Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Symaskiner > Allmänt om symaskiner

Notiser

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2009-03-06, 19:58   #31
Sophia Sophia är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jun 2006
Inlägg: 587
Nu är den här!!! Jag hoppas att den klarade transporten. Så fort jag har fått ihop den ska jag lägga in en bild i tråden.
Sophia är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-03-06, 20:43   #32
Dahlia Dahlia är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2005
Inlägg: 4 350

GRATTIS!
Vad är det för märke?
Hur mycket fick Du ge för den?
Dahlia är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-03-06, 21:29   #33
Sophia Sophia är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jun 2006
Inlägg: 587
Tack tack. Det är en Consew. Jag fick ge 3000 för den. Jag vet inte om det är bra eller dåligt men det var i alla fall värt en chansning. Om jag skulle gett mer kunde jag lika gärna väntat på att rätt maskin hade dykt upp hos något företag för då kan man ju få garanti och så. Det kommer att visa sig om det var en bra eller dålig affär. Nu måste jag bara få in den från bilen och skruva ihop den igen.
Sophia är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-03-06, 21:36   #34
Dahlia Dahlia är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2005
Inlägg: 4 350
Det ska bli spännande att få se den.
Det är ett märke jag aldrig hört talas om.
Dahlia är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-03-06, 23:04   #35
Sophia Sophia är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jun 2006
Inlägg: 587
Här är den. Jag har bara "torrkört" den nu, alltså utan tyg och tråd för att se att den gick igång. Behöver nya nålar och mer olja innan jag kan köra den hårt och på riktigt.
Bifogade bilder
 
Sophia är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-03-06, 23:09   #36
Dahlia Dahlia är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2005
Inlägg: 4 350
Den ser härligt ut.
Dahlia är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-03-06, 23:13   #37
Sophia Sophia är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jun 2006
Inlägg: 587
Jag tror att den är härlig. Den går som bara den. Sovrumsgardiner ska bli mitt första projekt för den här maskinen... så fort jag har fått tag på nålar och olja. Gardintyget har legat i drygt 5 år och väntat på att bli sytt.
Sophia är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-03-06, 23:20   #38
Sophia Sophia är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jun 2006
Inlägg: 587
Förresten så vill jag tacka alla för moraliskt stöd inför det här totalt onödiga vansinnesköpet.
Sophia är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-03-07, 00:13   #39
Dahlia Dahlia är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2005
Inlägg: 4 350
Då har det gardin-tyget "legat till sig ordentligt då"

Nålar och olja ska nog inte vara så stor konst att få tag på.

Inte tycker jag att det är ett vansinnesköp! Du ska se vilken nytta Du kommer att ha av den.
Dahlia är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-03-07, 00:19   #40
Syofta Syofta är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2005
Inlägg: 714
Talking Äntligen fick vi se underverket!

Den ser fin ut!
Vad skulle livet vara utan onödiga vansinnesinköp?
En tom påse?
Som Tage Danielsson(?) sa i en sketch:
Livet är som en påse - tomt och innehållslöst, om man inte fyller det med något.

Och tänk, nu har du fyllt det med ett onödigt vansinnesinköp!!!
Påsen är så full, så full...och ett par små ynka papperspengar har bytt plats!

Förresten: Tänk på att en annan skillnad från en vanlig hushållsmaskin är att drivremmen sitter utanpå - alltså INGA FINGRAR DÄR! (om man vill ha kvar dem alltså),heller inga andra saker eller tygbitar osv som kan fastna medan du har gasen i botten. Jag har ett plastskydd som ska sitta där som man skruvar fast i bordet.
Syofta är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-03-07, 08:43   #41
Sophia Sophia är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jun 2006
Inlägg: 587
Tack för varningen, Åsa! Det finns kåpor till maskinen men de måste bara dammas av innan de skruvas på. Den här maskinen kommer bara att köras på kvällstid när barnen sover och katten är ur sikte. Remmen ÄR otäck. Den var en av anledningarna till att jag tvekade om jag över huvud taget skulle ha en sån här maskin men nu står den här och jag ska vara försiktig.
Sophia är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-03-07, 13:32   #42
Syofta Syofta är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2005
Inlägg: 714
Jag har aldrig hört talas om några skadade fingrar faktiskt! Däremot händer det att man är lite slarvig med hängande lösa trådändar som kan börja dra sig dit och rulla in sig...suck.
Syofta är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-03-08, 05:01   #43
ichigo ichigo är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2005
Inlägg: 3 988
Ja, remmen.. Jag hade en pfaff 230 innan min 332. Dessa är hushållsmaskiner, men mycket tåligare än dagens hushållsmaskiner och ser lite ut som industrimaskiner. 332an jag har nu är "portabel" på det sättet att den har friarm och att den kan flyttas. (jag säger "portabel" med citat-tecken pga att den är jävla tung metallkoloss) men 230 innan var sådan där flatbädd som skall sitta i ett avsett bord eller trälåda, och den hade extern motor, med rem och allt. Tyckte aldrig om att ha remmen ute sådär. Måste ju vara försiktig när man ska veva på hjulet osv. Hår som kan komma ivägen, ouch, måste göra ont.

Men så fick jag min 230 utbytt mot 332 som jag har nu, men av andra anledningar, och då var motorn inbyggd. Men jag kan se fördelar med extern rem t.ex. att man kan byta ut motorn till någon starkare eller att göra om till trampsymaskin.

Men man ser knappast externa remmar på dagens symaskiner (hushåll alltså), med allt säkerhetstänk som finns idag. Idag får man knappt ens olja. Fast det förstås, om du skulle ta en plast-klenis till ny maskin och byta ut motorn till starkare så skulle hela härligheten braka loss..

Ja jag gillar gamla symaskiner. De är närmare industrisymaskiner än dagens. Som någon sorts "mittemellan".
ichigo är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-03-08, 22:51   #44
Syofta Syofta är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2005
Inlägg: 714
Vilken härlig symaskinsberättelse!

Ichigo!
Jag älskar också gamla rejäla symaskiner. Har en tung "blyklump" som är en gammal 50-tals lyx-Singer med små ebonitplastbrickor man kan skruva på för att göra mönstersömmar. den har faktiskt yttre drivrem i ljusgrönt gummi(!), som har torkat in och måste bytas.

Kommer inte ihåg modellnumret just nu, den står långt inne i en garderob, men du gav mig impulsen att ta fram den och "vårstäda" den lite. Jag ringde för några år sedan till en firma, och det gick att köpa ny drivrem.
Syofta är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-03-08, 23:56   #45
ichigo ichigo är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2005
Inlägg: 3 988
Härligt, gör det! De gamla härliga symaskinerna behöver lite kärlek de också.

Ibland får jag lust att köpa en gammal symaskin igen och ha som trampsymaskin. Kanske om jag köper sommarhus så blir det ju passande också. Eller en vevsymaskin. Lite mer portabel dessa. Till er som inte vet, vevsymaskin har handtag för hjulet så man kan veva fram, och det är inte samma sak som att rulla på hjulet då veven gör fler stygn på 1 varv så man inte tröttar ut sig så fort.

Och så kan man sy även om strömmen gått!

Men å andra sidan kanske jag INTE ska köpa mer, har ju redan 3 symaskiner... *skakar på huvudet* overlock ska jag ha någon dag, dock.
ichigo är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg Sök i detta ämne
Sök i detta ämne:

Avancerad sökning
Visningsalternativ Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 20:56.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons