Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler
Gammal 2011-10-23, 18:28   #1
pysselfreak pysselfreak är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2011
Inlägg: 14
Stickfasthet?

Jag tänkte sticka en tröja som jag sett i en stickbok. Jag har bara ett problem

Tröjan i boken är stickad i lin med stickor 4 och har stickfastheten 20x27
Hemma har jag ett garn i lin som också ska stickas med stickor 4, men har stickfastheten 21x28.

Kan jag använda mitt lingarn och sticka efter garnmönstret med stickor 4? Eller skiljer det sig jättemycket på tröjans storlek när det rör sig om en maska på var sida?

Kramar
pysselfreak är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-10-23, 19:09   #2
albasmormor albasmormor är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2008
Inlägg: 314
Tror att du bara kan sticka på men ....här finns en förklaring om hur man räknar om...den enda jag hittade på google...

http://www.billigt-garn.net/rkna-om-...gar-hur-d.html
albasmormor är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-10-23, 19:50   #3
pysselfreak pysselfreak är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2011
Inlägg: 14
Tack för tipset, ska kika på sidan
pysselfreak är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-10-23, 20:41   #4
Cessi Cessi är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2005
Inlägg: 900
Antag att din tröjas omkrets blir 100 cm.
Då vill beskrivningen att du ska använda 200 maskor på varvet (om du stickar med rundsticka).
Ditt garn kräver att du lägger upp 210 maskor.

Följer du mönstret kommer tröjan att bli tio maskor för smal.

Matematiskt och teoretiskt sett.

Frågan är om du håller den masktäthet som det står på ditt garn att de har tänkt?

Frågan är om du tycker det är okej att den blir tio maskor smalare (ca 5 cm på omkretsen)?

Frågan är om "tyget" blir som du vill ha det?

Svara du ja på alla tre frågorna är det bara att köra.
Svarar du "nej, jag stickar 20 maskor på 10 cm" på den första frågan är det också bara att köra.

Svarar du "nej, jag behöver de där 5 centimetrarna" så kan du kolla om beskrivningen finns för en något större storlek. Då följer du den varje gång som det anges ett antal maskor. (Men fortsätt att läsa på din riktiga storlek på "cm-anvisningarna". T ex "sticka så många cm innan du tar av för ärmhålet".)

Svarar du "nej, jag skulle vilja ha ett 'lösare tyg'" på fråga tre så kan du gå upp ett halvnummer i storlek på stickorna. Då får du ny masktäthet och måste jämföra den med beskrivningens.

Lätt va?
Cessi är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-10-24, 10:53   #5
pysselfreak pysselfreak är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2011
Inlägg: 14
Oj du verkar ha koll Cessi

Men en sak jag inte fattar är:
Om beskrivningen säger att jag ska använda 200 maskor på varvet, och jag lägger upp 210 maskor med mitt garn, borde inte tröjan bli 10 maskor för stor då?
Kan jag lägga till 10 maskor på mönsterbredden isf så den blir större?

Jag har detta lingarnet:

http://www.garnstudio.com/lang/se/visgarn.php?garn=Lin
pysselfreak är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-10-24, 11:27   #6
shnurok shnurok är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2004
Inlägg: 78
Ah, vilket snygg garn!!!
Vilken färg har du till tröjan? Vilken model stickar du?
Kramis och trevlig dag!!!
shnurok är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-10-24, 11:40   #7
pysselfreak pysselfreak är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2011
Inlägg: 14
tackar shnurok

Jag har mörk syrén och jag skulle vilja sticka en modell som finns i boken: Sticka, av Nina Sagulin.
Modellen där är enkel, med slätstickning. Men jag tänkte skapa ett eget mönster på tröjan, kanske ett flätmönster
pysselfreak är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-10-24, 12:36   #8
mia-maria mia-maria är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2004
Inlägg: 369
Provlappar

För ett så stort projekt som en tröja är det absolut värt att sticka ett antal provlappar först.
Har du tur så får du rätt stickfasthet för mönstret om du går upp eller ner en storlek i stickor från vad garnets banderoll rekommenderar.
Sen kan man ju tänka att det kanske är viktigare att bredden stämmer än längden (om man inte kan få båda) om längden på sticktingen i mönstret mäts i cm och inte varv...
mia-maria är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-10-24, 12:39   #9
mia-maria mia-maria är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2004
Inlägg: 369
Tänk också på att flätmönster drar ihop tyget och därför kräver fler maskor på bredden än vanlig slätstickning... provlappar är bra!
(men tråkiga, en anledning till att jag mest stickar strumpor och sjalar där storleken inte spelar så stor roll )
mia-maria är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-10-24, 14:22   #10
pysselfreak pysselfreak är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2011
Inlägg: 14
Jag har aldrig gjort provlappar förut, för jag har inte orkat det
men nån gång ska väl bli den första
pysselfreak är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-10-24, 18:24   #11
shnurok shnurok är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2004
Inlägg: 78
Jag har aldrig stickat provlappar jag me!!!
Och kommer nog inte att göra det ngn gång heller...

Men jag har stickat i över 43 år...så det "livets erfärenhets provlapp" kan man säga (så många tröjor, så många sockar, så många sjalar...)he-he-he...

Kram på er alla, nu ska jag tillbaks till soffan för att sticka vidare på min "semester" tröja i bomull med guldpaljetter på - ska jo till LA om tre veckor..

(P.S. Och lila är min absolut favvo färg...)
shnurok är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-10-24, 19:49   #12
Cessi Cessi är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2005
Inlägg: 900
Citat:
pysselfreak skrev: Visa inlägg
Oj du verkar ha koll Cessi

Men en sak jag inte fattar är:
Om beskrivningen säger att jag ska använda 200 maskor på varvet, och jag lägger upp 210 maskor med mitt garn, borde inte tröjan bli 10 maskor för stor då?
Kan jag lägga till 10 maskor på mönsterbredden isf så den blir större?

Jag har detta lingarnet:

http://www.garnstudio.com/lang/se/visgarn.php?garn=Lin
Masktätheten är som en promenad. Om en sjuåring och en femtonåring går samma sträcka så tar antagligen sjuåringen många fler steg. Men de går lika långt.

Så om man behöver 200 (enligt beskrivningen) eller 210 (enligt banderollen) "masksteg" för att komma runt så blir det ju lika långt.

Men om det behövs 210 steg och du bara tar 200 så blir det ju en kortare promenad (omkrets i det här fallet).

Ska du lägga till en fläta så kräver den sitt också. Som andra skrivit tidigare, det drar ihop "tyget".
MEN!
Gör då två provlappar! En med, och en utan flätan.
Så du inte bara gör en med flätan, får en masktäthet iom det och så använder den tvärs över hela varvet trots att du bara har en fläta på ett ställe. Då får du en för stor tröja.
Cessi är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-10-25, 10:21   #13
pysselfreak pysselfreak är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2011
Inlägg: 14
Tackar så hjärtligt för alla svar

Efter mycket velande har jag kommit fram till att jag ska sticka en storlek större (skiljer 6m på stl M och L).

Om man vill ha den lite längre är det bara att sticka efter cm med på "Lmönstret"? Eller vad skulle ni gjort?

Skippar nog flätorna, men undrar om alla mönsterstickningar gör plagget mindre? Typ hålmönster eller mosstickning?

Kram på alla
pysselfreak är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-10-25, 12:05   #14
Cessi Cessi är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2005
Inlägg: 900
Ja, använd måtten som finns i L-beskrivningen, det blir nog bra.

Det är tillrådigt att använda beskrivningens mått för såna saker som ska pasa ihop. T ex ärmhål och ärmkulle.


Det är ju det här som gör sticka-eget så mycket mer flexibelt än köpa-färdigt.

Jag såg en gång en söt tröja som jag ville ha. Men den var alldeles för kort ner på magen för mig. Så då köpte jag några extra nystan och så stickade jag den lite längre så den passade mig. I en affär hade jag varit tvungen att gå förbi den.

(Hade jag stickat efter en storlek större hade den kanske inte blivit så lång jag ville ha den i alla fall, men antagligen bredare, som jag ju inte ville.)
Cessi är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-01-29, 21:55   #15
annsj102 annsj102 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2012
Inlägg: 26
Det är i och för sig ett tag sedan den här tråden postades, men det kan ju hända att någon annan har samma problem i framtiden, så "here goes"

Att ändra antalet maskor kan ibland ställa till det i mönstret. Testa med en annan storlek på stickor och se vilka som ger det resultat som är närmast det som mönstret anger.
annsj102 är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg Sök i detta ämne
Sök i detta ämne:

Avancerad sökning
Visningsalternativ Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 19:08.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons