Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Tekniker > Maskinbroderi

Notiser

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2007-05-01, 19:51   #61
gunnsan gunnsan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2003
Inlägg: 1 361
När jag lagt in en bild och klickar på knappen "Click-to-Design", så kommer endast följande alternativ upp i ett litet fönster. Jag har alltså för rosen valt "Auto select" för fyllningar, "double run" för detaljer (obs! allt som är svart får detta val!), och valt att utesluta färgen vit. Klickar man på OK sedan så är stygnsättningen klar.
Numera använder jag det bara när jag ska skapa raksömskonturer, dvs "double run", resten stygnsätter jag manuellt, eftersom jag inte är helt nöjd med fyllningsresultaten.
/Gunilla
Bifogade bilder
 

Senast redigerad av gunnsan den 2007-05-01 klockan 20:10.
gunnsan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-05-01, 20:05   #62
axyzvslut axyzvslut är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2006
Inlägg: 1 377
Hej gunilla jag har gjort 2 olika rosor i digiteizer pro ,den undre har inga val av detaljer eller stygn den har programmet gjort och valde då instanly automatisk stygnsättning.
Den första rosen och den filen som du fick, har jag gjort med val det kallas avanserad automattisk stygnsättning och där programmet har valt fyllnadstygnen och jag detaljerna med
dubbel stitch.

Jag har ändrat min default så jag har både edge run och vävstygn som underlay det går att ha samtidigt.jag har satt överlappningen av färgfälten på 0,20 mm.som default det är det minsta jag använer sedan kan du använda ännu mer om du vill.
Bifogade bilder
 

Senast redigerad av axyzvslut den 2007-05-02 klockan 13:58.
axyzvslut är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-05-01, 22:31   #63
Annie Annie är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2005
Inlägg: 248
Här är mitt försök att stygnsätta. Vet inte om jag gjort rätt nu när jag konverterat filen...

Jag har använt Pfaff Digitizing 3D Creative eller vad det heter. Det är samma som Husqvarnas i alla fall.
Bifogade filer
Filtyp: zip roszip.zip (18.7 KB, 181 visningar)

Senast redigerad av Annie den 2007-05-01 klockan 22:50.
Annie är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-05-02, 01:33   #64
MonicaBoberg MonicaBoberg är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2004
Inlägg: 362
Här kommer mina rosor.

Jag har gjort två stycken i det gamla programmet för Husqvarna Vip Digitizer. En heter färgdelar och då har jag klickat i varje kronblad och bladdel så de har separata områden. Den andra heter heladelar och då har jag valt hela det röda området samt det gröna. Man kan inte välja satin utan det blir fyllning i alla områden som är automatiskt gjorda. Konturen är samma för båda.
Den tredje är gjord i Embird. Jag har inte köpt FontEngine som man behöver för att kunna göra det riktigt, men jag kan testa. För att kunna få en bild automatiskt digtalizerad måste man ha en äkta vektorbild, vilket innebär att alla objekt fortfarande ligger i lager i filen. Jag gjorde en vektorfil av bilden på rosen i ZonerDraw 5. Jag gjorde det väldigt snabbt så nogrannheten är inte den bästa. När Embird sedan skapat stygnen så vill den göra konturen i satin även om den är mycket smal. Det ser inte bra ut dessutom så går den inte hela vägen utan plumpvis. Jag kan inte säga hur det skulle bli om jag hade haft FontEngine fullt ut kanske man då kan göra några val innan brodyren skapas. Kanske någon här vet. I zip-filen följer den vektorbild jag gjorde av rosen ifall någon kan prova.

Storleken är ca 9 cm i VipDig och 10 i Embird. Jag har valt storleken själv i båda fallen.

Monica
www.ateljekreativ.se
MonicaBoberg är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-05-02, 01:35   #65
MonicaBoberg MonicaBoberg är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2004
Inlägg: 362
Okej, nytt försök att få med filen....
Bifogade filer
Filtyp: zip ros-mb-vipdig.zip (89.5 KB, 180 visningar)
MonicaBoberg är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-05-02, 20:13   #66
gunnsan gunnsan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2003
Inlägg: 1 361
Hej!
Tack för de nya bidragen!
Anneli, jag can tyvärr inte öppna can-filer i min programversion , så om du kan konvertera till HUS, vore det bra.

Jag har kikat på Monicas rosor, och börjar med Vip med flera fält. Här är stygnriktningen samma så gott som överallt, och det är en del mellanrum och hoppstygn mellan fälten. Inga satinstygn, dvs allt är vävstygn.
/Gunilla
Bifogade bilder
 
gunnsan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-05-02, 20:21   #67
gunnsan gunnsan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2003
Inlägg: 1 361
Här är Monicas ros i samma program fast med alternativet med hela delar. Då blir det ju förstås inga luckor mellan kronbladen och inga hoppstygn heller .
Programmet har i både denna ros och den förra gjort en liten konstig krumbukt i slutet på det nedersta kronbladet.
I denna ros är det samma stygnriktning överallt.
/Gunilla
Bifogade bilder
 
gunnsan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-05-02, 20:30   #68
gunnsan gunnsan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2003
Inlägg: 1 361
Här är Monicas ros från Embird, och programmet verkar inte ha gillat den här bilden riktigt.
Dessutom - vilket inte syns så bra i bilden här, så är det en konstig överlappning i mitten av rosen (det röda), dvs det går en horisontell linje mellan två fält som överlappar varandra, dvs den broderar från två håll, och möts på mitten med råge från båda håll. Borde alltså bli lite tjockare på mitten om man broderar ut denna. Det framträder litegrann i den undre bilden.
Programmet gör lite annorlunda, men säkert bra, underlagsstygn.
Det har blivit satin-stygn i stjälken, men annars vävstygn i samma riktning.
Bifogade bilder
 
gunnsan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-05-02, 22:01   #69
Annie Annie är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2005
Inlägg: 248
Jag blir galen..hur konverterar jag? Jag läser och läser i de fina böckerna, tur att dom är på svenska i alla fall! Hjälp någon...
Annie är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-05-03, 07:50   #70
kaviar kaviar är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2005
Inlägg: 173
Vilket program använder du?

Om det är 3D, så finns det en knapp som heter 3D som sparar i ett broderformat. Sitter på jobbet och har inte programmet här. Hoppas att Du hittar den.
kaviar är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-05-03, 08:50   #71
Delfintua Delfintua är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2006
Inlägg: 3 987
Lägger en bild här på hur det ser ut hos mig i 3D
Bifogade bilder
 
Delfintua är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-05-03, 09:10   #72
Alvan Alvan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2004
Inlägg: 4 168
Jag måste fråga hur Monica har gjort i Embird efter som det vad jag vet inte finns någon automatiserad stygnsättning i Embird i egentlig mening. Man kan importera vektorer men det kräver ju fortfarande en del jobb från den som gör det för att få ett hyfsat resultat. I cross stich finns automatiserad stygnsättning men det blir ju korsstygn, sedan finns det i sfumatoteknik men jag har inte hittat något nom gör som bilden ovan.

Har jag blivit helt blind eller missat något väsentligt. Hur har du gått tillväga?

/en nyfiken Cecilia
Alvan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-05-03, 09:33   #73
@enga @enga är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2005
Inlägg: 294
Nu vet jag inte hur Monica gjort men det allra enklaste sättet jag känner till (som jag upptäckte av en slump) är att ta in vektorfilen i Manager, dubbelklicka på den och vänta en liten stund vips så har du en stygnsatt bild, dock ingen höjdarkvalitè precis men lätt som en plätt.
Testade och rosen blev precis som den Monica gjort.

//Agneta
@enga är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-05-03, 09:50   #74
barwin barwin är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2005
Inlägg: 278
Jag börjar inse hur annorlunda mina program är. Att göra applikationer och bokstäver är lätt i FlutterWhumper, att göra en ros är nästan omöjligt. Som en rolig jämförelse gjorde jag en så automatisk ros som möjligt i PC-designer. Jag fick göra tre pict-filer, en för varje färg. ( programmet kan bara läsa enfärgade pictbilder) Så fick jag lägga ihop de tre broderierna på slutet. Det blev en annorlunda ros!
Jag skulle inte göra på det viset för att få en användbar ros! Då måste jag fylla varje fält för sig och bestämma stygnriktningar och täthet
Dessutom kan jag bara spara i PCS och PCS-MAC. Hoppas någon kan öppna och konvertera.
(Som tur är kan jag öppna de flesta PESfilerna)
Bifogade filer
Filtyp: zip helros_.pcs.zip (14.6 KB, 137 visningar)
barwin är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-05-03, 09:50   #75
Alvan Alvan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2004
Inlägg: 4 168
Ah okej!

Jag provade lite snabbt att göra en fil och jag har nog behandlat vektor filerna lite annorlunda. Så här blev min version:
Bifogade filer
Filtyp: zip ros.zip (7.0 KB, 178 visningar)
Alvan är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg Sök i detta ämne
Sök i detta ämne:

Avancerad sökning
Visningsalternativ Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 15:51.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons