Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Mönster och klädsömnad > Mönster och mönsterkonstruktion

Notiser

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2005-11-17, 02:02   #16
la_lune la_lune är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2005
Inlägg: 158
böcker?

fick ni ingen kurs literatur när du gickpå tillskärar akademien?
det rukar ju hjälpa om man kan färska uppminnet genom att läsa innantill.
la_lune är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-11-17, 11:53   #17
Hellebelle Hellebelle är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jun 2005
Inlägg: 350
Böcker fick vi inte där. Jävligt dåligt faktiskt! När bara kursavgiften kostade 84.000:-

Vi hade inga böcker, ritade allting själva med lärarledda timmar som gick alldeles för fort hela tiden så i stället för att lära sig något så var det bara att försöka hänga med så man iaf hade det på papper. Men tror inte jag skulle fatta va vi gjort om jag kollar tillbaka på det vi ritat.

I böcker så står det ju förklarat oftast varför man ska göra si eller så. Men eftersom jag bara siktade på att hinna göra klart allting och att det skulle bli rätt också så tycker jag inte att man hann förstå särskilt mycke. Jag hade velat skriva upp på postitlappar med egna ord hur jag gjort det ena eller andra man det gick för snabbt för att hinna skriva med egna ord.

Hann inte göra det på fritiden heller efter skolan för då hade alla lärare man hade förväntat sig att man skulle göra supermycke läxor i varje ämne. Suck

Så nu är jag på jakt efter böcker i mönsterkonstruktion där det står tydligt varflr man gör si eller så. Och då kommer jag väl ihåg en del saker också.

Men som sagt, om jag kollar på mina ritníngar i pärmarna som vi fyllt och vill göra ett par bralor i en modell vi fick göra i speedtakt så skulle jag inte ha en aning o hur man gjorde tyvärr.
Hellebelle är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-11-17, 16:48   #18
emilia emilia är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2004
Inlägg: 362
Det är det som är så synd med just mönsterkonstruktions böcker att det i princip inte finns någon. Det vi hade som kurslitteratur där jag gick (YI Sydväst konst och hantverk, Ekenäs) var beställda från Utbildnings styrelsen i H:fors, men det behandlar endast damkläder och de har inte herr kläder (vilket jag tycker är synd). Förutom detta hade vår lärare skrivit egna kompendium om hur man ändrar i grund mönstret o.s.v. Men för att kunna förstå dessa beskrivningar så underlättar det ju om man har använt dem förut.
emilia är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-11-17, 20:51   #19
johannajanzen johannajanzen är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2005
Inlägg: 380
Mänsterkonstruktionslitteratur

Har läst om ditt problem med att konstruera mönster. Hade jag varit dig så hade jag konstuerat ett mönster från grunden efter damens mått.
Har läst en kurs på 2,5poäng =2,5 vecka i mönsterkonstruktion. Vi började med att konstruera kjolar och byxor, då det var det mest enklaste. Trots så kort tid lyckades vi gå igenom konstruktion av liv, klänning och blus. Sista lektionen gick till trikå.

Litteratur som vi använde var "Mönster och konstruktioner för damkläder" Inger Öbereg och Hervor Ersaman. Natur oc kultur/LTs förlag
Finns även för herr och barn.
johannajanzen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-11-18, 00:05   #20
Hellebelle Hellebelle är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jun 2005
Inlägg: 350
aha, ok då ska jag kolla upp dom där böckerna!

Tack så mycket!
Hellebelle är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-12-01, 03:49   #21
la_lune la_lune är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2005
Inlägg: 158
mönsterkonstuktions böcker....

de mönsterkonstuktions böcker jag har står det ju inte "varför" man ska göra, det är ju grund-uppställningar.
(som en mattematisk formel)
sen står det exempel på hur man kan ändra.
det är ju bara grunder.
När du förstår basen (börjar tänka 3-dimensionellt) sen kan du ju jobba fritt ifrån det.
det är ju det som är konsten
det härliga med hantverk är ju att man ALDRIG kan bli fulllärd.
köp protekos mönsterkonstuktions böcker.
där finns alla grunder (herr & dam) steg för steg, bara att läsa innantill, då borde ju minnet uppfriskas, när du gör det "igen"

I öhman/ehrsman böckerna finns tyvärr inga grunduppställningar. Där utgår man ifrån ett färdigt mönster som man sen ändrar.
la_lune är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-12-01, 10:45   #22
johannajanzen johannajanzen är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2005
Inlägg: 380
Re: mönsterkonstuktions böcker....

Ja, det finns grundmönster i de storlekarna 36-44 som bilagor, men jag har aldrig använt dem eftersom att jag inte passar för dem i storlek över huvudtaget. Har hela tiden utgått ifrån mina egna mått. Satt in dem i de matematiskaformlerna och fått mått som jag sedan ritar mönster utifrån.

Det är bara att följa punkt för punt på olika modeller för att konstruera. Är det exempelvis en blus som jag vill göra, men med ngn justering. Jag ritar mönstret, syr ett prov, gör ändringar, överför dem på mönstret och syr ett nytt prov. Ju mer man håller på ju bättre och fortare ser man var man gör ändringarna på direkt på mönstret för att få en bredare krage, mer uringing, förlänga armar etc.

Självklart underlättar det om man har ngn som kan förklara "varför", men eftersom att jag har läst grunderna i mönsterkonstrukion så känner jag till många "varför" och jag använder idag Ehrsman mfl som ett stöd, lika mkt som jag använder mina vänninor, utbildade skräddare. Ps. Alla mina mina vänninor är inte heller överrens om vissa saker, de har lärt sig konstruera mönster på olika vis, alltså grunderna.
johannajanzen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-12-02, 03:08   #23
la_lune la_lune är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2005
Inlägg: 158
Smile Precis

Jag tycker också att Ö/E böckerna är ett bra stöd & fortsättning.
men är man ute efter att göra ett grundmönster i sina egna mått (& inte någon konstig standard storlek som någon märklig människa räknat ut) behöver man ju lära sig grunduppställningar.
& sen ändrar man ju dem efter samma princip som man ändrar de färdiga mönstren som följer med i Ö/E böckerna.
la_lune är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-12-07, 11:37   #24
Hellebelle Hellebelle är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jun 2005
Inlägg: 350
Tack så jättemycket allihopa! Jag ska kolla upp lite olika böcker och se vad som passar mig bäst. Minnet kanske friskas upp av att bara blädra och läsa lite i några böcker.
Hellebelle är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-12-07, 16:23   #25
Rutis Rutis är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2005
Inlägg: 433
Re: mönsterkonstuktions böcker....

Citat:
la_lune skrev:

köp protekos mönsterkonstuktions böcker.
där finns alla grunder (herr & dam) steg för steg, bara att läsa innantill, då borde ju minnet uppfriskas, när du gör det "igen"
Var finns dessa böcker att få tag på? Jag tycker det låter precis som böcker jag vill ha (behöver).
Rutis är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-12-07, 17:38   #26
johannajanzen johannajanzen är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2005
Inlägg: 380
kollar www.adlibris.se säljer "Mönster och konstruktion - dam", Ö/Ersman.
Proteko är en organisation för tekobranschen och tillhandahåller även kurser/utbildning. De har egen kurslitteratur. Jag vet inte hur du får tag på den, men Proteko ligger i Borås. Har studerat vid Textilhögskolan där och vi samarbetade med Proteko.
johannajanzen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-12-08, 11:56   #27
Hellebelle Hellebelle är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jun 2005
Inlägg: 350
Re: Mänsterkonstruktionslitteratur

Citat:
johannajanzen skrev:

Litteratur som vi använde var "Mönster och konstruktioner för damkläder" Inger Öbereg och Hervor Ersaman. Natur oc kultur/LTs förlag
Finns även för herr och barn.
Vad exakt heter den boken för herrkläder? När jag skriver "Mönster och konstruktioner för herrkläder" så hittas den inte. Har sökt på många olika bokhandlar på nätet.

Mvh Helen
Hellebelle är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-12-08, 12:02   #28
johannajanzen johannajanzen är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2005
Inlägg: 380
Re: Re: Mänsterkonstruktionslitteratur

Citat:
Hellebelle skrev:
Vad exakt heter den boken för herrkläder? När jag skriver "Mönster och konstruktioner för herrkläder" så hittas den inte. Har sökt på många olika bokhandlar på nätet.

Mvh Helen
Trodde den heter "... för herrkläder". Ingen aning om jag ska vara ärlig. "Mönster och konstruktion, herr" kanske.. Försök att kontakta förlaget.
johannajanzen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-12-08, 12:13   #29
Alvan Alvan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2004
Inlägg: 4 168
"Mönsterkonstruktion - Herrkläder" heter den.

http://www.cmgarment.nu/inger-oeberg...rrklaeder.html
Alvan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-12-08, 12:16   #30
johannajanzen johannajanzen är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2005
Inlägg: 380
Citat:
Alvan skrev:
"Mönsterkonstruktion - Herrkläder" heter den.

http://www.cmgarment.nu/inger-oeberg...rrklaeder.html
Tack! Satt precis och letade efter den. Tyckte det var så konstigt att den inte skulle finnas. Vet att jag har läst i den. Kollade precis Natur och Kulturs förlag...
johannajanzen är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg Sök i detta ämne
Sök i detta ämne:

Avancerad sökning
Visningsalternativ Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 12:43.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons