarnas regler inte fâr sälja. Men skulle gärna vilja röra om lite i det här med att hàlla uppe priser och styra, ser det lite som kartellbildning
Kan säkert hitta nâgon som vill laga min symaskin, men jag kommer att fâ âka nàgra mil. Tror det finns en i Benidorm. Att sy som hobby är inte alls sà utbrett här. Här har folk sytt för industrin, även om de gjort det hemifrân och dâ är det helt andra maskiner som gäller
strumpan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-03-20, 22:28   #7
lelle lelle är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2011
Inlägg: 14
Vi servar även maskiner som ej är köpta hos oss dock ej dom som är köpta på Netto, Coop, Lildl mfl. Om vi bara skulle serva dom maskinerna som vi själva säljer så skulle det ju innebära stora problem för kunden om denne skulle vilja flytta till en annan stad. Jag tror att spanjoren helt enkelt är en skitstövel som du kan vara glad över att slippa lämna din maskin till och kan lova att dom flesta symaskinsåterförsäljaran skulle hjälpa till även om maskinen ej är köpt just där.
lelle är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-03-21, 06:09   #8
strumpan strumpan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2009
Inlägg: 582
Reparatören

Tror ocksâ du har rätt i att han är en skitstövel. Kanske jag en dag säger det till honom, bara för att han ska veta det. Man lockar inte kunder pâ det sättet
strumpan är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 06:29.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons