Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler
Gammal 2010-10-02, 10:35   #16
Ann-Marie Ann-Marie är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2003
Inlägg: 1 649
Jo den länken fungerar bra.
Ann-Marie är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-10-02, 10:45   #17
Minnas Minnas är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2010
Inlägg: 68
Post

Konstigt, jag har nog blivit blockerad av någon sör jag tänkt köpa maskin utomlands
Minnas är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-10-02, 12:45   #18
Minnas Minnas är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2010
Inlägg: 68
Ang. mitt förra inlägg så blev det nog något strul när jag beställde som gör att jag inte kan komma tillbaka till deras sida.

Nu har jag mailat och frågat en del vad som kommer att gälla vid beställningar hos dem lovar att berätta när jag får svar.
Minnas är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-10-02, 19:35   #19
Minnas Minnas är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2010
Inlägg: 68
Nu har jag beställt en Elna 3210 och det gick bra det är tydligen endast Janome som ej kan levereras.:p
Minnas är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-10-02, 19:54   #20
Ann-Marie Ann-Marie är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2003
Inlägg: 1 649
Tja ställer Janome till det så för sina ev kunder så är de inte mycket att ha tycker jag. De är ett serviceföretag och lever på att folk vill ha deras maskiner och då ska man kunna köpa dem hos vilken Janomeförsäljare man vill även om det är utomlands. Undrar om det är tillåtet enl EU-regler att de gör så. Deras rykte försämras i alla fall.
Ann-Marie är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-10-03, 17:33   #21
Jenny_med_Emiliten Jenny_med_Emiliten är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: mar 2009
Inlägg: 103
Question

Citat:
madeluc skrev: Visa inlägg
Ja du Sopiha det är en lång historia, men jag kan säga så mycket att vi var fyra stycken damer som blev ordentligt överkörda av Janome, och några förlorade ganska mycket pengar, tron på människor och framför allt lusten att sy. Håller inte Janome för någonting, men tyvärr så är många här i Sverige Janome frälsta och de föesta quiltbutiker säljer ju just Janome, där av kanske ett ganska naturligt val förståss.

Jag gjorde även det 2001, just av en försäljare (vän) som hade en quiltbutik. Vi gick samtidigt på utbildning på maskinen, men ändå var det jag som var dum i huvudet och inkompetent att ta till mig någon kunskap överhuvud taget. En parantes bara och det var att hon kallade mig innan problemen för hennes chefdesigner och att jag var den som kunde lära henne maskin och program, lustigt folk de där.

Nu är jag en lycklig ägare av en 6år gammal Brother 3100D och en Designer Diamond och en ny inköpt liten Brother 2500 en liten fantastisk maskin som tvärr inte pratas om så mycket här eller på andra sidor. Ha en go helg. Hälsningar Marie
Förlåt, jag fattar inte. Var det maskinen det var fel på eller serviceandan?
Jenny_med_Emiliten är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-10-03, 19:20   #22
EmmaThePemma EmmaThePemma är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2005
Inlägg: 206
Jag tycker det är väldigt märkligt att Janome kan göra så. EU-juridikkunniga, har vi inte frihandelsavtal? Och betyder inte det fri handel inom EU?
EmmaThePemma är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-10-03, 19:32   #23
Sotis Sotis är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jul 2007
Inlägg: 1 332
Sewingmachines får självklart sälja till vem de vill, men om de säljer till skandinavien får de inga fler maskiner från Janome.
Janome har säkert rätt att neka att leverera varor till vilken firma de vill.
Sotis är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-10-03, 19:52   #24
ichigo ichigo är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2005
Inlägg: 3 988
Detta här har varit på tal om tidigare och då kom vi fram till att det bästa är att bojkotta Janome.

I synnerhet om du köper inom Sverige eftersom det är den skandinaviska agenten som gnällt.

Nu måste vi visa att i och med deras fula agerande får de ÄNNU mindre sålt.

Om du vill stöjda din lokala handlare kan du nog prata om detta här och kanske diskutera om handlaren kanske kan ta in ett annat märke för dig.

Så, bojkott av Janome i synnerhet inom Sverige!

När de håller med fula knep och kringgår EUs regler om fri marknad är de inte mycket att ha!

Vi kommer INTE att komma springandes till deras butiker i Sverige för att köpa symaskiner om vi inte "får" köpa från UK. Det lämnar istället en sur känsla och det mest troliga är ju att kunden väljer bort Janome och köper någon annan märke online.

Usch.

De har gjort det på HELT fel sätt.

Det de BORDE ha gjort är:
Sänka priser till motsvarande i UK och då köper folk här för det är ju fördel med att köpa lokalt om det är lika billigt. Det är ju självklart.
Nej istället gör de det på helt fel sätt...
ichigo är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-10-03, 22:04   #25
Minnas Minnas är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2010
Inlägg: 68
Jag frågade om det var lagligt att göra så men det fick jag inget svar på men han skrev följande när jag frågade om Elnas symaskiner.

""""No problem with Elna machines to Sweden.
Although Elna are owned and manufactured by Janome, they don`t have any issues with Elna."""

Jag tror att jag kommer att bli nöjd med min Elna.
Minnas är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-10-03, 23:10   #26
myggorna myggorna är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2006
Inlägg: 771
Alltså har Janome en massa egna regler som bara gäller för dom?? Har en kompis som köpte en begagnad maskin med garanti kvar men den gällde inte om man bytte ägare!!!! Trodde garantin va för maskinen o inte för ägaren... Nej för min del blir de nog inte en sådan maskin iaf
myggorna är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-10-03, 23:18   #27
sextiosexan sextiosexan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2008
Inlägg: 832
Citat:
myggorna skrev: Visa inlägg
Alltså har Janome en massa egna regler som bara gäller för dom?? Har en kompis som köpte en begagnad maskin med garanti kvar men den gällde inte om man bytte ägare!!!! Trodde garantin va för maskinen o inte för ägaren... Nej för min del blir de nog inte en sådan maskin iaf

Att garantin hör till varan är ett vanligt missförstånd. Garanti är ett avtal mellan säljaren och köparen och det vanligaste är att den inte följer med vid en ev försäljning.
Detta gäller många olika varor, inte bara Janome symaskiner.
sextiosexan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-10-04, 07:06   #28
bila bila är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2010
Inlägg: 1 848
Så här säger Kommerskollegium som har hand om frihandeln i Sverige:

Citat:
Har du kommit i kläm i EU:s regelverk?
Som medborgare i ett EU/EES-land har du rätt att leva i vilket annat land inom EU/EES du vill. Du kan studera, söka jobb, starta eget företag eller bo där som pensionär.

Att personer, varor, tjänster och kapital ska kunna röra sig fritt över gränserna är en central del i EU:s regelverk och ger dig stora möjligheter. Normalt fungerar också den fria rörligheten bra. Men det händer att bestämmelserna om inre marknaden inte tillämpas på rätt sätt och att problem uppstår. För att komma till rätta med sådana problem finns SOLVIT. SOLVIT är ett nätverk med ett SOLVIT-center i varje land inom EU/EES. Målsättningen är att lösa hinder för fri rörlighet inom 10 veckor.

I varje land inom EU/EES finns ett SOLVIT-center. I Sverige är det Kommerskollegium. Till oss kan du vända dig med problem som du stöter på i något av länderna inom EU/EES. Ring eller skicka e-post.

Senast redigerad av bila den 2010-10-04 klockan 07:20.
bila är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-10-04, 21:34   #29
Mavae Mavae är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2008
Inlägg: 110
Jag hade tänkt beställa från SMD, men efter att ha läst detta så har jag bestämt mig för att det ska INTE bli en Janome. Jag tyckte att det kändes märkligt och kollade med Konsument Europa (som förövrigt är super! Snabbt och koncist svar), utifrån SMD:s besked. Detta fick jag till svar:

När det gäller ditt personliga förhållande till säljaren, är en av grundprinciperna för den gränsöverskridande handeln inom EU avtalsfriheten, det betyder att parterna väljer fritt att ingå avtal med varandra (eller att låta bli). Därför är det omöjligt att tvinga företaget att acceptera en order. Å andra sidan kan avtalet mellan den engelska säljaren och den Skandinaviska distributören strida mot konkurrensregler, då det kan ha effekten att snedvrida konkurrensen på marknaden. Konkurrensverket och Europeiska kommissionen är myndigheterna som har som uppgift att värna om den fria konkurrensen inom EU.

Där kan du få mer information om konkurrensrätten, men inte råd om ett enskilt ärende. Det är däremot möjligt att göra en anmälan (tipsa) myndigheterna om misstankar om att det föreligger ett förbjudet samarbete mellan distributörer, bifoga meddelandet från säljaren som underlag till en ev. anmälan, så har de bevismaterialet också.

Läs mer här:

http://www.kkv.se/t/Page.aspx?id=2114

http://ec.europa.eu/competition/cons...ements_sv.html

Anmäl här:

http://www.kkv.se/t/Page.aspx?id=404

http://ec.europa.eu/competition/cons...ntacts_sv.html
Mavae är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-10-04, 22:52   #30
ichigo ichigo är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2005
Inlägg: 3 988
Gör det, gör det!

Kanske vi ska ha en kampanj här på sysidans forum där vi uppmanar folk till bojkott av Janomes symaskiner?

Dagens symaskiner är så lika varandra att det inte är så svårt att hitta liknande för olika modeller.
Så kanske i tråden kan vi lista olika maskiner från Janome och deras motsvarigheter hos andra märken?
ichigo är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara

Taggar
handla, utomlands

Ämnesverktyg Sök i detta ämne
Sök i detta ämne:

Avancerad sökning
Visningsalternativ Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 10:04.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons