Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler
Gammal 2009-03-10, 14:01   #1
charlotte_13 charlotte_13 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2008
Inlägg: 186
Förstärkt/Elastisk raksöm

Jag är jätterädd för att sy med vanlig raksöm i trikå, har fått det inpräntat, att det ska undvikas, MEN, jag förstår nu inte Ottobres mönster, ta ex. mönster nr 12 i Ottobre nr 3/2008, "Strawberry tunika", sid 13 i länken, som är sydd i trikå. Där är det sytt med raksöm över oket och vid ärmhålen. Är detta då en s k "förstärkt raksöm" eller är det ok att sy med raksöm här trots allt?
charlotte_13 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-03-10, 14:28   #2
Gaestis Gaestis är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2009
Inlägg: 54
Hej Charlotte

Det är när du syr ihop delar som man inte skall använda raksöm. När sömmen är dekorativ eller om du skall sy ner en sömsmån kan du använda raksöm. Du kan gärna sy lite längre stygn då.

Gördis
Gaestis är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-03-10, 14:30   #3
charlotte_13 charlotte_13 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2008
Inlägg: 186
Då är jag med, TACK för hjälpen! Varför står inte sådant i böckerna kan man undra..
charlotte_13 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-03-10, 15:16   #4
Delfintua Delfintua är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2006
Inlägg: 3 987
Då skulle ju inte sysidan behövas ju
Jag tycker du är en riktig kämpe!
Delfintua är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-03-10, 17:49   #5
charlotte_13 charlotte_13 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2008
Inlägg: 186
Haha, mer envis skulle jag nog säga. Vill förstå med stort F när jag ger mig på något nytt så att jag känner att jag har koll. Försöker läsa mig till en del också tro det eller ej med tanke på alla mina frågor här
charlotte_13 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-03-11, 00:30   #6
Lillith Lillith är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2006
Inlägg: 1 109
"Förstärkt raksöm" (kallas för "treförstärkt raksöm" ibland eftersom varje stygn sys tre gånger) är lite elastisk till skillnad från vanlig raksöm. Du kan inte använda den istället för en riktigt elastisk söm på ställen som behöver kunna töjas mycket, men till fållar och dekorativa stickningar och sånt på ställen där tyget kommer sitta ganska avslappnat så funkar det.

Vanlig raksöm kan också funka, men den tål mindre. Om tyget töjs så spricker sömmen lätt. Ju tätare stygn desto mer tråd finns det som kan spännas ut och därmed går den inte sönder lika lätt, men många maskiner har svårt att sy tät raksöm i elastiska tyger utan att det blir bubbligt och fult.

Ytterligare ett alternativ är "elastisk raksöm" som påminner om en pytteliten sicksack.
Lillith är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-03-11, 01:59   #7
ichigo ichigo är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2005
Inlägg: 3 988
Det går bra att sy raksöm i trikå om det är någonting som inte sträcks ut eller belastas. Om man vill vara säker på att det inte går sönder kan man ha band/vävd tygremsa/mellanlägg på avigsidan.

Jag syr dockkläder o i den skalan går det bra med raksöm.
ichigo är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg Sök i detta ämne
Sök i detta ämne:

Avancerad sökning
Visningsalternativ Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 02:05.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons