Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler
Gammal 2007-08-09, 19:55   #1
hannahedlund hannahedlund är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2005
Inlägg: 3
Bernina 700D

Hej, jag funderar på att köpa en overlock. En Bernina 700D.

Någon som har erfarenheter av denna? Och är overlock endast ett komplement eller kan man sy vanliga raksömar, knapphål och sådant med en overlock? Alltså: Behöver man två symaskiner (en "vanlig" och en overlock) eller räcker det med en overlock?

Som ni hör är jag ganska ovetande vad en overlock kan göra, trots att jag surfat runt och försökt söka information. Så snälla, förklara gärna.
hannahedlund är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-08-09, 20:14   #2
Dahlia Dahlia är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2005
Inlägg: 4 350
Man kan inte sy knapphål och "vanliga raksömmar" med en overlock-maskin.
Berninas maskiner har jag inten erfarenhet av. Jag har en Husqvarna Huskylock 910, som jag är mycket nöjd med.
Dahlia är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-08-09, 21:06   #3
xyzavslutat xyzavslutat är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2007
Inlägg: 425
Egentligen behöver man kanske 4 maskiner! En vanlig symaskin, en brodermaskin, en overlock och en coverlock. Det finns ju också kombi-maskiner, bl.a. maskiner som både syr och broderar samt maskiner som både syr overlock och coverlock. Ofta är det bättre med olika maskiner för olika saker, men det är ju en smaksak. Coverlock heter det när maskinen fållar och overlock när den syr ihop sömmar. På t.ex. köpta t-shirts kan du se båda dessa sömmar. Raksöm och knapphål går som sagt inte att göra med en overlock eller coverlock maskin.
xyzavslutat är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-08-14, 18:48   #4
Alpha Alpha är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2007
Inlägg: 41
Jag har en Bernina 700D, som jag är jättenöjd med. Den går som en klocka! Det enda är att jag nu skulle vilja byta upp mig så att jag kan få den åtråvärda täcksömmen. Men som sagt, om det är en lite enklare variant du vill ha så är Bernina 700D toppen! Enkel, robust och gedigen.
Alpha är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-08-15, 11:04   #5
HelenD HelenD är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2005
Inlägg: 354
700D är en bra och enkel overlock. Se till så att försäljaren lär dig trä maskinen innan du lämnar affären. Det finns visserligen tydliga instruktioner för hur man ska trä trådarna men jag ser det som självklart att försäljaren ska visa hur man gör. Instruktionsboken är tydlig men lite tråkig layout.
HelenD är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg Sök i detta ämne
Sök i detta ämne:

Avancerad sökning
Visningsalternativ Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 23:59.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons